Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKoppová, Věra
dc.contributor.authorVoráčková, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:57:17Z
dc.date.available2021-12-03T13:57:17Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21723
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání osob s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem v integraci na středních školách v Jihočeském kraji. Současná legislativa umožňuje pro každého jedince se zdravotním postižením vytvořit takové podmínky a vzdělávací postupy, které akceptují jeho specifické schopnosti a možnosti. Splnění tohoto předpokladu je velice důležité právě při integraci žáků a studentů s poruchou autistického spektra. Cílem práce je zjistit konkrétní problémy u vybrané skupiny studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem v Jihočeském kraji, se kterými se při výběru střední školy a při studiu nejvíce potýkají. Praktická část je zaměřena na zjišťování konkrétních problémů studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem v integraci na středních školách v Jihočeském kraji pomocí kvalitativního výzkumu. Výzkumný vzorek tvoří pět studentů s Aspergerovým syndromem a jeden student s vysoce funkčním autismem. Pro zjišťování informací je použita metoda polostandardizovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Pro respondenty bylo vytvořeno šestnáct otázek, dvanáct doplňujících otázek pro rodiče a dvě doplňující otázky pro asistenty pedagoga. Osnovy rozhovorů v záznamovém archu pro studenty, rodiče a asistenty pedagoga jsou součástí přílohy. Odpovědi byly následně analyzovány a zpracovány do třech hlavních oblastí: první se týká problémů spojených s výběrem školy, druhá problémů v rámci vzdělávacího procesu a třetí návrhu studentů na zlepšení podmínek při studiu. Z první zkoumané oblasti vyplynulo, že studenti mají velké obtíže s nalezením vhodné střední školy. Střední školy nejsou připravené na přijímání studentů s touto diagnózou a často jim nejsou schopny poskytnout přiměřenou formu studijní podpory. Výběr školy je u těchto studentů limitován i nerovnoměrným rozložením jejich schopností, které bývají ovlivněny i jejich specifickými zájmy. Roli zde hrají i problémy s dojížděním a samostatným pobytem na internátě. Výběr středních škol je tedy pro tyto studenty velice omezený. Při výběru školy se radili převážně s rodiči a společně pak s pracovníky speciálně pedagogického centra. Z výsledků oblasti týkající se problémů vyplývajících přímo z edukačního procesu je zřejmé, že každý dotazovaný student je velice rozdílný a každý má naprosto odlišné vnímání okolí či prožívání sebe sama. Jejich specifické potřeby jsou tedy velice individuální. Na školách, kde tito studenti studují, často pedagogové nejsou seznámeni s důsledky diagnózy a uplatňují vůči těmto studentům stejný přístup a nároky, jako na všechny ostatní. To je u některých těchto studentů velkým problémem. Dále se velice často setkávají s nepochopením od svých spolužáků a tím ve třídě zažívají často velmi nepříjemné chvíle. Nejčastěji studenti uvádějí problémy při psaní poznámek, testů či při ústním zkoušení. Dále jim vadí hluk ve třídě, nekázeň a neochota studentů plnit požadavky vyučujících. Objevují se i neshody s asistentem pedagoga, který by měl být ve třídě především studentovou oporou a ne dalším pedagogem nad ním. Ve třetí zkoumané oblasti, kde je prostor k vlastnímu vyjádření, co by změnili, kdyby měli možnost, se u studentů, rodičů i asistentů pedagoga objevuje požadavek změny celkového systému školství. Větší individuální přístup a nutnost včasného seznámení pedagogů a třídního kolektivu s problematikou vyplývající z poruchy autistického spektra a tím možnému předejití zbytečným konfliktům. V konečném řešení jsou s výběrem školy všichni respondenti i jejich rodiče spokojeni, čtyři z nich uvažují o vysokoškolském studiu, jeden o další střední škole uměleckého směru.cze
dc.format66 s. (92 353 znaků)
dc.format66 s. (92 353 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAspergerův syndromcze
dc.subjectvysoce funkční autismuscze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectintegracecze
dc.subjectAsperger Syndromeeng
dc.subjecthigh-functioning autismeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectintergationeng
dc.titleStudenti s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem v integraci na středních školách v Jihočeském krajicze
dc.title.alternativeStudents with Asperger Syndrome and High-function Autism in Integration to Secondary Schools in the South Bohemia Regioneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38926
dc.description.abstract-translatedBachelor thesis deals with problematic of education of persons with Asperger Syndrome and high-functioning autism with integration at high schools in the Region of South Bohemia. Current legislation enables for every student with health disadvantage create education processes and special education needs that took into account specific abilities and possibilities of the individual. Fulfilment of this precondition is very importatnt mainly during integration of pupils and students with Autism Spectrum Disorder. The aim of the thesis is to find out concrete problems of selected group of students with Asperger Syndrome and high-functioning autism with integration at high schools in the Region of South Bohemia that they face to when choosing high school and during studying the most. The practical part is focused on finding out problems of students with Asperger Syndrome and high-functioning autism with integration at high schools in the Region of South Bohemia by qualitative research. The search sample was constituted by five students with Asperger Syndrome and one student with high-functioning autism. For finding out of information was used the method of semi-standardized interview with open questions. For respondents were formulated sixteen questions, twelve supplementary questions for parents and two supplementary questions for teaching assistants. Structure of the interview in record sheet for students, parents and teaching assistants are part of the supplement. Answers were analysed subsequently and processed to three main fields: the first deals with problems connected with school choosing, second with problems about education process and the third with proposals of students for improvement of studying conditions. From the first researched field emerged that students have big difficulties with finding convenient high school. High schools are not ready for accepting student with this diagnosis and often they are not able to offer them sufficient form of study support. Choice of school is for these students limited also with unequal decomposition of their abilities that are influenced by their specific interests. Significant are also problems with commuting and sojourn at school hostels. The choice of high school is very limited for these students. By choosing a school they confer it at first with parents and then together with persons from special pedagogical centre. From results of field related to problems resulting direct from education process it is evident that every asked student has completely different perception of his surroundings or himself. Their specific needs are very individual. At schools that these students attends pedagogues are often not acquainted with sequels of diagnosis and they assert the same attitude and demands with regard to these students as with regard to everybody else. With some of these students, that is a big problem. Furthermore, they meet with misunderstanding from their classmates very often and that is why they pass very unpleasant times through. Mostly students mention problems with writing notes, tests or with vocal examining. Then noise in the classroom, indiscipline and unwillingness of students to perform teachers's requests. Also conflict with teaching assistant appears, he should be student's support at first, not just another teacher above him. In the third researched field where there is a place for their own opinion what would they change if they could, the request about the change of complete school system appears. Higher individual acces and the need of timely explanation of pedagogues and classmates of problematic emerging from Autism Spectrum Disorder. That could be the way to prevent needles conflicts. In the final solutions all respondents and their parents are satisfied with school choice and, except one student, they consider next stadium at the college.eng
dc.date.accepted2014-06-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeToušek, Zdeněk


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam