Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMichálková, Helena
dc.contributor.authorPředotová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T14:01:09Z
dc.date.available2021-12-03T14:01:09Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-19
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21808
dc.description.abstractTeoretická část se zabývá komplexní problematikou venózních portů, historií, indikacemi.. V empirické části jsme se zaměřili na znalosti sester a jejich postoj k vlastním dovednostem v této problematice a v kvalitativní části na informovanost klientů a jejich zkušenosti.Pro zpracování této práce byla zvolena kombinace kvantitativně kvalitativního šetření. Pro realizaci kvantitativního výzkumu byla zvolena metoda dotazování prostřednictvím techniky dotazníku a pro kvalitativní šetření byla použita metoda dotazování technikou polostrukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami.Pro kvantitativní šetření byl sestaven dotazník, který byl určený všeobecným sestrám pracujících na chirurgických a interních oddělení v rámci Jihočeského kraje. Kvalitativní šetření bylo realizováno rozhovory s devíti klienty s portem. V práci byly stanoveny čtyři cíle. Prvním cílem bylo zmapovat informovanost sester o problematice portů. Z výsledků šetření vyplynulo, že sestry nemají odpovídající znalosti. Účelem druhého cíle bylo zjistit postoj sester k vlastním dovednostem v péči o port. Výsledky ukázaly, že sestry hodnotí své dovednosti nejčastěji jako nedostatečné. Třetí cíl zjišťoval informovanost klientů o portech a jejich hodnocení ošetřovatelské péče. Prostřednictvím rozhovorů s klienty jsme zjistili, že jsou dobře informovaní v této problematice a jejich hodnocení péče s porty je výborné. Čtvrtý cíl zjišťoval specifické potřeby klientů s porty a jejich saturaci ošetřovatelským personálem. Z odpovědí klientů jsme zjistili, že nemají či nevnímají žádné specifické potřeby. H1 Všeobecné sestry pracující na chirurgických odděleních častěji ošetřují klienty s portem než všeobecné sestry z interních oddělení. Z výsledků vyplynulo, že se s klienty s porty setkávají stejně často sestry z chirurgického i interního oddělení. První hypotéza nebyla potvrzena. H2 Všeobecné sestry pracující na chirurgických odděleních mají více znalostí o ošetřování klienta s portem než všeobecné sestry z interních oddělení. Analýza dat prokázala, že sestry z interních oddělení mají více znalostí než sestry z chirurgických oddělení. Druhá hypotéza nebyla potvrzena. H3 Všeobecné sestry pracující na chirurgických odděleních hodnotí lépe své dovednosti o ošetřování klienta s portem než všeobecné sestry z interních oddělení. Sestry z obou oddělení hodnotily své dovednosti nejčastěji jako nedostatečné. Třetí hypotéza nebyla potvrzena. H4 Všeobecné sestry mají zájem o prohloubení svých znalostí o problematice portů. Sestry projevily zájem o prohloubení svých znalostí a to například absolvováním odborného kurzu. Čtvrtá hypotéza byla potvrzena. Výzkumné otázky: VO1 Mají klienti dostatek informací o portech? VO2 Jaká omezení v denních činnostech má zavedení portu? VO3 Jak hodnotí klienti zavedený port? VO4 Jaká pozitiva a negativa mají porty z jejich pohledu? VO5 Jak klienti hodnotí poskytovanou ošetřovatelskou péči? VO6 Jaké specifické potřeby mají klienti s porty? VO7 Jsou tyto potřeby saturovány ošetřovatelským personálem? Výzkumné šetření prokázalo, že klienti jsou s porty spokojeni. Péče o porty je klienty hodnocena výborně a to dokládá, že poskytovaná ošetřovatelská péče je kvalitní. I přes tyto pozitivní výsledky je zapotřebí, aby se v problematice portů vzdělávaly nejen sestry z onkologie, ale i sestry z jiných oddělení, neboť výsledky v kvantitativním výzkumu poukazují na velké rezervy ve znalostech sester a klientů s porty přibývá. Práce může být využita jako informační zdroj pro sestry a pro management. Doporučujeme pravidelné školení ošetřovatelského personálu a vytvoření ošetřovatelského standardu.cze
dc.format121 s. (139 851)
dc.format121 s. (139 851)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectvenózní portcze
dc.subjectHuberova jehlacze
dc.subjectošetřovatelská péčecze
dc.subjectedukacecze
dc.subjectkomplikacecze
dc.subjectspokojenostcze
dc.subjectvenous porteng
dc.subjectHuber needleeng
dc.subjectnursing careeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectcomplicationeng
dc.subjectsatisfactioneng
dc.titleVenózní port z pohledu zdravotníka a z pohledu klientacze
dc.title.alternativeVenous port from the perspective of the medic and from the perspective of the clienteng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag33584
dc.description.abstract-translatedThe theoretical part deals with a complex problematics of venous port systems, its history, indications.. The empirical part focuses on the knowledge of the nursing staff and their attitude towards their own skills in this area and also the majority of this part deals with client´s awareness and their experience. In order to elaborate this thesis a combination of quantity quality examination has been chosen. To realize a quantity research we selected a survey based technique and for the quality one we used a semi-structured conversation system with open questions. There was a survey assorted for a quantity research which was destined for the general nurses working at the surgical and intern departments within Southern Bohemia region. The quality research was conducted by 9 interviews with clients with the ports implanted. There were four goals being focused on in the thesis. The first one was to chart the nurses´ awareness regarding the port problematics. From the results came clear that the nurses don´t have the corresponding knowledge. The second focus was to find out the own attitude of the nurses towards their skills regarding the port care. The results proved that the nurses assess their skills mostly like insufficient. The third focus was trying to estimate the clients´ awareness about ports and their appreciation of nursing care. By means of these clients´ interviews we found out that they are well informed about the problematics and their care appreciation with ports is excellent. The fourth focus was searching for particular clients´ needs regarding their ports and their saturation by the nursing staff. From the clients´ responses were we able to find out that they don´t have. H1 The general nurses working at the surgical departments treat the clients with ports more often than those from the intern departments. It also shows that both nurses from surgical and internal departments meet the clients with ports equally. The first hypothesis has not been proved. H2 The general nurses working at the surgical departments have more knowledge about nursing clients with ports than those from the intern departments. The analysis has shown that nurses from intern departments have more knowledge than those from the surgical ones. The second hypothesis has not been proved. H3 The general nurses working at the surgical departments assess their skills regarding the care of client with implanted port better than those from intern departments. Nurses from both departments assess their skills mostly as insufficient. The third hypothesis has not been proved. H4 General nurses are interested in increasing their knowledge about the port problematics. The nurses proved interest about increasing their knowledge, e. g. by attending a special course. The fourth hypothesis has not been proved.Survey questionnaire: VO1 Do the clients have enough information about the ports? VO2 Does the port obstruct your daily activities? VO3 How is the port being estimated by the clients? VO4 What pros and cons have the ports from their point of view? VO5 How do the clients assess the nursing care? VO6 What particular needs do the clients with ports have? VO7 Are these needs saturated by the nursing staff? The survey research proved that the clients are satisfied with the ports. The care of ports is assessed perfectly by clients and it attests that the provided medical care is superior. Despite all those positive outcomes it´s essential that the nurses from oncology but also from other departments are being further educated in the port problematics as the results of quantity research points to a lack of knowledge of nurses and the number of clients with ports is increasing.The thesis can be used as an information source for nurses and management. We recommend regular education seminars and creation of nursing standards.eng
dc.date.accepted2014-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul chirurgiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHudáčková, Andrea


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam