Fyzioterapeutické postupy ovlivňující plochonoží a jejich další vliv na celkovou posturu u dětí předškolního věku
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zaměřuje na ploché nohy u dětí předškolního věku a na fyzioterapeutické postupy, které mohou ovlivnit nejen plochonoží, ale také i celkovou posturu u těchto dětí.
Přestože ploché nohy jsou v současnosti velmi častým jevem, podstatná část veřejnosti je nevnímá jako nemoc. Ovšem pokud se ploché noze v dětství nevěnuje žádná větší pozornost a nic se s ní nedělá, může to později v dospělosti mít nějaké důsledky.
U všech dětí od narození až do doby, kdy začínají chodit, je plochonoží běžným jevem. Teprve se zatěžováním nohou při chůzi dochází k tvorbě klenby (Larsen et al., 2009). Věk, ve kterém by měl být vývoj klenby dokončen, se podle různých zdrojů liší.
Příčinami vzniku ploché nohy mohou být např. nesprávná obuv, vyšší hmotnost, ale i to, když rodič staví dítě nebo po něm chce, aby chodilo, v době, kdy dítě ještě není na takové vývojové úrovni, která je pro tyto činnosti vhodná (Ludvíkovská a Havlíková, 2015), dále pak chabost vazivového aparátu (Kolář, 2009, 2012).
Nesprávným postavením nohy dochází ke změnám v kolenou, kyčlích, na pánvi, na celé páteři. Za několik let tak může dojít např. k artróze, opakovaným výronům kotníků, problémům s chrupavkou, vazy a menisky v koleni, atd.
Plochou nohu nejde úplně vyléčit, ale je možné jí napomoci různými způsoby, ať pasivními (např. vložkami do bot) nebo aktivními (různá cvičení) k tomu, aby plnila co nejlépe svou funkci (Jandová, 2015).
V teoretické části je popsána anatomie nohy, funkce nohy, plochá noha příčně plochá noha a podélně plochá noha, postura a dítě v předškolním věku.
Cíle této práce jsou navrhnout soubor nejvhodnějších cviků pro děti předškolního věku s plochonožím a tyto cviky vyzkoušet v praxi, dále nastínit vliv cvičení plochonoží na celkovou posturu u předškolních dětí a zmapovat fyzioterapeutické postupy, které je možné použít u dětí předškolního věku s plochonožím.
V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum. Ke sběru dat byl použit rozhovor pro získání anamnézy, metoda pozorování a vstupní a výstupní kineziologický rozbor. Výzkumná skupina byla tvořena třemi probandy předškolního věku. Terapie zahrnovala cvičební jednotku sestavenou ze cviků vhodných pro předškoláky s plochonožím. V rámci terapie také proběhla edukace rodičů v oblasti výběru vhodných bot pro jejich dítě.
Tato bakalářská práce by mohla být přínosem a inspirací jak pro odborníky, tak i pro laiky odborníci by zde mohli najít inspiraci pro cvičení s dětmi s diagnózou plochonoží a také způsob, jak poradit rodičům s výběrem správných bot, rodiče by se mohli více dozvědět o problému plochonoží a o tom, co může dětem dále způsobit, a tedy že by se nemělo jen tak přehlížet a dále zde rodiče mohou najít návod, jak správně obouvat své dítě.