Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorTamáš Otásková, Jitka
dc.contributor.authorHanousková, Radka
dc.date.accessioned2021-12-03T14:14:37Z
dc.date.available2021-12-03T14:14:37Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-08-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21969
dc.description.abstractTato práce je zaměřena na edukační činnost sestry v ambulanci. Teoretická část práce se v úvodu zabývá bližší identifikací edukační činnosti, jejích typů, fází, metod a forem. Cíl práce a výzkumná otázka: Cílem bakalářské práce bylo zjistit rozdíl v edukační činnosti sestry pracující v ambulancích provozovaných v rámci nemocnice a ambulancích provozovaných mimo nemocnice. Pro dosažení tohoto cíle byla stanovena výzkumná otázka, jaký je rozdíl v edukační činnosti sestry pracující v ambulancích provozovaných v rámci nemocnice a ambulancích provozovaných mimo nemocnice. Metodika: Výsledky této bakalářské práce byly získány kvalitativní výzkumnou metodou, kdy ke sběru dat byly využity polostrukturované rozhovory. Do výzkumného šetření byla zapojena jedna nejmenovaná jihočeská nemocnice, z níž potom byly vybrány tři sestry pracující v odborných ambulancích. Druhým subjektem zkoumání byla jedna nejmenovaná jihočeská poliklinika. I v této poliklinice byly vybrány tři sestry pracující v odborných ambulancích. Výsledky: Na základě získaných dat byly stanoveny čtyři kategorie, které vždy obsahovaly několik podkategorií. V první kategorii s názvem Edukační činnost v ambulanci bylo zjištěno, že edukační činností sestry v ambulancích je výchova pacienta k udržení a navrácení zdraví a jeho vzdělávání v prevenci a léčbě. V první stanovené podkategorii s názvem Používané edukační metody jsme výzkumem zjistili, že sestry v nemocnici i sestry na poliklinice nejčastěji používají k edukaci rozhovor a ukázku. Ve druhé podkategorii s názvem Počet edukovaných pacientů empirický výzkum odhalil, že v průměru je počet edukovaných pacientů v nemocnici dvojnásobný oproti poliklinice. Překvapením pro nás bylo zjištění, že sestry v nemocnici používají k záznamu edukační činnosti edukační záznamový arch, zatímco sestry pracující na poliklinice uváděly, že edukaci nezaznamenávají. Druhá kategorie si kladla za cíl identifikovat, v čem spatřují sestry význam edukace pro pacienta. Na základě analýzy výsledků lze konstatovat, že ho spatřují v poskytování informací. Tato kategorie obsahuje tři podkategorie. Podkategorie pátrající po získávání pozornosti pacienta k edukaci ukázala, že si sestry své pacienty získávají úsměvem, vlídným slovem, motivací a pochvalou. Druhou podkategorií byla otázka po zpětné vazbě, která odhalila, že tuto sestry získávají ústně. A téma edukace, se kterým se sestry setkávají, je vždy specifické pro daný typ ambulance. Výsledkem bylo zjištění, že ve všech ambulancích se edukuje na různá témata, přičemž jedno mají společné, a to dietu: všechny sestry edukují pacienty na téma výživa. Také byla stanovena třetí kategorie, Volba edukační metody. Zde bylo pozitivním zjištěním, že k edukační činnosti využívají sestry různé edukační metody a ty volí podle stavu pacienta a jeho potřeb. Tato kategorie obsahuje dvě podkategorie. První podkategorie byla nazvána Nejefektivnější edukační metoda. Zde se sestry shodly v odpovědích, že za tuto metodu považují rozhovor. V podkategorii Edukační materiál bylo zjištěno, že jako edukační materiál sestry používají letáky nebo pomůcky k aplikaci injekcí. Poslední kategorie s názvem Vliv na edukaci byla zaměřena na to, co edukační činnost sester ovlivňuje. Zde byla stanovena podkategorie Čas na edukaci. Jedna věc, na které se sestry pracující v nemocnici shodly, byla, že nemají na edukaci dostatek času. Oproti tomu překvapivým výsledkem pro nás bylo zjištění, že sestry pracující na poliklinice udávaly, že dostatek času na edukaci mají. Další podkategorie pátrala po správném prostředí. Zde se nám odpovědi rozdělily dle toho, kde sestry pracují. Sestry pracující v nemocnici udávaly, že nemají vhodné prostředí k edukaci, a sestry pracující na poliklinice své prostředí považují za přijatelné. Poslední podkategorie zjišťovala překážky v edukační činnosti. Výzkum odhalil, že překážky v edukační činnosti sestry spatřují ve věku či nedůvěře v nové technologie. Překvapením pro nás bylo zjištění, že sestry neuvedly.cze
dc.formats.60
dc.formats.60
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectedukacecze
dc.subjectedukační činnostcze
dc.subjectambulancecze
dc.subjectsestra.cze
dc.subjecteducationeng
dc.subjecteducational activityeng
dc.subjectoutpatient departmenteng
dc.subjectnurse.eng
dc.titleEdukační činnost sestry v ambulancicze
dc.title.alternativeEducational Activity of a Nurse in an Outpatient Departmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag26322
dc.description.abstract-translatedThis thesis focuses on educational activity of a nurse in an outpatient department. The introduction to the theoretical part identified educational activities, their types, phases, methods and forms.The aim of the thesis and the research question: The aim of the thesis was to find differences between educational activity of a nurse working in outpatient departments existing in hospitals and those out of hospitals. Methodology: The results of this thesis were obtained by a qualitative research method, namely semi structured interviews. One anonymous South Bohemian hospital was involved in the research, from which three nurses working at specialized outpatient departments were chosen. One anonymous South Bohemian outpatient clinic was another research subject. Three nurses working at specialized outpatient departments were chosen there as well. Results: Four categories, each consisting of several subcategories were based on the obtained data. In the first category called educational activity in an outpatient department we found that the educational activity for nurses in outpatient departments is based on education of a patient in health maintenance and restoration and education in prevention and treatment. In the first established subcategory called the applied educational methods we found that the nurses in the hospital as well as those in the outpatient clinic mostly apply dialogue and demonstration to education. In the second subcategory called the number of educated patients the empiric research showed that in average the number of educated patients is twice as high in the hospital as in the outpatient clinic. We were surprised that nurses in the hospital used an education record sheet to record their educational activity, while the nurses from the outpatient clinic did not keep any records. The second category identifies in what nurses can see the importance of patient education. Upon analyses of the result we can say that they can see it in the information source. This category consists of three subcategories. A subcategory dealing with attracting patient's attention to education showed that nurses gain patients with a smile, a kind word, motivation and commendation. The second subcategory was feedback, which showed that nurses get it orally. And the education topic the nurses meet is always specific for each particular type of department. The finding that various topics are educated in all the departments, but one topic is common, namely diet, where all the nurses educate patients in nourishment, was the result. The third category, education method choice was also established. There was a positive finding that nurses use various education methods, which they choose with regard to patient's state and needs. This category consists of two subcategories. The first subcategory was called the most effective educational method. All the nurses uniformly considered interview to be the most effective method. In subcategory educational material we found that nurses use leaflets or aids for injection application as educational material. The last chapter called influence on education was aimed at things that influence nurses' educational activity. A subcategory time for education was established here. One thing the nurses working in the hospital agreed on was that they did not have enough time for education. On the other hand the finding that the nurses from the outpatient clinic mentioned that they had enough time for education was a surprising result. Another subcategory searched for the proper environment. The answers here differed according to the place the nurses worked at. The nurses working in the hospital replied that they did not have suitable environment for education, while those from the outpatient clinic considered their environment acceptable. The last subcategory examined the obstacles to educational activities. The research showed that the nurses see obstacles in age and in lack of confidence in new technologies. Teng
dc.date.accepted2015-09-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠulistová, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam