Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorSchönbauerová, Andrea
dc.contributor.authorHelmichová, Veronika
dc.date.accessioned2021-12-03T14:14:44Z
dc.date.available2021-12-03T14:14:44Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21991
dc.description.abstractNázev: Zodpovědnost studentů ošetřovatelství za své zdraví Současný stav: Zdravý vývoj dnešních mladých lidí je úzce spojen s rodinným zázemím a dalšími sociálními vztahy mimo rodinu. V dobře fungující rodině získávají mladí lidé sociální a zdravotní návyky, které si uchovávají po celý život. To jsou základy pro správnou cestu k zodpovědnosti za své zdraví. Současná mladá populace bude již mnohem více obeznámena se zásadami zdravého životního stylu, protože se do jejich výuky dostává předmět výchova ke zdraví. Mládež je v současné době ohrožována řadou rizik typických pro toto životní období. Nejčastěji je to kouření, alkohol, drogy, nesprávná životospráva a nedostatek aktivního pohybu. Proto je třeba prohlubovat systém vzdělávání a výchovy k zodpovědnosti za své zdraví. V první řadě by tuto zodpovědnost měli mít studenti ošetřovatelství, kteří často slouží jako vzory pro své vrstevníky, členy rodiny a přátele. Cíle: Cílem této práce bylo zjistit jak se mění životní styl studentů ošetřovatelství v jednotlivých ročnících studia. Dále analyzovat rizika v životním stylu vysokoškolského studenta ošetřovatelství Metodika: Pro tuto práci bylo zvoleno kvantitativní výzkumné šetření. Sběr dat pro toto šetření byl realizován pomocí dotazníku Index zdraví, kterým jsme se inspirovali z knihy Ošetrovateľstvo první díl Kozierové str. 571. Kdy získaná data byla zpracována v počítačovém programu Microsoft Excel 2007 a následně hodnocena pomocí kontingenčních tabulek. Pro statistické testování stanovených hypotéz byl použit tzv. chí kvadrát test dobré shody. Dále byly k jednotlivým otázkám vypracovány grafy znázorňující odpovědi respondentek. Jejich odpovědi jsme rovněž porovnávali podle délky studia. Testy byly provedeny na standardní hladině spolehlivosti 95%, tedy hladina významnosti byla stanovena na hodnotě 0,05 (5 %). Vztahy uvnitř kontingenčních tabulek byly popsány pomocí znaménkových schémat. Výzkumný soubor: Výzkumný soubor tvořily studentky studující na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské university v Českých Budějovicích, obor všeobecná sestra prezenční studium 1., 2. a 3. ročník. Celkem bylo rozdáno 120 dotazníků a použito pro výzkumné šetření jich bylo 120. Vzhledem k tomu, že ani v jednom ročníku nebyl žádný student muž, tak dotazník vyplňovaly pouze studentky. Výsledky: Byla stanovena jedna výzkumná hypotéza, k potvrzení, či vyvrácení. Hypotéza 1 zněla: Předpokládám, že existují rozdíly v zodpovědnosti za své zdraví u studentů ošetřovatelství v závislosti na délce studia. Byl zjištěn statisticky významný vztah mezi délkou studia a mezi tím, zda mají studenti zdravotní potíže, pravidelnou relaxaci, nadměrné svalové napětí a teplé nebo suché ruce. Statisticky významný vztah nebyl zjištěn mezi délkou studia a oblastmi týkající se stravy, návykových látek. Dále v oblasti posilování srdce a cév, pohybu, starání se sama o sebe, stresu, sebeovládání, smyslu života, zodpovědnosti za své zdraví i za nemoci. Závěr: Výzkumné šetření neprokázalo vztah mezi délkou studia a základními komponenty životního stylu jako je racionální výživa, dostatečná pohybová aktivita, spotřeba návykových látek či stres. Přestože prioritní rolí sestry je podpora zdraví, sami studenti ošetřovatelství tuto prioritu nedodržují. V rámci výuky výchovy ke zdraví na školách, by se mělo věnovat větší pozornost v rizikových oblastech zdravého životního stylu a podpoře zdraví.cze
dc.format75 s.
dc.format75 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectzdravícze
dc.subjectstudentcze
dc.subjectsestracze
dc.subjectvýchova ke zdravícze
dc.subjectvýživacze
dc.subjectstrescze
dc.subjectpohybcze
dc.subjectnávykové látkycze
dc.subjecthealtheng
dc.subjectstudenteng
dc.subjectnurseeng
dc.subjecthealth educationeng
dc.subjectnutritioneng
dc.subjectstresseng
dc.subjectexerciseeng
dc.subjectaddictive substanceseng
dc.titleZodpovědnost studentů ošetřovatelství za své zdravícze
dc.title.alternativeThe responsibility of students of nursing for their healtheng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38354
dc.description.abstract-translatedTitle: The responsibility of students of nursing for their health Current situation: the health development of young people is closely connected with family and other social relationships outside the family circle. Within the good functioning family youngsters gain their social and health routine, that can be follow up during all their lives. These the basics for the responsibility of their health. The young population nowadays will be better informed of the basics of the healthy lifestyle, because education of health is going to be taught at schools. Young people are in danger typical for this period of their lives. The most typical dangerous factors are smoking, alcohol, using of drugs, wrong diet and lack of exercise. Especially students of nursing should be more responsible for that, they are the role models for their contemporary and members of family and friends. Target: The thesis is focused on the changes of lifestyle of students of nursing going through grades individually. Analyse the lifestyle risks of students of nursing. Methodics: This thesis was driven by quantitative research. Information was collected by index of health survey, from Nursing part one, Kozierova book, page 571. Information was processed in Microsoft Excel 2007 and rated by pivot chart. The chi square (considered agreement test) was used for the statistics testing. We worked out diagrams of answers for each questions of our respondents. Their answers were compared against the length of their studies. The tests accomplished reliability of 95%, the level of signification was defined on the value of 0,05 (5%). The relations inside the pivot chart were described by sign pattern. Research complex: The research complex was generated by students of health and social faculty of the University of the South Bohemia In Ceske Budejovice, universal nurse subject, full-time study, 1st, 2nd and 3rd year. One hundred and twenty surveys were handled and the same number of surveys was used for the research. Considering the fact that there are no students male, only students female filled in the survey. Outcome: One hypothesis was set down to confirm or confute. The hypothesis one said: I consider that there are differences in the students responsibility for their own health according to the length of their studies. The significant relation was detected between the length of their studies and other reasons like health disability, regular relaxation, excessive muscle stress and warm or dry hands. There were no significant relation detected between the length of the their study and their nutrition, addictive substances, strengthening of their heart and blood-vessels, motion, taking care of themselves, stress, self-control, life purpose, responsibility for their health and illnesses. Conclusion: The research did not detect any relation between the length of their studies and the basic components of their lifestyle aswell as nutrition, sufficient exercise, consumption of addictive substances or stress. Even though the main role of the nurse is health support, students themselves do not follow up this priority. The education of health should dedicate more attention to these risk parts and the support of lifestyle and health.eng
dc.date.accepted2015-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠedová, Lenka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam