Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKotrba, František
dc.contributor.authorHochová, Tereza
dc.date.accessioned2021-12-03T14:02:19Z
dc.date.available2021-12-03T14:02:19Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-19
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21927
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou kouření. Jde o závažný problém celosvětového významu. Nemoci a úmrtí spojené s kouřením patří mezi nejdůležitější problémy veřejného zdravotnictví ve většině zemí. Riziko zdravotního poškození neohrožuje pouze aktivní kuřáky, ale i ty, kteří jsou kouření vystaveni pasivně. S užíváním tabáku je prokazatelně spojen vznik kardiovaskulárních, nádorových a dalších závažných onemocnění. Většina kuřáků začíná se svým návykem již na druhém stupni základních škol. Dle Kaliny (2003) je modus 14 let. Proto je potřeba zacílit preventivní činnosti ještě před toto období. Škola (mimo rodiny a vrstevníků) ovlivňuje výchovu, postoje a hodnoty žáka. Zákonná povinnost školní docházky činí ze základních škol ideální prostředí pro preventivní aktivity. Proto jsem se chtěla dozvědět, zda a jak kvalitně využívají školy edukaci jako prostředek primární prevence. Obsahem teoretické části je terminologie související s tabákovou problematikou, dále historie tabáku a způsoby užívání tabáku a nikotinu. Následující kapitoly obsahují informace o látkách obsažených v cigaretách, o vybraných onemocněních, prevenci, legislativě, odvykání a abstinenčních příznacích a metodách odvykání. Pro výzkum v praktické části jsem použila kvantitativní metodu. Respondenti byli vybíráni z řad žáků Strakonických základních škol. Na každé ze škol ve Strakonicích jsem oslovila 50 žáků, z nichž jedna polovina prošla edukací a druhá doposavad ne. Celkem bylo osloveno 200 žáků. Vyřadila jsem dva dotazníky, takže výsledný počet respondentů čítal 198 žáků. Oporou praktické části práce byl dotazník s 20 otázkami, který byl určen pro žáky druhých stupňů základních škol. Byly stanoveny tři cíle. Hlavním záměrem bylo zmapovat problematiku kouření u žáků druhého stupně základních škol města Strakonice, evaluovat vliv edukace na znalosti respondentů a zjistit názory žáků na kvalitu edukace. Po zhodnocení dotazníkového šetření jsem dospěla k závěru, že prevalence kuřáků mezi žáky druhých stupňů základních škol města Strakonice, je v porovnání s výsledky studie GYTS několikanásobně nižší. Starší edukovaní žáci kouří ve větší míře (15,3 %) než mladší needukovaní žáci (6 % kuřáků). Více než 70 % kuřáků si přeje se svým návykem skoncovat. Téměř 26 % respondentů vykazovalo toleranci ke kouření ostatních lidí. Pro zhodnocení vlivu edukace posloužila znalostní část dotazníku čítajících osm otázek s možností výběru ze čtyř odpovědí, z nichž pouze jedna byla správná. Kvalitu informací získaných ve škole hodnotí většina žáků jako dobrou či okrajovou. V návaznosti na cíle práce byly vytvořeny tyto 3 hypotézy: zastoupení kuřáků mezi respondenty s vyšším věkem stoupá, existuje statisticky významný rozdíl ve znalosti problematiky kouření mezi edukovanými a needukovanými žáky, škola respondentům poskytuje větší množství informací než ostatní zdroje. Jejich statistická verifikace, případně falzifikace, proběhla za pomocí chí kvadrát testu na hladině významnosti 5 %. První i druhá hypotéza byla potvrzena. V případě třetí hypotézy došlo k jejímu vyvrácení. Výzkum v oblasti edukace mi umožnil stát se na dvě hodiny pedagogem a poučit žáky šesté třídy v problematice kouření. Získala jsem tak komplexnější představu o tom, jakou roli hraje edukace v primární prevenci. Rovněž jsem se přesvědčila, že je potřeba problematiku uchopit z pohledu žáků, a nikoliv přednášejícího. Teoretická část diplomové práce může sloužit jako edukační materiál pro studenty, pedagogy i veřejnost. Praktická část může být využita pro srovnání výsledků s jinými pracemi nebo pro sledování kuřáckého trendu ve Strakonicích.cze
dc.format110 s. (172 710 znaků)
dc.format110 s. (172 710 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectcigaretycze
dc.subjectedukacecze
dc.subjectnávykcze
dc.subjectkouřenícze
dc.subjecttabákcze
dc.subjectcigaretteseng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectaddictioneng
dc.subjectsmokingeng
dc.subjecttobaccoeng
dc.titleEvaluace účinnosti prevence kouření tabáku na druhém stupni základních škol okresu Strakonicecze
dc.title.alternativeEvaluation of the effectiveness of prevention of tobacco smoking in secondary schools in the district Strakoniceeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag39218
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with the issue of smoking. It is a serious global problem. Illnesses and death associated with smoking are among the most important problems of Public health in most countries. The risk of damage threatens not only to active smokers but also those who are exposed to passive smoking. Abuse of tobacco is clearly linked to cardiovascular diseases, cancer and other serious diseases. Most smokers begin to smoke no longer in secondary schools. According to Kalina (2003) is modus 14 years. Therefore, preventive activities must be realized before this period. School (outside of family and peers) affects education, attitudes and values of the student. Compulsory school attendance does from primary schools ideal environment for implementation preventive activities. That is reason why I wanted to know if and how well schools use an education as a means of primary prevention. Theoretical part contains the terminology associated with tobacco issues, further a history of tobacco and methods of tobacco and nicotine use. The following chapters provide information of substances contained in cigarettes, selected diseases, prevention, legislation, cessation and withdrawal symptoms and methods of quitting. I used a quantitative method for research in the practical part. Respondents were selected from among pupils from primary schools of Strakonice. At each of the schools in Strakonice I addressed to 50 pupils. First half of them were educated and second half were not. Two hundred of students were interviewed together. I discarded two questionnaires. Total quantity of respondents was 198 students. Questionnaire contained 20 questions, which was designed for students of second grade of elementary school. I set three targets. The main target was to map the problem of smoking among pupils of primary schools in Strakonice, evaluate the impact of education on the knowledge of the respondents and ascertain the views of students on the quality of education. Research has shown that the prevalence of smokers among students of second grade of elementary school in Strakonice is lower than prevalence by GYTS. Older pupils (who were educated) smoke to the greater extent (15.3 %) than younger (uneducated) pupils (6 % smokers). More than 70 % of smokers want to quit the smoking. Almost 26 % of respondents tolerate smoking of other people. Impact of education was assessed by the knowledge part of the questionnaire. It contained eight questions with a choice of four answers, only one was correct. The quality of information obtained in the school, most pupils assessed as good or marginal. These three hypotheses were created: the prevalence of smokers among respondents is higher with higher age, there is a statistically significant difference in knowledge of the issue of smoking between educated and uneducated pupils, and school provides respondents more information than other sources. For statistical verification was used the chi-square test at a significance level of 5 %. The first and second hypothesis was confirmed. A third hypothesis was refuted. Most pupils answered: media (television, internet...), school and family. The quantity of answers was balanced and so we can't talk about a statistically significant difference. Survey has enabled me to become a teacher for two hours. I was able teach sixth grade pupils in the issue of smoking. I have gotten so complex idea about the role of education in primary prevention. I was also convinced that it is necessary to grasp the issue from the perspective of pupil, not teacher. The theoretical part of the thesis can serve as educational material for students, teachers and the public. The practical part can be used to compare the results with other works or to monitor trends of smoking in Strakonice.eng
dc.date.accepted2014-06-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOdborný pracovník v ochraně veřejného zdravícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programVeřejné zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHamplová, Lidmila


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam