Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorToušek, Zdeněk
dc.contributor.authorAdamcová, Pavlína
dc.date.accessioned2021-12-03T14:14:57Z
dc.date.available2021-12-03T14:14:57Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-08-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22022
dc.description.abstractCílem bakalářské práce s názvem Skupinová integrace-nevyužitá příležitost českého školství? je zjistit, jaká pozitiva přináší skupinová integrace subjektům zainteresovaným ve vzdělávacím procesu na základních školách, případně v čem spočívají její nevýhody. Práce shrnuje současný stav vzdělávacího systému v České republice a varianty vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením. Blíže se pak věnuje školské integraci jako jedné z možností vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně skupinové integraci. Pro realizaci výzkumného šetření bylo vymezeno několik základních funkcí, které má škola hlavního vzdělávacího proudu a které by měly být zajištěny také v rámci skupinové integrace. V návaznosti na tyto funkce byly zkoumány výhody a nevýhody, jež vzdělávání ve skupinové integraci přináší. Do výzkumného šetření byly zapojeny tři základní školy v Jihočeském kraji, které zřizují speciální třídu. Použit byl kvalitativní přístup, konkrétně design případové studie. Základní metodou sběru dat bylo pozorování. Informace o organizačních záležitostech byly získány pomocí polostrukturovaných rozhovorů, směrovaných k pedagogům a k ředitelům jednotlivých škol. Doplňující metodou sběru dat byla analýza již existujících dokumentů, které představují vnitřní normy školy, ŠVP, IVP a další relevantní zdroje, které byly školou poskytnuty pro výzkumné účely nebo jsou veřejně dostupné. Z výzkumného šetření vyplynulo, že se modely skupinové integrace aplikované na jednotlivých základních školách velmi liší. U všech těchto modelů je patrná tendence chápat speciální třídy jako odlišné a samostatné jednotky školy. U případové studie č. 3 se ukázalo, že žáci speciální třídy dochází do školní jídelny v jiný čas, než je stanoven pro ostatní třídy, aby se předcházelo posměškům mezi žáky. Postupně se začala rušit také společná výuka a žáci se zdravotním postižením se zdržují po celý den převážně ve své třídě. U případové studie č. 1 byl zaznamenán podobný trend s tím rozdílem, že speciální třídy mají zcela jiný program dne bez jakéhokoliv úmyslu. Pouze pokračují v modelu, který byl praktikován ve speciální škole. Ta byla stejně jako u případové studie č. 3 zrušena a její žáci byli zařazeni do nově zřízené speciální třídy na základní škole. Speciální třída zde navíc sídlí mimo hlavní budovu. Důležité je však zmínit, že ředitel má o fungování speciální třídy jasné představy a rád by ji do své školy začlenil a jejím žákům nabídl stejné možnosti jako žákům intaktním. Případová studie č. 2 ukázala, že speciální třída je mezi ostatními považována za zcela rovnocennou. Společná výuka probíhá pouze při tělesné výchově, ale přestávky žáci speciální třídy tráví společně s ostatními a vztahují se na ně stejná pravidla jako v paralelních ročnících. Domnívám se, že skupinová integrace je nevyužitou příležitostí českého školství. Škol, které zřizují speciální třídu, je velmi málo a ze zkoumaných modelů je patrné, že přínosy skupinové integrace zcela nevyužívají. Účelem bakalářské práce je snaha upozornit na tento model integrace, který může přinést řadů výhod a příležitostí ve vzdělávání některých žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pro které individuální integrace není zcela vhodná. Větší podpora ze strany krajů a zřizovatelů škol by mohla vzbudit mnohem širší zájem o tuto formu vzdělávání a přinést tak školám, žákům a jejich rodičům vhodné řešení.cze
dc.format72
dc.format72
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectintegracecze
dc.subjectžák se zdravotním postiženímcze
dc.subjectfunkce školycze
dc.subjectskupinová integracecze
dc.subjectspeciální třída.cze
dc.subjectintegrationeng
dc.subjectdisabled pupileng
dc.subjectschool functioneng
dc.subjectgroup integrationeng
dc.subjectspecial class.eng
dc.titleSkupinová integrace - nevyužitá příležitost českého školství?cze
dc.title.alternativeGroup Integration - Underutilized Opportunity of Czech Education?eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38864
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis titled Group Integration-Underutilized Opportunity of Czech Education? aim was to find out what the group integration advantages to bodies involved in the elementary schools educational process are; or what its possible disadvantages are. The thesis summarizes the current status of the Czech Republic educational system and the options for disabled pupils. It focuses closely on the school integration considering it to be one of the educational possibility for disabled pupils, namely on the group integration. There were determined a few basic roles for the research investigation execution that a mainstream school has and that should be ensured also within the group integration context. The advantages and disadvantages connected with the group integration education were also examined. Three elementary schools from South Bohemia region establishing a special class were involved into the research examination. The qualitative approach was used; specifically the case study design. Observation was chosen to be the data collection basic method. The information on organizational matters that cannot be detected by observing were obtained by using a semi-structured interview aimed at teachers and principals of particular schools. The additional data collection method was the existing documents analysis that represent the internal school regulations, the school educational programme, the individual educational plan and other relevant documents that were provided by the school for the research purposes or are publically available. The research showed that the group integration patterns applied within each elementary school differ a lot. There is a notable trend to find special classes to be different and separated school units within all these pattern. Case Study No. 3 showed that special class pupils visit a school canteen during a different period than is scheduled for other classes to prevent jeers among pupils. Gradually the common education started to be cancelled and disabled pupils reside mostly in their classroom throughout the day. Case Study No. 1 showed a similar trend just with the difference that the special classes have a completely different day programme without any intention. They just keep following the pattern that was used in a special school. Such a school was cancelled like in Case Study No. 3 and its pupils were incorporated into a newly established special class within an elementary school. Furthermore, the special class resides outside the main building. However, it is important to mention that the principal has clear ideas about the special class functioning and he would like to incorporate it into the school and offer its pupils the same possibilities as the intact pupils have. Case Study No. 2 proved that a special class is among other classes considered to be fully equivalent. The common classes take place only during P.E. lessons, however, the special class pupils and other pupils spend school breaks together and they have to follow the same rules as pupils in other parallel grades. In my opinion the group integration is an underutilized opportunity of Czech education. There are just few schools with an established special class and the examined patterns show that the group integration benefits are not completely utilized. This bachelor thesis aim is to draw the attention to this integrational pattern that can bring a lot of advantages and opportunities into the education of some pupils with special educational needs who would not benefit from the individual integration. Regional and school founders´ greater support could arouse a much wider interest in this form of education and bring to schools, pupils and their parents a suitable solution.eng
dc.date.accepted2015-09-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJankovský, Jiří


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam