Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorČevela, Rostislav
dc.contributor.authorPečená, Jitka
dc.date.accessioned2021-12-03T14:15:03Z
dc.date.available2021-12-03T14:15:03Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22035
dc.description.abstractBakalářská práce se zaměřuje na souvislosti seniorů a dopady počítačové gramotnosti na jejich život. Stáří a senioři jsou všeobecně diskutované téma. Na stáří se hledí jako na nepříliš populární etapu života. Senioři stojí na okraji společnosti s nízkým statusem. Společnost stále zůstává zaměřena na výkon, flexibilitu, rychlost a sílu. Slabost v jakékoliv formě se hodnotí negativně. Pro stáří a seniory je ve společnosti stále málo místa. Hlavním cílem práce je zjistit, zda počítače a počítačová gramotnost může ovlivnit pozitivním způsobem život seniora a může být příčinou změny sociální exkluze prostřednictvím kvantitativního výzkumu. Dílčími cíli jsou zjištění přání a pocitů seniorů v oblasti kontaktu, praktické činnost, co na počítači nejvíce využívají. Práce se zaměřuje na seniory od 65 do 85 let žijící v Plzni, kteří absolvovali nebo právě dokončovali počítačový kurz v době výzkumu. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se snaží vystihnout a popsat etapu stáří, především změny, ke kterým dochází. Zabývá se samotným pojmem senior a s jakými životními situacemi se v tomto období člověk setkává. Dále se zaměřuje na samotné informace, jejich význam a práci s nimi. Také se snaží vystihnout samotnou definici počítačové gramotnosti. Okrajově se práce dotýká i oblasti vzdělávání seniorů a jejich specifika, především vhodné nástroje, aby výuka byla úspěšná. Teoretická část je zakončena popisem, jaká je dostupnost počítačových kurzů ve městě Plzeň a nastíněna možnost, kde své získané počítačové dovednosti uplatnit. Praktická část práce popisuje samotný kvantitativní výzkum, jeho metodiku, způsob sestavení dotazníku, formu sběru dat a způsob vyhodnocení. Výsledky jsou prezentovány pomocí grafů, tabulek a interpretací výsledků. Jsou řešeny tři hypotézy, které byly stanoveny na začátku výzkumu. Dvě hypotézy se nepodařilo potvrdit, jedna se ověřila. Diskuze přináší vyřešení a celkový pohled na situaci. Počítačová gramotnost ovlivňuje život seniorů, zvyšují se sociální kontakty. Motivací pro návštěvu kurzu není jen činnost související s vyhledáváním informací, ale také zůstat v kontaktu s mladou generací či trénovat si paměť. Na počítačových kurzech ve městě Plzeň neplatí, že muži využívají častěji počítač než ženy. Výsledky ukazují, že dopady počítačové gramotnosti na život seniorů nejsou příliš významné. Senioři upřednostňují osobní kontakt před použitím počítače či telefonickým rozhovorem. Ve výzkumu byl dopad počítačové gramotnosti na život seniorů potvrzen jen částečně. Počítačové kurzy přesto jsou dobře stráveným časem, kde si senior trénuje paměť, rozšiřuje si své vědomosti a bonusem mohou být nově získaní přátelé.cze
dc.format57 s. (88 570 znaků).
dc.format57 s. (88 570 znaků).
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectstářícze
dc.subjectseniořicze
dc.subjectpočítačová gramotnostcze
dc.subjectsociální vyloučení.cze
dc.subjectold ageeng
dc.subjectseniorseng
dc.subjectcomputer literacyeng
dc.subjectsocial exclusioneng
dc.titleDopady počítačové gramotnosti na život seniorůcze
dc.title.alternativeImpacts of computer literacy on senior citisen´s lives.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag39044
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis is focused on computer literacy impacts on seniors ´ life. Old age and seniors are often discussed topic. The old age isn´t considered as a popular phase of life. Seniors stand on the edge of society with a low social status. Society is still focused on performance, flexibility, agility and power. Weakness in any form is judged in a negative way. There is not enough space for the old age and seniors in society. The main goal of this work is to learn if computers and computer literacy can influence senior´s life positively and if it can cause a change in social exclusion. This goal should have been achieved through quantitative research. The partial goal is to find out wishes and feelings of seniors in the area of networking, which is a practical activity doing on computer. The thesis is focused on seniors living in Pilsen at the age from 65 to 85 years old who finished or were finishing computer course while research. The thesis is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part tries to express and describe the old age phase, especially changes comming with this age. It deals with the term of "senior" and with situations typical for this phase of life. It also deals with term of "information" and working with them. It also tries to express the computer literacy definition. Additionally, this work also deals with education of seniors and its specifics, also with its tools to make the education effective. The theoretical parts finishes with description of computer courses accesibility in Pilsen. The possibilities how to apply computer skills are mentioned there, too. The practical part describes the quantitative research itself, also its metodology, questionaerre, data collection form and the evaluation way. The results are presented through graphs, chart and the result interpretation. There are three hypothesis which were stated at the beginning of research. Two hypothesis weren´t proved, one of them was possible to confirm. Computer literacy influences seniors ´life, the number of contacts rises. Seniors are motivated to attend computer courses not only to learn how to search for information, but also to stay in touch with young generation and to train their memory. There isn ´t higher number of women using computer than men at the computer courses in Pilsen. The results show that the impact of using computers on seniors ´ life isn ´t very important. Seniors prefer personal contact to using computer of phone calls. The impact of computer literacy on seniors ´ life was confirmed only in part. Computer courses are considered as well consumed time when a senior can train his memory, extend knowledge and get new friends as a bonus.eng
dc.date.accepted2015-06-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMolek, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam