Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠtípek, Vladimír
dc.contributor.authorPopelář, Ondřej
dc.date.accessioned2021-12-03T14:02:13Z
dc.date.available2021-12-03T14:02:13Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21920
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá civilním nouzovým plánováním v České republice a jeho rozvojem a úlohou v rámci Severoatlantické aliance. Hlavní část práce v teoretické oblasti, je zaměřena na civilní nouzové plánování (CNP) na úrovni NATO a civilní nouzové plánování na úrovni České republiky. V prvním případě je práce zaměřena na vysvětlení konceptu civilního nouzového plánování, jeho vznik a vývoj v podmínkách Aliance. Je zde popsán průběh vývoje CNP, při změně strategických koncepcí NATO, změny priorit a zaměření CNP v důsledku změny politické situace. Důležité pro pochopení problematiky je vyobrazení úkolů, které CNP v rámci Aliance plní a rovněž Ministerská směrnice, coby hlavní dokument pro civilní nouzové plánování. Podrobně bylo popsáno pět základních úloh, které jsou aktuální již od platnosti první Ministerské směrnice a jejichž platnost přetrvává do dnešních dob. Nedílnou součástí CNP NATO bylo vyobrazení jeho organizační struktury, která je pro pochopení prakticky orientované části nezbytná. Druhá sekce hlavní části je orientovaná na civilní nouzové plánování v podmínkách České republiky. Na této úrovni je civilní nouzové plánování metodickým nástrojem k usměrňování havarijního a krizového plánování, kde zabezpečuje jejich soulad a zabraňuje duplicitě s obranným plánováním. Jsou zde charakterizovány oblasti, na které se CNP zaměřuje a vyobrazeno legislativní i institucionální zajištění. Hlavní část praktické oblasti je zaměřena na plnění hlavních úkolů jednotlivými gestory, kteří fungují v rámci čtyř základních plánovacích skupin. Pro co možná nejlepší přehled realizace úkolů Ministerské směrnice, byl zvolen následující postup: hlavní úkoly Ministerské směrnice a plnění těchto úkolů, bylo rozděleno na tři hlavní části, a to dle kategorií cílů Ministerské směrnice. Jednotlivé cíle jsou plněny v rámci čtyř plánovacích skupin. Plánovací skupiny jsou poté rozděleny do rezortů, které jsou v České republice jejich gestory. Výsledkem je přehledné vyobrazení, kde můžeme vidět hlavní úkoly jednotlivých ústředních orgánů státní správy, plnění těchto úkolů v rámci Aliance a jejich realizaci do podmínek České republiky. U každého úkolu je rovněž možné vidět, zda již byl splněn, či je stále rozpracován a jeho plnění se překlene do období další Ministerské, nyní už Politické, směrnice. V diskuzi je rozebrána problematika plnění jednotlivých úkolů, stejně jako důležitost finančního zajištění civilního nouzového plánování. Na závěr diskuze je kladen důraz na nezbytnost propojení národní a alianční úrovně. Ta je zajištěna přes stálé zástupce ve výboru CEPC a zástupce v jednotlivých plánovacích skupinách. Na příkladu několika členských zemí je ukázáno, jak funguje (i nefunguje) komunikace mezi zástupci v systému CNP na několika úrovních. V závěru práce je zhodnocena legislativní a institucionální provázanost CNP České republiky a Aliance. Na rozdíl od institucionální provázanosti, která je plně dostatečná, tomu tak není u provázanosti legislativní. V systému provázanosti je rovněž zdůrazněna důležitá úloha stálého zástupce CEPC a zástupců plánovacích skupin. Hlavní část závěru je věnována faktům vycházejícím z výsledků a diskuze práce, které vypovídají o naplnění cílů práce. Systém fungování civilního nouzového plánování České republiky byl shledán jako velice efektivní a to i ve srovnání s dlouholetými členy jakými jsou kupříkladu Velká Británie či Francie. Na druhou stranu i přes prokázanou kvalitu a efektivitu by bylo přínosné zanesení civilního nouzového plánování do právního řádu ČR, pro jeho ucelenou legislativní podobu. Tato změna by neměla ani takový vliv na pracovní činnost, jako spíše určitou politickou váhu. Na závěr je kladně zodpovězena výzkumná otázka, jež měla zhodnotit, zda současný stav fungování CNP v České republice pokrývá potřeby Severoatlantické aliance.cze
dc.format97 s. (176 296)
dc.format97 s. (176 296)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectSeveroatlantická aliancecze
dc.subjectCivilní nouzové plánovánícze
dc.subjectMinisterská směrnice pro CNP na léta 2010 2013cze
dc.subjectNATO (Alliance)eng
dc.subjectCivil Emergency Planningeng
dc.subject2010 2013 Ministerial Guidance for CEPeng
dc.titleCivilní nouzové plánování v České republice a jeho rozvoj a úloha v rámci Severoatlantické aliancecze
dc.title.alternativeCivil emergency planning in Czech republic and its developement and role within North Atlantic Treaty Organizationeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag39191
dc.description.abstract-translatedThe presented Thesis deals with Civil Emergency Planning (CEP) in the Czech Republic and its evolution and role within the Alliance. The theoretical section of the main body focuses on CEP at NATO and Czech national levels. In relation to NATO, this Thesis explains the concept of CEP, its origin and evolution within the Alliance. It describes the course of CEP development as NATO strategy concepts, priorities and CEP aims changed over the time due to changes in political situation. The important point to understand the whole issue is the depiction of tasks to be met by CEP within the Alliance, and the Ministerial Guidance being the primary CEP related document. Five basic tasks applicable from the very first edition of the Ministerial Guidance till now have been described in detail. An integral part of the NATO CEP is the visualisation of the organisational structure which is necessary for understanding the practical portion. The other section of the main body focuses on CEP as designed for the Czech Republic. At this level, the CEP is a methodological tool for management of incident and crisis planning guaranteeing their interaction and preventing duplicities with defence planning. It defines CEP´s areas of interest and it depicts legislative and institutional support. The practical portion is mainly focusing on meeting basic tasks by individual responsible entities working within four basic planning groups. To get the best possible view of tasks fulfilled based on the Ministerial Guidance, the following method has been chosen: main tasks defined by the Ministerial Guidance have been divided into three main parts in compliance with the task categories of the Ministerial Guidance. The tasks are coped with within the four planning groups. The planning groups are then assigned to ministries that are the responsible entities in terms of the Czech Republic. The result is a clear picture showing main tasks of public administration central bodies, and how these tasks are met within the Alliance plus their translation into the terms and conditions of the Czech Republic. The system also shows the history of each task depicting its conclusion or processing in which case it is transferred into the period of the next Ministerial, now Political, Guidance. The discussion analyses the issue of task fulfilment and importance of financial support to the CEP. The discussion concludes highlighting the necessity of interconnection between the national and NATO levels. This is ensured via permanent representatives in CEPC and representatives in individual planning groups. An example of some member nations shows, how the communication between CEP representatives works (or does not work) at various levels. The end of this Thesis evaluates legislative and institutional CEP interlinking of the Czech Republic and NATO. Unlike the institutional interlink, the legislative interlink is insufficient. The system of interlinking underlines the important role of the permanent representative in CEPC and representatives in planning groups. The main part of conclusion is dedicated to the facts resulting from outcomes and discussion giving clue whether the aims of this Thesis have been reached. The system, how the Czech CEP is working, has been found very efficient even in comparison with long-term members like Great Britain or France. Despite its clear quality and efficiency, it would be desirable to integrate the CEP into the legal system of the Czech Republic and thus to achieve its self-contained legal form. This change would not impact the work itself, but it could add to CEP´s political importance. At the end, a positive response is given to the research question evaluating whether the current status of CEP functioning in the Czech Republic is covering the needs of NATO.eng
dc.date.accepted2014-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMichalcová, Lenka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam