Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHudáčková, Andrea
dc.contributor.authorMelicharová, Jaroslava
dc.date.accessioned2021-12-03T14:01:20Z
dc.date.available2021-12-03T14:01:20Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-19
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21839
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá monitorací hemodynamiky v intenzivní péči a hlavním cílem bylo vytvořit výukový materiál pro nově nastupující sestry. Tento výukový materiál by měl usnadnit adaptační proces sestry na oddělení ARO nebo JIP. Diplomová práce je složena ze dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu intenzivní péče, technickým vybavením, náplní práce sestry v intenzivní péči, anatomií a fyziologií kardiovaskulárního systému, monitorací kardiovaskulárního systému, monitorací hemodynamiky, zařazením nových sester do provozu a možností výukových metod pro nově nastupující sestry. Empirická část byla realizována pomocí kvalitativního šetření technikou rozhovoru. Rozhovor byl polostandardizovaný a probíhal na oddělení ARO v nemocnici v Českých Budějovicích. Zapojeny byly sestry na stanici RES 1 a RES 2. V první fázi výzkumného šetření byly vedeny rozhovory se sestrami na Anesteziologicko-resuscitačním oddělení. Žádné rozhovory nebyly nahrávány, protože si to respondenti nepřáli. Všechny odpovědi byly pečlivě zaznamenávány a ihned přepsány a zpracovány, aby se zabránilo nepřesnosti informací. Výsledky byly uspořádány do schémat podle kategorizací tak, aby byly přehledné. V druhé fázi byl vytvořen výukový materiál pro nově nastupující sestry a ve třetí fázi byl výukový materiál rozdán na oddělení, kde probíhaly rozhovory. Sestry tak mohly zhodnotit, zda výukový materiál splňuje jejich požadavky a bude užitečný v praxi. Tito respondenti byli opět dotazováni a výsledky jsou také zpracovány ve schématech.Z výsledků výzkumného šetření je patrné, že sestry na anesteziologicko resuscitačním oddělení v nemocnici v Českých Budějovicích vnímají správnost monitorace hemodynamiky jako důležitou, vědí co to monitorace hemodynamiky je a znají možnosti moniotrace. Na tomto oddělení sestry provádí invazivní i neinvazivní monitoraci hemodynamických parametrů. Základem je měření centrálního žilního tlaku a arteriálního tlaku. Pro monitoraci jiných hodnot lékaři zavádí Swan-Ganzův katétr. Nejčastěji využívají monitory PICCO, Lidco, Vigileo a Vigilance. Všichni dotazovaní respondenti se shodli, že pro usnadnění adaptačního procesu měli pouze materiály od výrobců a rady sestry školitelky. Menší část respondentů měla školení přímo z firmy, která monitory distribuuje. V poslední fázi výzkumného šetření bylo zjištěno, že se sestrám výukový materiál líbí, ale mají obavu, že bude uklizený v šuplíku jako ty ostatní, které mají od studentů. Z rozhovorů vyplynulo, že je snadnější nové sestře informace sdělit a rovnou ukázat než doporučit výukový materiál k prostudování alespoň teoretické části.cze
dc.format82, 29 s.
dc.format82, 29 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmonitoracecze
dc.subjecthemodynamikacze
dc.subjectintenzivní péčecze
dc.subjectsestracze
dc.subjectadaptační procescze
dc.subjectmonitoringeng
dc.subjecthemodynamicseng
dc.subjectintensive careeng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectthe adaptation processeng
dc.titleMonitorace hemodynamiky v intenzivní péči příprava výukového materiálu pro nově nastupující sestrycze
dc.title.alternativeHemodynamic monitoring in the intensive care - preparation of educational materials for newly hired nurseseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag38614
dc.description.abstract-translatedThis diploma thesis focuses on the monitoring of hemodynamics in intensive care units; the main objective was to create an educational material for newly employed nurses. This educational material should facilitate the adaptation process of nurses at Anaesthesiology-Resuscitation Units (AR) or Intensive Care Units (ICU).The diploma thesis is divided in two parts: theoretical and empirical. The topics covered by the theoretical part include the concept of intensive care, the technical equipment, the scope of work of intensive care nurses, anatomy and physiology of the cardiovascular system, cardiovascular system monitoring, hemodynamic monitoring, adaptation of new nurses at the workplace, and the possibilities of educational methods aimed at newly employed nurses. The empirical part was conducted as qualitative inquiry in the form of interview. The interviews were semi-standardised and they were held at the AR unit in the České Budějovice Hospital. The subjects were the nurses from the RES 1 and RES 2 stations. The first part of the research inquiry consisted in interviews with the nurses at the Anaesthesiology-Resuscitation unit. The interviews were not taped, due to the respondents' request. All the answers were carefully recorded and immediately transcribed and processed to prevent any inaccuracy of information. The results were organised in charts according to the categorisations, in a well-arranged manner. The second phase consisted in creating the educational material for the newly employed nurses and the third phase concluded the project by distributing the educational materials at the hospital unit where the interviews were conducted. The nurses could therefore assess whether the educational material meets their requirements and will be useful in practice. The respondents were interviewed again and the results were subsequently also organised in charts.The results of the research inquiry show that the nurses at the Anaesthesiology-Resuscitation Unit in the České Budějovice Hospital perceive the correct hemodynamic monitoring as important, that they know what hemodynamic monitoring is and are aware of the monitoring possibilities. The nurses of this unit perform both invasive and non-invasive monitoring of hemodynamic parameters. The basic task is measuring the central venous pressure and arterial pressure. Other parameters are monitored by the doctors with the application of the Swan-Ganz catheter. The most frequently used monitors are PICCO, Lidco, Vigileo and Vigilance. All interviewed respondents agreed that their only help during the adaptation process was the manufacturers' materials and the advice from the nurse-trainers. A small part of the respondents was trained directly by the company distributing the monitors. The final phase of the research inquiry revealed that the nurses like the new educational material but they are afraid that it will end up collecting dust as the other materials supplied by students. The interviews established that it is easier to directly communicate the necessary information to the new nurses along with practical demonstration than to recommend an educational material for studying of at least the theoretical part.eng
dc.date.accepted2014-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul chirurgiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBerková, Lenka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam