Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKavan, Štěpán
dc.contributor.authorLebedová, Klára
dc.date.accessioned2021-12-03T14:02:09Z
dc.date.available2021-12-03T14:02:09Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21916
dc.description.abstractVlivem narůstajícího množství hrozeb, které každodenně ovlivňují a lidské životy a zdraví, úměrně vzrůstá i potřeba jejich ochrany. Společnost je charakteristická svým rozvojem, regulací a snahou o zkvalitňování všech oblastí života prioritou jsou však právě život a zdraví. Součinnost a potřeba spolupráce při zdolávání událostí nejrůznějšího charakteru, si vyžádaly nutnost společného legislativního zajištění. Integrovaný záchranný systém nelze chápat jako pevnou instituci, ale je vyjádřením pravidel spolupráce, nástrojem pro vzájemnou součinnost a koordinaci jeho složek. Mimořádné události, které zasáhly území České republiky, ať již se jednalo o rozsáhlé povodně, větrné smrště, hromadné dopravní nehody nebo narušování veřejného pořádku, podrobily připravenost všech záchranných složek velké zkoušce a upozornily na problematické oblasti při zdolávání těchto událostí. Prvotní roli při odezvě na žádost o poskytnutí pomoci hrají operační střediska jednotlivých základních složek IZS. Tísňové volání tvoří jeden ze základních způsobů přijetí hlášení o vzniku mimořádné události a vyžádání pomoci složek IZS. Prostřednictvím této služby je zajišťována ochrana základních lidských práv: ochrana života a zdraví, přijatelné životní prostředí a ochrana majetku. V úvodu teoretické části práce je provedeno vymezení jednotlivých pojmů z prostředí integrovaného záchranného systému a problematiky operačního řízení na úrovni operačních středisek základních složek IZS. Dále je uveden systém příjmu tísňových volání a historický vývoj telefonních center tísňového volání 112. Další kapitola popisuje způsob zajištění interoperability v operačním řízení IZS. Poslední kapitola je věnována zavádění Projektu informačních systémů IZS. Hlavním úkolem tohoto projektu je zlepšení spolupráce mezi základními složkami a to zejména v oblasti příjmu tísňového volání. Tohoto zlepšení se dosáhne zejména modernizací informačních a komunikačních technologií, tak aby došlo ke sjednocení úrovně informačních systémů všech operačních středisek. Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Integrovaného operačního programu. I když je určen prioritně operačním střediskům základních složek, velkým přínosem bude i pro občany. Cílem práce je poukázat na důležitost a přínosy zavedení Projektu informačních systémů IZS pro operační střediska základních složek IZS a zároveň upozornit na, z nich vyplývající, zkvalitnění služeb poskytovaných obyvatelstvu. Dále bylo provedeno zhodnocení prostředí příjmu tísňového volání a komunikace IZS před a po zavedení projektu. Výzkumná otázka byla stanovena na základě zvolených cílů, ve znění: Dojde zavedením Projektu informačních systémů IZS pro operační střediska ke zkvalitnění vzájemné spolupráce operačních středisek IZS a zároveň služeb poskytovaných obyvatelstvu? Výzkum problematiky probíhal formou kvalitativního výzkumu ve dvou částech. První částí bylo provedení rešerše dostupné literatury a platných legislativních norem. Vyvozené teoretické výsledky byly prakticky ověřovány prostřednictvím rozhovorů s vedoucími pracovníky operačních středisek jednotlivých základních složek IZS. Rozhovory byly zaměřeny na získání informací týkajících se jednak změn již proběhlých, nebo aktuálně probíhajících a to v rámci operačního řízení složky a zároveň operačního řízení v rámci IZS daného území. Tato praktická část je dále doplněna o přehledy tabulek, grafů a fotodokumentaci, které informují o současném technickém stavu operačních středisek a přehledy spolupráce integrovaného záchranného systému. Ze získaných výsledků byly zpracovány SWOT analýzy, které přehledně popisují stav operačního řízení před a po zavedení IS IZS. Zkoumaný soubor operačních středisek základních složek byl omezen na prostředí integrovaného záchranného systému na území Jihočeského kraje.cze
dc.format118 s.
dc.format118 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectIntegrovaný záchranný systémcze
dc.subjecttísňové volánícze
dc.subjectinteroperabilitacze
dc.subjectoperační střediskocze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectinformační systémy.cze
dc.subjectIntegrated Rescue Systemeng
dc.subjectemergency calleng
dc.subjectinteroperabilityeng
dc.subjectoperational centereng
dc.subjectcommunicationseng
dc.subjectinformation systemseng
dc.titlePříjem tísňového volání a vzájemná komunikace operačních středisek základních složek IZS.cze
dc.title.alternativeEmergency calls and mutual comunication among Operation centres of the basic bodies of the Integrated rescue system.eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag39146
dc.description.abstract-translatedDue to the increasing number of threats, which daily affect and endanger human lives and health, is proportionally increasing the need for their protection. The society is characterized by its development, adjustment and by effort to improve all areas of life priorities are especially life and health. Cooperation and the need for it in fighting different events have resulted in urge for a collective legislative protection. Integrated rescue system cannot be understood as a firm institution, instead as an expression of rules of cooperation, and as a tool for cooperation and coordination of its bodies. Emergency events which stroked Czech Republic, whether it was a serious floods, windstorms, mass road accidents or disruption of public order, putted emergency preparedness of Integrated rescue service bodies to the test and brought the attention to the problematic areas in overcoming those events. Primary part in response to a request for assistance play Operational center of Integrated rescue service main bodies. Emergency call is one of the fundamental element of being notified of the emergency situation and requesting the assistance from IRS bodies. Through this service is provided protection of basic human rights: protection of life and health, acceptable environment and asset protection . In the beginning of the theoretical part of the thesis are specified IRS terms and operational management issues on a level of IRS operational centers. Further is mentioned system of receiving emergency calls and historical development of emergency call centers of 112. The next chapter describes how to ensure interoperability in the operational management of IRS. The main objective of the thesis is to show the importance and benefits of implementation of the Project of the IRS information systems and in the same time point out the resulting quality of services provided to the population. Also the evaluation was conducted of the environment in receiving the emergency call and communication of IRS before and after the implementation of the Project. The practical part is further supplemented by surveys of tables, graphs and photos that inform about the current technical state of operations centers and an overview of cooperation of the Integrated rescue system. The obtained results were processed in SWOT analysis, which clearly describing the status of operational management before and after the introduction of information centers of IRS. Surveyed group of operational centers of IRS main bodies was limited to the environment of the Integrated rescue system in the South Bohemian Region. The results show that the introduction of the Project of the IRS information systems within the IRS Integrated Operational Programe is to improve cooperation between operational centers of the IRS main bodies and at the same time increase the standard of services provided to the population. The results will be beneficial as information material for each body of the IRS, it can serve as a tool increasing awareness among the public about emergency calls. The thesis will be used as study material and also for internal use of Fire and Rescue Service of the Czech Republic.eng
dc.date.accepted2014-09-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKarda, Ladislav


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam