Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMíková, Veronika
dc.contributor.authorHaplová, Martina
dc.date.accessioned2021-12-03T14:14:57Z
dc.date.available2021-12-03T14:14:57Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22023
dc.description.abstractTato bakalářská práce se věnuje vzdělávání dětí, žáků a studentů se zrakovým a dalším souběžným postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Podstatné je zmínit, že do cílové skupiny této práce jsem nezařadila žáky s mentálním postižením, a to především proto, že v případě, že se objeví mentální postižení, mění se způsob vzdělávání. Teoretická část práce je členěna do tří kapitol. První kapitola je zaměřená na představení jednotlivých druhů postižení. Druhá kapitola se zabývá integrací, její legislativou, ostatními způsoby vzdělávání žáků se zrakovým a souběžným postižením a informacemi o asistentech pedagoga. Třetí kapitola obsahuje specifika edukace u jednotlivých druhů postižení (zrakového, sluchového a tělesného postižení a poruch pozornosti) a specifika edukace v kombinaci zrakového a dalšího souběžného postižení. Tato postižení byla vybrána v souvislosti s praktickou částí bakalářské práce. Praktickou část bakalářské práce vymezují cíle výzkumu. Hlavním cílem je analyzovat edukační proces u žáků se zrakovým a souběžným postižením v hlavním vzdělávacím proudu. K naplnění tohoto hlavního cíle jsem si zvolila tři dílčí cíle. První dílčí cíl je zaměřený na organizaci výuky u dětí se zrakovým a souběžným postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Za pomoci druhého výzkumného cíle jsem se snažila zjistit, jaký je způsob přípravy asistenta pedagoga na vyučovací proces, a třetí dílčí cíl se zabývá motivací, zkušenostmi a vzděláním asistentů pedagoga. K naplnění cílů byly zvoleny v praktické části kvalitativní metody sběru dat, a to strukturované rozhovory s otevřenými otázkami, pozorování a analýza dokumentů. V rozhovorech bylo nejvíce otázek položeno asistentkám pedagoga, dále byly vedeny rozhovory s pedagogy, a to konkrétně s třídními učiteli a učiteli vybraných předmětů. Těmito předměty byly: český jazyk, cizí jazyk, matematika, některý naukový předmět typu zeměpisu či dějepisu a některá z výchovných činností. Dále byla provedena pozorování žáků se zrakovým a souběžným postižením ve třídách, která probíhala v předem určených hodinách. Poslední použitou metodou byla analýza dokumentů, konkrétně individuálního vzdělávacího plánu čtyř vybraných žáků se zrakovým a souběžným postižením, kteří jsou vzděláváni na základní nebo střední škole hlavního vzdělávacího proudu. Cílovou skupinou bakalářské práce jsou vybraní žáci se zrakovým a dalším souběžným postižením, jejich učitelé a asistenti pedagoga. Výsledky výzkumu ukazují, že vzdělávání žáků se zrakovým a dalším souběžným postižením je možné při přizpůsobení materiálních, pracovních, prosociálních podmínek, při dodržování psychomotorického tempa žáka a při nastavení pravidel pobytu ve třídě a na odpočinkovém místě žáka se zrakovým a dalším souběžným postižením. Přizpůsobenými podmínkami jsou myšleny úpravy materiálů zvětšování textů, učebnic nebo přepisování originálních textů a učebnic do Braillova slepeckého písma. Dále jde také o úpravu pracovního prostředí žáků se zrakovým postižením, a to používáním vhodně umístěných sklopných lavic nebo lavic se skopnou deskou, lampiček k nasvícení textu a u žáků s těžkým zrakovým postižením umístění vodící linie, pokud je ke svému pohybu potřebují. Podmínky je nutné přizpůsobit i dalším souběžným postižením, která jedince ještě více limitují. Jde například o ortopedickou židli, odpovídající výšku pracovní plochy, zajištění bezbariérového vstupu do školy.cze
dc.format81 s. (142 738)
dc.format81 s. (142 738)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectasistent pedagogacze
dc.subjectintegracecze
dc.subjectvyučovací procescze
dc.subjectzrakové a další souběžné postiženícze
dc.subjectteacher assistanteng
dc.subjectintegrationeng
dc.subjecteducation processeng
dc.subjectvisual and other concurrent impairmentseng
dc.titleVzdělávání žáků se zrakovým a souběžným postižením v hlavním vzdělávacím prouducze
dc.title.alternativeEducating pupils with vision impairment and combined disability within mainstream educationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38873
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis is devoted to the education of children and students with visual impairments and other concurrent disabilities in the mainstream education. It is essential to note that I have not included the pupils with mental disabilities into the target group of this thesis, mainly because of the reason, that in case of the mental disability, the way of the education is being changed. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter focuses on the presentation of individual types of disabilities. The second chapter deals with the integration and its legislation, other ways of the education of students with visual impairments and concurrent disabilities and information about teacher assistants. The third chapter contains specifics of the education in particular types of disabilities (visual, auditory and physical disabilities and attention deficit disorders) and specifics of the education in the combination of the visual and other concurrent disabilities. Those impairments were chosen in connection with the practical part of the bachelor thesis. The practical part of the thesis has been defined by research objectives. The main objective is to analyse the education process at the pupils with the visual impairments and other concurrent disabilities in the mainstream education. To achieve this main objective, I chose three sub-goals. The first sub-goal is focused on the organization of lessons for the children with visual impairments and other concurrent disabilities in the mainstream education. With the help of the second research goal, I tried to find out the method of the teacher assistants´ preparation for the educational process and the third sub-goal deals with the motivation, experience and education of the teacher assistants. To meet the objectives of the practical part I chose qualitative methods of the data collection, i.e. structured interviews with open-ended questions, observations and document analysis. Most questions were posed to the teacher assistants in the interviews, then there were interviewed the teachers, especially classroom teachers and teacher of selected subjects. Those subjects were: Czech language, a foreign language, Mathematics and some of the subjects like Geography or History and some of the educational activities. Further there were made observations of the pupils with visual impairments and concurrent disabilities in their classes; they were held in preliminary specified lessons. The last used method was an analysis of the documents, specifically of the individual educational plans for four selected pupils with visual and concurrent disabilities, who are educated at the elementary or secondary mainstream schools. The target group of the bachelor thesis consists of four chosen pupils with visual impairment and other concurrent disabilities, their teachers and the teacher assistants. The research results show that the education of pupils with the visual impairment and other concurrent disabilities is possible at the adaptation of material, labour, pro-social conditions, in respect to a psycho-motoric pace of the pupils and with set rules for their stay in the classroom and in the resting place of the pupils with visual and other concurrent disabilities. As the adapted conditions there are meant modified materials enlarged texts, textbooks or overwriting of original texts and textbooks in the Braille writing. Furthermore, it is also a modification of the working environment of the pupils with visual impairments by using suitably positioned folding benches or benches with folding boards, lamps to illuminate the text and for the pupils with severe visual impairments, placing guide-lines, if they need them for their movement. Conditions must be adapted as well as to other concurrent disabilities that limit the individual even more. These include for example an orthopaedic chair, an adequate height of the working surface, a barrier-free access to school.eng
dc.date.accepted2015-06-17
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam