Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorRosková, Lenka
dc.contributor.authorTočík, Marek
dc.date.accessioned2021-12-03T14:15:01Z
dc.date.available2021-12-03T14:15:01Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22031
dc.description.abstractPráce podává ucelené informace o instituci ombudsmana a jeho činnosti. V teoretické části je nejprve popsána obecně instituce ombudsmana, způsob volby VOP a jeho působnost. Nejsou opomenuty ani informace o Evropském a dětském ombudsmanovi. Stěžejní kapitoly teoretické části se věnují instituci ombudsmana a jeho vztahu k řešení diskriminace v České republice. Konkrétním zadáním pro tuto práci byla problematika etnické diskriminace Romů, zejména v přístupu ke vzdělání. Dalším cílem bylo vysvětlit specifika života romské menšiny a zjistit zda se v jejich případě opravdu jedná o diskriminaci ve školství. Téma je velice aktuální, jelikož problematika romské minority je často diskutována a stala se ožehavým politickým tématem, které se stát snaží dlouhodobě řešit, prozatím bohužel bez větších výsledků. Problematika romské menšiny je velice složitá, proto je záměrem práce jednoduše seznámit čtenáře s daným tématem a vysvětlit funkci VOP v řešení daného problému Ve výzkumné části práce jsem se snažil reagovat na výzkum VOP z roku 2012 s názvem "Výzkum etnického složení žáků bývalých zvláštních škol". Cílem bylo zmapovat konkrétní počty bývalých zvláštních, dnes již praktických či speciálních škol v Jihočeském kraji. Při hledání konkrétních škol jsem vycházel z internetových stránek Ministerstva školství a webových stránek Jihočeského kraje. V první fázi výběru jsem se soustředil na vyhledání všech praktických/speciálních škol v Jihočeském kraji, dále jsem oslovil ředitele vytipovaných škol s žádostí o údaje o počtu romských žáků. Úspěšnost oslovení bohužel nebyla většinová, přesto bylo ochotno spolupracovat osm škol z regionu. V další fázi bylo nutné oslovit sociální pracovníky nízkoprahových center a učitele, kteří mají zkušenosti se školní přípravou romských žáků s žádostí o spolupráci. Kvalitativní šetření bylo provedeno formou rozhovorů dle návodu a získané informace jsou zpracovány do přehledných schémat. V této fázi byl problém se získávání informací o poznání menší, spolupráce probíhala na solidní úrovni, jelikož jsem většinu respondentů znal z dřívějších praxí v rámci studia. Jak se dalo očekávat, počty romských dětí na bývalých zvláštních školách jsou i v Jihočeském kraji vyšší než by měli být podle výzkumu VOP z roku 2012. Dále z výzkumu vyplynulo, že většina respondentů ať z řad sociálních pracovníků nízkoprahových center, či učitelů základních škol, se shoduje na tom, že romské děti nejsou diskriminovány v přístupu ke vzdělání a školství celkově. Jako důvody jejich častého vyčleňování z hlavního vzdělávacího proudu respondenti nejčastěji uváděli nepřipravenost na školní docházku, nezájem rodičů nebo fakt, že Romové nevnímají vzdělání jako perspektivní pro budoucnost. Respondenti z řad sociálních pracovníků také potvrdili, že romské děti jsou do bývalých zvláštních škol často umisťovány na žádost rodičů. Dále se shodují v tom, že řešením by byly přípravné ročníky a to především pro děti, které nenavštěvovali mateřskou školu. V rozhovorech a diskuzi práce jsou uvedeny postřehy a zkušenosti respondentů, se kterými se během výkonu svého povoláni setkávají. Z uskutečněných rozhovorů je možné usuzovat, že i přes úsilí státu o edukaci romských žáků v hlavním vzdělávacím proudu, se stále nedaří toto předsevzetí zcela naplňovat. Respondenti usuzují, že chyba není na straně státu, ale na rodičích romských dětí, kteří nejsou schopni svoje děti připravit na školní docházku. Závěr práce konstatuje, že diskriminace romské menšiny v ČR je závažným problémem, který ovšem nespočívá jen v systémové chybě státu, ale i na straně romských občanů. Bez osvěty, vzájemného respektu obou stran a multikulturního pochopení se tento problém bude nadále prohlubovat.cze
dc.format68 s.
dc.format68 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectČR Česká republika VOPcze
dc.subjectVeřejný ochránce práv ESLPcze
dc.subjectEvropský soud pro lidská práva NZDMcze
dc.subjectNízkoprahové zařízení pro děti a mládež ZŠcze
dc.subjectZákladní školacze
dc.subjectČReng
dc.subjectCzech republic VOPeng
dc.subjectPublic protector of rights ESLPeng
dc.subjectEuropen court for human rights NZDMeng
dc.subjectLow-threshold facility for children and youth Zšeng
dc.subjectElementary schooleng
dc.titleOmbudsman - Veřejný ochránce právcze
dc.title.alternativeOmbudsman - Public protector of rightseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag39011
dc.description.abstract-translatedThe paper tries to present comprehensive information about the ombudsman institution and its activities. The theoretical part focuses on description of ombudsman institution in general, the method of electing the Ombudsman and Ombudsman's scope. The European ombudsman and the ombudsman for children are also part of the work. The core chapters are focused on Ombudsman's role in problem of discrimination in Czech Republic. The main task for this thesis was to address the issue of ethnic discrimination of Roma people, especially in access to education. Another task was to try to describe the behavior of Roma's communities and decide whether there really is discrimination in education. Supposed discrimination of Roma people is a problematic political topic and lately it has been frequently discussed. The public administration is trying to resolve this issue but with little result. The issue of Roma people is fairy difficult and so the author of this thesis aims simply to present the topic, describing the functions of Ombudsman in discrimination and find possible solution that would be fit for both sides. The research part tries to react on a research called "Research on the ethnic composition of pupils former special schools" done by the Ombudsman's office. The first phase of this research was to map the number of so called "special purpose schools" and their location throughout the region. Main source for this mapping was the websites of Ministry of Education and South Bohemian Region of Czech Republic. The first objective was to look up all the special purpose schools in the region and then I asked headmasters of these school for information about the Roma people students. Eight school were willing to participate in the research. In the next phase the assistance of welfare workers and teachers who had the experience of working with Roma students was needed. According to the instructions a qualitative survey was conducted through interviews and information obtained are processed into clear diagrams. Due to my previous working experience and personal acquaintance of respondents the information collection was not much a problem. The number of Roma people students attending the special schools in South Bohemian Region was higher than the study from 2012 VOP. This was however previously assumed. Another outcome from the survey was that Roma kids are not discriminated throughout the schooling systems. This opinion was shared among the teachers and welfare workers alike. Respondents often mentioned the lack of preparedness for school attendance, lack of interest of the parents or the fact that Roma do not perceive education as a perspective for the future as a main reason for their exclusion from the mainstream education. Welfare workers also stated that kids are being placed into special purpose schools due to the request of their parents. Solution for this situation could be creation of pre-schools, especially for kids that did not attend the kindergarten. Despite the efforts, the state still fails to implement any truly useful solutions concerning the education of Roma pupils. According to respondents, it's mainly a fault of parents, who are not able to prepare their kids for proper school attendance. Conclusion is that although the discrimination of Roma people could be a problem, it is not primarily the state schooling systems fault, but also parents fault. Without mutual respect and sense of understanding on both sides, the problem will continue to deepen.eng
dc.date.accepted2015-06-23
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBorská, Jana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam