Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMíková, Veronika
dc.contributor.authorDoskočilová, Renata
dc.date.accessioned2021-12-03T13:57:10Z
dc.date.available2021-12-03T13:57:10Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21719
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá možnostmi reedukace zraku u dětí předškolního věku s narušeným binokulárním viděním. Teoretická část této práce je vymezena třemi kapitolami. První kapitola je zaměřena na jedince se zrakovým postižením, popisuje zrakové postižení a pojem zraková vada, dále kritéria posuzování zrakové vady, dělení zrakového postižení a charakterizuje binokulární vidění. Druhá kapitola se zabývá vývojem předškolního dítěte, specifiky vývoje dítěte se zrakovým postižením, legislativním rámcem vzdělávání dětí se zrakovým postižením v ČR, edukací a socializací dítěte. Třetí kapitola teoretické části obsahuje pojem reedukace, možnosti reedukace poruch binokulárního vidění z medicínského hlediska a možnosti speciálně pedagogické podpory u dětí s poruchami binokulárního vidění. Hlavním cílem bakalářské práce bylo vytvořit pracovní listy za účelem reedukace zraku v podobě cvičení hravou formou pro děti předškolního věku s poruchou binokulárního vidění a následně je ověřit v praxi. Dále byly na základě rozhovoru s pedagožkami, z kterého vyplynul požadavek na vytvoření kvalitních, originálních, smysluplných a použitelných pracovních listů, vytvořeny požadované pracovní listy odlišné od stávajících pracovních listů, které jsou k dispozici ve třídách. Konečné ověření pracovních listů proběhlo ve stejné mateřské škole pro zrakově postižené, v které byly prováděny rozhovory. Výzkumným souborem bylo pět dětí, chlapců, ve věku čtyř a pěti let, s různými druhy a stupni poruch binokulárního vidění, které navštěvují Mateřskou školu pro zrakově postižené v Českých Budějovicích. Formou výzkumu byl zvolen kvalitativní přístup. První technikou sběru dat bylo pozorování dětí při ověřování pracovních listů. Druhou technikou bylo vedení polostandardizovaných rozhovorů s pedagožkami a ortoptickou sestrou, které se shodly v potřebě a smysluplnosti tvorby pracovních listů. A třetí technikou byla analýza dostupných dokumentů, složek s pracovními listy, evidenčních listů a lékařských zpráv, ve třídě mateřské školy pro zrakově postižené. Díky rozhovoru s ortoptickou sestrou byl v práci uveden komplexní popis ortoptických a pleoptických přístrojů a faktorů ovlivňujících motivaci dětí při pleoptických a ortoptických cvičeních obecně. Z rozhovoru s pedagožkami i ortoptickou sestrou je zřejmé, že zmíněné spolu úzce spolupracují při reedukaci zraku u dětí s narušeným binokulárním viděním. Obě strany nahlížejí na pracovní listy jako na smysluplnou, kreativní formu reedukace zraku, jejíž dostupnost není v takové formě dostačující a jež samozřejmě musí splňovat určitá kritéria, aby docházelo k nápravě binokulárního vidění správným způsobem. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že srozumitelnost zadání a jeho výklad je při práci se skupinou předškolních dětí zásadní. Pokud dítě vypracovává list předpokládaným postupem, dochází u něj k posilování oblasti vizuomotorické koordinace prostředkem vybarvování či vedením linií určitým směrem Dítě také musí zapojit oblast zrakového vnímání na diferenciaci figury a pozadí, aby mohlo v souvislosti se zadáním a obsahem pracovního listu dospět k požadovaným výsledkům. U úkolů na zrakové rozlišování dítě musí uvést do spojitosti vlastnosti objektů v konfrontaci se skutečností a odlišit pomocí zraku jiné a stejné objekty. Při zpracovávání jednoho z listů, si dítě nacvičí zrakovou analýzu a syntézu u objektu na pozadí, který je rozdělen liniemi v popředí. Zrakovou paměť, slovní zásobu a návaznost na reálné zkušenosti si dítě procvičí v pracovních listech, kde konfrontuje obrázky se skutečnými jevy, zvířaty a předměty. Dítě má také možnost procvičit si pohyb očí po řádku u úkolů v tabulkách nebo řadách.cze
dc.format76 s. (105228)
dc.format76 s. (105228)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpracovní listycze
dc.subjectnarušené binokulární viděnícze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjectreedukace zrakucze
dc.subjectworksheetseng
dc.subjectbinocular vision disordereng
dc.subjectpreschool ageeng
dc.subjectre-education of eyesighteng
dc.titleMožnosti reedukace zraku u dětí předškolního věku s narušeným binokulárním viděnímcze
dc.title.alternativeOptions reeducation eyesight of preschool children with binocular vision disordereng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38921
dc.description.abstract-translatedThis bachelor´s thesis deals with the topic of options of re-education eyesight of preschool children with binocular vision disorder. Theoretical part of this thesis is divided into three chapters. The first chapter is about persons with visual disability, describes visual impairment and the term limited vision, criteria for assessing visual defects, distribution of visual impairment and characterizes binocular vision disorder. The second chapter is about evolution of preschool child, about specifics of evolution of preschool child with visual impairment, about legislative framework of education of children with visual impairment in The Czech Republic, about education and socialization of a child. The third chapter of theoretical part contains the term re-education, possibilities of re-education of binocular vision disorder from a medical point of view and possibilities special education support for children with binocular vision disorder. The main goal of this bachelor´s thesis was to create worksheets for the purpose of re-education in the form of eye exercises in a playful way for preschool children with binocular vision disorder and then verified in practice. Based on interview with educators, from which come requirement to make quality, original and useful worksheets, were made required worksheets different from worksheets which are in classrooms to use next. Final verification of those worksheets was in the same kindergarten where the interview with educators was made. The examined group counted five children boys for and five years aged with different types of binocular vision disorder which are attending nursery garden for visually impaired in České Budějovice. Qualitative approach was chosen as form of research. As the first data collection technique was used observation of children during verifying the worksheets. As the second technique was used holding a semi-structured interview with pedagogues and orthoptical nurse which agreed on need and meaningfulness of making of worksheets. As the third technique was used analysis available documents, folders with worksheets, registration lists, medical reports in classroom of nursery garden for visually impaired. Thanks to interview with orthoptic nurse was given comprehensive description orthoptical and pleoptical instruments and influencing factors of children´s motivation during pleoptical and orthoptical exercises in general. The interview with pedagogue and orthoptic nurse shows that all of them cooperate during re-education of sight of children with binocular vision disorder. Both sides consult on worksheets as a meaningful and creative form of re-education of sight, which availability is not so sufficient and which must meet certain criteria to reach re-education of binocular sight the correct way. By research investigation was found that clarity of task and its interpretation is essential during the work with group of preschool children. If child is filling the worksheet with supposed process, it occurs in the strengthening of the visual-motor coordination coordination device of coloring or leading lines by concrete direction. Child must also turn in area of visual perception on the differentiation of figure and background to reach desired results in context to task and content of worksheet. In tasks for visual distinction child must connect properties of object in confrontation with reality and differ by sight different and same objects. By filling one of those lists child trains vision analysis and synthesis of an object in background, which is divided by lines in front of the object. Visual memory, vocabulary and connection to real experiences child trains in worksheets where it confronts pictures with real frames, animals and objects. A child has also possibility to train motion of eyes on line of tasks in tables or rows.eng
dc.date.accepted2014-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam