Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZáškodný, Přemysl
dc.contributor.authorBartoňová, Miroslava
dc.date.accessioned2021-12-03T14:01:49Z
dc.date.available2021-12-03T14:01:49Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21890
dc.description.abstractZákladním cílem práce bylo dosáhnout srovnání znalostí z jaderné fyziky pro ochranu obyvatelstva u laické a odborné veřejnosti. Tato myšlenka vychází z předpokladu možné existence mimořádných událostí s výskytem ionizujícího záření a z tohoto důvodu je nutné školení specialistů pro tyto případy. Tito odborníci by měli mít znalosti jaderné fyziky širší než běžné laické obyvatelstvo. Tato problematika nebyla doposud u laické a odborné veřejnosti zkoumána, stejně tak nebyla provedena komparace dvou uvedených souborů. Dalším cílem této práce bylo vytvoření struktury základů jaderné fyziky ve vzdělávání pracovníků v ochraně obyvatelstva. K tomuto účelu byl autorkou práce sestaven model jaderné fyziky odrážející základní znalosti jaderné fyziky, který vycházel z analýzy studijních programů základních složek IZS. Byly prozkoumány formy studia vysokoškolských programů ochrany obyvatelstva, příslušníků Hasičského záchranného sboru ČR, vysokoškolského studijního oboru Zdravotnický záchranář a pracovníků Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Policie ČR a také Celní správy. Největší předpokládaný rozsah znalostí analýza ukázala u techniků chemické služby HZS ČR (tzv. chemiků), kteří jsou v kurzech odborně školeni v nakládání s nebezpečnými látkami i zdroji ionizujícího záření. Tito příslušníci se stali sledovanou odbornou veřejností statistického šetření této diplomové práce. Laickou veřejnost představovaly osoby ze sociálního okolí autorky této práce, jednalo se tedy o nereprezentativní vzorek laické veřejnosti. Dále byla využita teorie kurikulárního procesu fyziky, jejíž aplikace posloužila k vytvoření alternativního testu z jaderné fyziky, který byl pokládán respondentům. Položené dotazníky vyplnilo 52 techniků chemické služby HZS ČR z různých částí republiky a 50 osob laické veřejnosti. Je třeba poznamenat, že dotazník byl vytvářen z hlediska přípravy techniků chemické služby HZS ČR, v níž má jaderná fyzika pouze podpůrnou roli. Mezi cíle práce také patřilo následné statistické vyhodnocení aplikovaných testů znalostí z jaderné fyziky. K ověřování byly používány především testy neparametrických a parametrických hypotéz. U teoretického rozdělení znalostí u odborné veřejnosti se předpokládala existence Poissonova rozdělení (tzv. rozdělení "vzácných případů") a teoretické rozdělení při šetření laické veřejnosti by mělo být blízké normálnímu rozdělení. Také byl šetřen rozdíl mezi znalostmi laiků a odborníků. Pro splnění definovaných cílů této práce byly stanoveny 3 hypotézy, k jejichž ověřování byly využity metody deskriptivní a matematické statistiky. Hypotézy byly vytyčeny následovně: H1. Teoretické rozdělení znalostí u laické veřejnosti bude blízké normálnímu rozdělení. H2. Teoretické rozdělení znalostí u odborné veřejnosti nebude mít normální rozdělení. H3. Srovnání znalostí u obou veřejností pomocí parametrických testů povedou k přijetí alternativní hypotézy. Všechny 3 vymezené hypotézy byly statistickým šetřením ověřeny a pozitivně přijaty. Uvedené testování ovšem neukazuje schopnosti či neschopnosti testovaných odborníků v provádění praktických úkonů spojených s výkonem jejich povolání. V této diplomové práci se jednalo pouze o zjišťování teoretických znalostí z jaderné fyziky, které vychází z teoretického předpokladu, že specialisté řešící nežádoucí události s výskytem ionizujícího záření prochází mnoha různými specializačními kurzy, které obsahují i seznámení s teorií jaderné fyziky. Vzhledem k jejich celoživotnímu vzdělávání by měli mít znalostí této problematiky obsáhlejší než laici, kteří tuto oblast studovali maximálně na základní či střední škole. Tento předpoklad byl formou ověření vytyčených hypotéz v této diplomové práci ověřen.cze
dc.format110 s. (143 712 znaků)
dc.format110 s. (143 712 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectJaderná fyzikacze
dc.subjectkurikulární proces fyzikycze
dc.subjectochrana obyvatelstvacze
dc.subjectlaická veřejnostcze
dc.subjectodborná veřejnost technik chemické služby HZS ČRcze
dc.subjectstatistické metodycze
dc.subjectNuclear Physicseng
dc.subjectPhysics curricular processeng
dc.subjectprotection of the populationeng
dc.subjectlay general publiceng
dc.subjectprofessional public technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republiceng
dc.subjectstatistical methodseng
dc.titleSrovnání znalostí laické a odborné veřejnosti z jaderné fyziky pro ochranu obyvatelstvacze
dc.title.alternativeComparison of knowledge from nuclear physics for protection of inhabitants at laical and expert communityeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag38996
dc.description.abstract-translatedThe primary objective of this thesis was to achieve comparison of knowledge of nuclear physics for population protection between general and professional public. This idea is based on the assumption of the possible existence of extraordinary events with occurring ionizing radiation and for this reason it is necessary to train specialists for the eventuality of these cases. These professionals should have wider knowledge of nuclear physics than general lay population. This issue has not been examined with lay and professional public yet, as well as there has been no comparison of the two listed groups. Another objective of this thesis was to structure the basics of nuclear physics for workers in civil protection training. For this purpose, the author of this work created a model of nuclear physics, reflecting the basic knowledge of nuclear physics, based on the analysis of the curricula for the IRS. The author explored the forms of studies of university program for the public protection, of members of the Fire and Rescue Service, of university study program for paramedics, of staff of the Anti-organised crime department of Police of the Czech Republic and of the Customs Administration. The analysis showed the widest expected range of knowledge at the technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republic (the chemist), who are professionally trained in the handling of hazardous substances and ionizing radiation sources. These members have become the monitored representatives for the professional community in the survey of this thesis. Lay general public was represented by people from the social circle of the author of this work, i.e. they were an unrepresentative sample of the general public. The theory of physics curricular process was also used, the application of which served to create an alternative test from nuclear physics, which was presented to the respondents. The questionnaires were filled in by 52 technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republic from different parts of the country and by 50 people of the lay public. It should be noted that the questionnaire was created considering the training of the technicians of the Chemical Service, in which nuclear physics has only a supporting role. One of the objectives of the thesis also included the subsequent statistical evaluation of the applied tests of the knowledge of nuclear physics. For validating mainly the non-parametric and parametric hypotheses tests were used. For the theoretical division of knowledge among professionals the existence of the Poisson distribution (the distribution of "rare" cases) was assumed and the theoretical division of investigating the general public should be close to a normal distribution. Also the difference between the knowledge of laymen and experts was investigated. To meet the defined objectives of this work three hypotheses were set, for their verification the methods of descriptive and mathematical statistics were used. Hypotheses were set as follows: H1. Theoretical distribution of knowledge among the general public will be close to normal distribution. H2. Theoretical distribution of knowledge among professionals will not have a normal distribution. H3. Comparison of knowledge in both groups by using the parametric tests will lead to the adoption of alternative hypothesis. All three defined hypotheses were verified via statistical survey and accepted positively. The test, however, does not show the ability or inability of the tested experts to carry out practical tasks associated with their profession. This thesis only aimed to discover theoretical knowledge of nuclear physics, which is based on the theoretical assumption that specialists dealing with adverse events with occurring ionizing radiation pass through a variety of specialized courses that include introduction to the theory of nuclear physics.eng
dc.date.accepted2014-09-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHavránková, Renata


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam