Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠemberová, Jana
dc.contributor.authorObselková, Gabriela
dc.date.accessioned2021-12-03T13:57:04Z
dc.date.available2021-12-03T13:57:04Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21716
dc.description.abstractBakalářská práce je zaměřena na vzdělávání dětí v mateřské škole a žáků na počátku školní docházky s přihlédnutím na jejich lateralitu. Práce zjišťuje, jaké činnosti ve škole jsou nejvíce ovlivněny lateralitou dětí a v čem spočívá největší pedagogický problém související s lateralitou. Teoretická část této práce přináší základní informace o problematice laterality a vzdělávání. Nejdříve je vysvětlen samotný pojem lateralita z hlediska etymologie a poté je rozebráno členění laterality. Dále je popsán vzájemný vztah laterality a cerebrální dominance, vývoj laterality a rovněž proces jejího diagnostikování, včetně výpočtu tzv. kvocientu pravorukosti a stanovení jednotlivých druhů, stupňů a typů laterality. Práce také uvádí pojem pravoruká společnost, možné důvody jejího vzniku a její historický vývoj. Následně se práce zabývá vzděláváním dětí v předškolním a mladším školním věku, a proto je nejprve vymezena charakteristika daného období dětského vývoje a poté je popsáno samotné vzdělávání pravorukých i levorukých dětí. V souvislosti s vymezeným cílem práce je podrobněji rozebrána výuka psaní u žáků, její zásady, možné využívané metody, jednotlivé fáze výuky a zmíněno je rovněž i nové písmo Comenia Script a odlišnosti výuky psaní v alternativních školách. Práce též popisuje specifika výuky psaní u leváků. Cílem empirické části této práce bylo zjistit, jak je realizována výchova, výuka a metodika rozvoje grafomotoriky a psaní u dětí v mateřských školách a na počátku školní docházky s přihlédnutím na lateralitu dětí. K tomuto šetření byly stanoveny tři výzkumné otázky. Otázka č. 1: Jak probíhá rozvoj grafomotoriky a výuka psaní pravorukých a levorukých dětí v předškolním věku a na počátku školní docházky? Otz. č. 2: Jakou úlohu přisuzují metodice a didaktice rozvoje grafomotoriky a psaní učitelé mateřských a základních škol? Otz. č. 3: Jakých výsledků v počátečním psaní dosahují pravorucí a levorucí žáci? Pro realizaci praktické části práce byla zvolena kvalitativní strategie výzkumu. K získání potřebných dat byl použit test laterality a dále technika strukturovaného pozorování a polostandardizovaného rozhovoru. Výzkum probíhal ve školním roce 2013/2014 na třech školách ve městě Světlá nad Sázavou. Výzkumu se účastnilo 54 dětí v mateřské škole, 51 žáků v základních školách a 7 učitelů. Výsledky práce přinášejí zpracovaná data ze všech použitých technik výzkumu a poskytují tak informace o funkční lateralitě respondentů a rovněž o tom, jak probíhá vzdělávání pravorukých i levorukých dětí v předškolním a mladším školním věku. Z výsledků výzkumu vyplývá, že v populaci převažuje počet praváků nad leváky a také se výzkumem potvrzují názory odborníků o vývoji laterality u dětí. Výzkum rovněž přináší poznatky o důležitosti výuky pracovních návyků u dětí a žáků, jež napomáhají k lepšímu psaní, a které žáci nemají ještě ani v prvním ročníku plně zafixované. V neposlední řadě výzkum též popisuje průběh výuky psaní v prvním ročníku daných základních škol, který se v jednotlivých třídách nejvíce odlišuje ve způsobu psaní leváků, kdy 2 učitelky akceptují tzv. horní způsob psaní a jedna učitelka vyučuje žáky psát pouze dolním způsobem. Z rozhovorů s učitelkami rovněž vyplývá, že ve všech třídách dosahují leváci i praváci srovnatelných výsledků v psaní. Rozhovory též přináší názory učitelů na nové písmo Comenia Script. Tato práce přináší poznatky o vzdělávání pravorukých i levorukých dětí a žáků ve vybraných mateřských a základních školách. Výsledky mohou být použity jako náměty do diskuze k otázkám metodiky a didaktiky psaní s přihlédnutím na lateralitu žáků.cze
dc.format74 s. (107 236 znaků)
dc.format74 s. (107 236 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectLateralitacze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjectmladší školní věkcze
dc.subjectvýchova a vzdělávánícze
dc.subjectvýuka psaní.cze
dc.subjectLateralityeng
dc.subjectpre-school ageeng
dc.subjectearly school ageeng
dc.subjectupbringing and educationeng
dc.subjectwriting education.eng
dc.titleLateralita jako pedagogický problémcze
dc.title.alternativeLaterality as a pedagogical issueeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38911
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis is focused on pre school and early school children education, considering their laterality. The work investigates activities that are mostly affected by children's laterality and attempts to determine where the biggest laterality concerning pedagogical issue lies. Theoretical part of this thesis brings basic information about the laterality issue and education. The concept of laterality is explained first in terms of etymology and then the division of laterality is discussed. Further, there is a description of mutual relationship between laterality and cerebral dominance, evolution of laterality and the process of its diagnosis, including the quantification of the right-handedness quotient and assessment of particular kinds, degrees and types of laterality. The work also introduces the term right-handed society, possible reasons of its creation and its historical evolution. Further, the work focuses on pre-school and early school children education, therefore a characteristic of the particular period in child development is defined and then a right- and left-handed children education itself is described. In relation with the thesis' aim, students writing education is discussed, along with its principles, possible used methods, particular education phases and also the new font Comenia Script is mentioned together with differences in writing education at alternative schools. The work also describes the specifics of left-hand writing. Goal of the empiric part of the thesis was to find out the way upbringing, education and methodology of graphomotorics development in child writing is implemented in the early school years, taking into account their laterality. Three questions were defined for this research. Question no. 1: How is the graphomotorics development and right- and left-handed child writing education implemented during pre-school and early school years? Q. no. 2: What part do the teachers in pre-schools and primary school attribute to the methodology and didactics of graphomotoric development? Q. no. 3: What are the results of right- and left-handed pupils during initial writing? During the practical part of the thesis, a qualitative research strategy was used. In order to obtain necessary data, a laterality test, structured observation technique and half-standardized interview were used. The research was held in the school year 2013/2014 in three schools in the city of Světlá nad Sázavou. There were 54 pre-school children, 51 primary school pupils and 7 teachers participating in the research. Results of this work bring processed data from all the techniques used in the research and give the information about functional laterality of respondents and also about the way left- and right-handed children education is conducted during the pre school and early school age. The results show that the number of right-handed exceeds the number of left-handed and also an experts´ opinion on the children laterality development was confirmed. The research also brings knowledge about the importance of children's and pupils' work habits education, improving writing skills, which is not yet fixed even in the first grade pupils. Finally, the research also describes the process of writing education in first grade in the selected primary schools, which differentiates most in the way of left-handed education, where 2 teachers accept the so called top way of writing and one teacher encourages pupils to write only using the bottom way of writing. According to interviews with teachers, right- and left-handed pupils have the same results in writing in all of the classes. Interviews also bring the teachers´ opinions on the new Comenia Script font. This thesis brings findings about right- and left-handed children and pupils´ education in selected pre-schools and primary schools. Results can be used as topics for discussions centered around methodology and didactics of writing education considering pupils' laterality.eng
dc.date.accepted2014-06-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMajerová, Petra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam