Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠulistová, Radka
dc.contributor.authorPechová, Aneta
dc.date.accessioned2021-12-03T13:59:38Z
dc.date.available2021-12-03T13:59:38Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21788
dc.description.abstractTato bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Úvodní (teoretická) část práce je věnována charakteristice nejčastěji využívaných alternativních metod, druhá část (praktická) je zaměřena na ty metody, jež nabízejí prostor k využití ošetřovatelské péče u klientů v agenturách domácí péče. V teoretické části bylo naším cílem podat komplexní informace týkající se definice základních možností dalších ozdravných a doplňujících alternativních metod, které může sestra využít v praxi nebo o nich klienta vhodným způsobem informovat, edukovat. Praktická část přináší výsledky zpracované formou kvalitativního šetření. V rámci výzkumného šetření byly stanoveny čtyři cíle. Hlavní cíl byl zaměřen na odkrývání jevů v oblasti edukace sester a klientů v souvislosti s využitím alternativních metod a s následnou spoluprací mezi sestrami a klienty. Cílem předkládané práce je zjistit, zda mají sestry dostatečné znalosti v oblasti využívání alternativních metod aplikovaných v ošetřovatelství a také to, zda je sestra schopna edukovat klienta o možnostech využití alternativních metod. Dalším naším cílem je zjistit, jestli klienti projevují zájem o alternativní ošetřovatelské postupy, o možnosti využití alternativní léčby a zároveň o využití těchto vědomostí a metod v praxi. Ke splnění cílů byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru se sestrami, který byl vzhledem ke kvalitativnímu přístupu nejvhodnější. Další námi navržená metoda - polostrukturovaný rozhovor s klienty - byla z důvodu nesouhlasu oslovených klientů zamítnuta. Výzkumný soubor tvořila skupina respondentek skládající se ze sester pracujících v agenturách domácí péče v Jindřichově Hradci, Prachaticích a Táboře. Polostrukturovaný rozhovor vedený se sestrami byl zaměřen na zjišťování a odkrývání jevů a edukačních schopností a využívání edukačních strategií sester v oblasti využití alternativních metod. Pro fixaci výsledků kvalitativního šetření byly pořízeny audionahrávka a psaný záznam. Následně byly výsledky podrobně zanalyzovány, přičemž byla použita metoda kódování. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že sestry plně nevyužívají své edukační schopnosti, a to buď z toho důvodu, že nejsou dostatečně motivovány, anebo jim zaměstnavatel neumožňuje dostatečně se vzdělávat. Z analyzovaných výpovědí sester je patrné, že klienti projevují zájem o alternativní přístupy a jsou schopni v tomto ohledu se sestrou spolupracovat. Vzděláváním sester v oblasti užití alternativních metod v ošetřovatelské péči se dostává do popředí komplexní ošetřovatelské péče o klienta. Získané poznatky mohou vést k větší informovanosti sester, mohou jim přinést nové poznatky v povolání, které vykonávají, a ukázat jim i jiné možnosti spolupráce s klientem. Dále mohou otevřít prostor pro další výzkumná šetření.cze
dc.format49
dc.format49
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectEdukacecze
dc.subjectdomácí péčecze
dc.subjectalternativní metodycze
dc.subjectEdukationeng
dc.subjecthome careeng
dc.subjectalternative methodseng
dc.titleEdukace klientů domácí péče v oblasti využití alternativních metodcze
dc.title.alternativeEducation of home care clients in the use of alternative methodseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag40372
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis work is divided into two parts. The first part presents the characteristics of the alternative methods that are used most often. The other one is aimed at the methods that use the medical care at the clients in home care agencies. The theoretical part is dedicated to the complete information that defines basic possibilities of the further curative and additional alternative methods and that can be used by a nurse in practice or to educate a client in an acceptable way. In the practical part there are results elaborated by the method of qualitative inquiry. Four targets are determined here. The main one is aimed at disclosure of phenomena in area of nurses and clients education; in scope of usage of alternative methods in consequence of their cooperation. The aim of this work is to find whether nurses are educated enough to be able to use alternative methods that are applied in nursing. In addition, whether a nurse is able to educate a client as to alternative methods and possibilities of their application. Moreover, we would like to find whether clients are interested in alternative nursing methods and possibilities how to utilize alternative treatment; simultaneously with usage of these knowledge in practice. To realize our aims we used the method of "semistructural" interview that was most suitable owing to the qualitative access to the point. We could not use another method of "semistructural" interview with clients because of disagreement of the addressed clients. The experimental group was made up of nurses working for home care agencies in Jindřichův Hradec, Prachatice and Tábor. We interviewed the nurses about their educative abilities and strategies used in the field of alternative methods. To fix the results of the inquiry we made up an audio-record and written record. Then, the results were analyzed in detail; a code-method was used. The research proved that the nurses do not take advantage of their educative abilities fully. The reasons for this state: the nurses are not motivated in a sufficient way or their employers do not enable them to obtain an appropriate education. From the analyzed nurses´ questionnaires is perceptible that clients are interested in alternative methods and they are able to collaborate with nurses in this poit of view. The application of alternative methods in health care demands further education of nurses in this field. These methods are put in the foreground of the complex care of a client. The obtained pieces of knowledge can be used for better informedness of nurses and bring them some new information for their occupation and, in addetion to that, to show them some other possibilities of cooperation with a client. Additionally, they can open new room for other research work.eng
dc.date.accepted2014-09-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHudáčková, Andrea


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam