Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBřízová, Bohdana
dc.contributor.authorBicencová, Martina
dc.date.accessioned2021-12-03T14:15:50Z
dc.date.available2021-12-03T14:15:50Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-08-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22101
dc.description.abstractTato bakalářská práce je zaměřena na problematiku sextingu jako formy kyberšikany u dospívajících dětí. Sexting je nový fenomén, který vznikl ze dvou anglických slov "sex"a "text". Jedná se o rozesílání nahých fotografií mobilním telefonem nebo přes internet. Česká asociace strretworku definuje sexting jako: "elektronické šíření textových zpráv, vlastních fotografií či vlastního videa se sexuálním obsahem, ke kterému dochází v prostředí virtuálních elektronických médií - zejména internetu. Mezi platformy, které umožňují šíření těchto materiálů, patří v dnešní době zejména sociální sítě - Facebook, MySpace, Libimseti.cz nebo digitální úložiště fotografií Rajče.net."(31) Většinou dívky nebo popřípadě chlapci se vyfotí a odešlou fotografii či video opačnému pohlaví, aby si získali jejich pozornost. Ovšem neuvědomují si, že fotografie se může poslat dál a zastavit to lze jen velmi obtížně. Tyto děti eventuálně mladiství se stávají oběťmi kyberšikany, kterou definovali Priceová a Dalgleish jako: ,,...kolektivní označení forem šikany prostřednictvím elektronických medií, jako je internet a mobilní telefony, které slouží k agresivnímu a záměrnému poškození uživatele těchto médií. Stejně jako tradiční šikana zahrnuje i kyberšikana opakované chování a nepoměr sil mezi agresorem a obětí." (14, s. 20). Také v bakalářské práci vymezuji dospívající věk jako: "Dospívající období zahrnuje věk mezi jedenáctým a patnáctým rokem, tedy povinnou školní docházkou na druhém stupni. Bývá označováno jako puberta nebo pubescence." (38, s. 27) Tato práce je rozdělena na teoretickou část a výzkumnou část. Cílem praktické části bakalářské práce bylo zjistit, zda se děti setkaly se sextingem, který měl formu kyberšikany. Dílčím cílem bylo zjistit, ve kterých třídách se sextování nejvíce objevuje. Praktická část je zpracována metodou kvantitativního výzkumu. Třídy, které splňovaly parametry, byly zařazené do losování. Po vylosování jsem obvolala vybrané školy. V případě odmítnutí jsem pokračovala dále v losování až do doby, než jsem získala potřebný počet škol, v jejichž třídách druhého stupně probíhal sběr dat pomocí tištěných dotazníků. Nakonec bylo vybráno 9 základních škol Českobudějovicka. Základní školy byly rozděleny ještě do 3 skupin podle toho, kde se nacházely: město, maloměsto, vesnice. Dotazník vyplnilo 685 respondentů. Vyhodnocení výsledků probíhalo v softwaru STATA 12. Metoda ověření hypotéz probíhala chí-kvadrátovým testem dobré shody. K H1: Dospívající děti se setkávají také se sextingem, který je formou kyberšikany se vztahovaly. výzkumné otázky č. 5 vyfotil nebo natočil ses někdy částečně nebo zcela svlečený?, 9. Vyfotil nebo natočil jsi někdy někoho částečně nebo zcela svlečeného/ svlečenou?, 11. Poslal Tobě někdo materiál, na kterém je částečně nebo zcela svlečený?, 13. Snažil ses někoho tímto materiálem zesměšnit? a 14. Sdílel/a jsi někdy fotky či videa svých kamarádů, kde jsou částečně obnaženi. Tato hypotéza byla potvrzena. H2: Dospívající děti, které sextují, se uvědomují méně rizika než děti, které nesextují. K této hypotéze se vztahovala otázka č. 18. Napadají tě rizika, jaká přináší rozesílání fotografií či videozáznamů po internetu? a) vydírání, b) zloba rodičů c) urážení, d) zvýšená pozornost kamarádů, e) slovní i fyzické napadání, f) pronásledování, g) hodně přátel na sociálních sítích, h) hanlivé komentáře na mou osobu, i) zvýšení sebevědomí, protože jsem hezký/á, j) jiné (uveďte). Tuto hypotézu jsem zamítla hned na začátku, jelikož výzkum ukázal, že děti nesextují v takové míře, aby se dala určit statistická významnost těchto dvou proměnných. H3: Žáci 9. tříd sextují více než žáci 6. tříd. Výzkumné otázky, které se vztahovaly k H3 byly: 2. otázka chodím do 6., 7.,8., 9. třídy. Sexting, který byl definován otázkou 5 Vyfotil nebo natočil ses někdy částečně nebo zcela svlečený? A otázkou č. 9. Vyfotil nebo natočil jsi někdy někoho částečně nebo zcela svlečeného/ svlečenou? Tato hypotéza byla potvrzena.cze
dc.format71 s. (13 355 znaků)
dc.format71 s. (13 355 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectinternetcze
dc.subjectsextingcze
dc.subjectkyberšikanacze
dc.subjectdospívající věkcze
dc.subjectinterneteng
dc.subjectsextingeng
dc.subjectcyberbullyingeng
dc.subjectteen ageeng
dc.titleSexting jako forma kyberšikany u dospívajících dětícze
dc.title.alternativeSexting as a form of cyberbullying in adolescenceeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag42795
dc.description.abstract-translatedThis thesis is focused on problems of the sexting as a form of cyber-bullying in adolescent children. The sexting is a new phenomenon that arose from two English words "sex" and "text". This is about sending nude photos by a mobile phone or via an internet. The Czech street work association defines sexting as: "electronic dissemination of text messages, your own photos or your own videos with sexual content, occurs in the environment of virtual electronic media the internet in particular. Between platforms that allow the dissemination of these materials include nowadays in particular social networks-Facebook, Myspace, Libimseti.cz or digital photo storage Rajce.cz." (43) Mostly girls or boys to take and send a photo or video to an opposite sex, to get their attention. However, do not realize that photographs can be send on and stop it can be very difficult. These children eventually adolescents become victims of cyber-bullying which is defined by Price and Dalgleish as: "the collective designation forms of bulling through electronic media such as the internet and mobile phones, which are used to aggressive and international damage to the users of media. As well as traditional bullying and cyberbullying involves recurring behavior and disparity of power between the aggressor and the victim." (15, s. 20). Also in the Bachelor thesis I limit the teen age as: "Teenage period includes the age between the 11th and the 15th year, therefore, compulsory school attendance on the second level. It is often referred to as puberty or pubescence." (33, s. 27). This work is divided into a theoretical part and a research part. The main aim of the practical part the most it is to determine whether it met the teenage children of the sexting, which was a form of cyber-bullying. A further aim is also to find out in which age groups, adolescents, is the most sexing appears. The practical part is processed by a method of quantitative research. Those that meet the parameters were included in the draw. After that I called the order in selected schools. In the case of a refusal, I continued further in the draw until I received the required number of schools, which then conducted data collection using printed questionnaires in classrooms on the 2nd level of primary schools. Finally, there were selected 9 elementary schools in the district České Budějovice. The primary schools were divided into 3 groups based on where they were located: City, town, village. The questionnaire was fulfilled by 685 respondents. The evaluation of results was done in the STATA software 12. Method of verification of hypotheses ran in a Chi-trimester test of a good match. H1: Teenagers are confronted also with sexting, which is a form of a Cyber -bullying related and there was focused research questions No. 5: Have you ever taken a photo or a record yourself partially or completely undressed? 9. Have you ever taken a photo or record someone partially or totally stripped (naked)? 11. Have someone send you a material, where he (she) is partially or completely stripped? 13. Were you trying to embarrass someone by this kind of material? Have you share photos or videos of your friends where they were partially undressed sometimes? This hypothesis has been confirmed. H2: Teenagers, who sexting are aware of a less risk than children who do not sexting. For this hypothesis include the question No. 18. Are you aware of the risk, what brings the sending of photos or videos over the internet? I rejected this hypothesis right at the beginning, since the research has shown that the children do not practise sexting such an extent to determine the statistical significance of these two variables. H3: Pupils of the 9th classes are practising sexting more that pupils of the 6th classes. The research questions related to the H3 were: the 2nd: Do you visit the 6th, the 7th, the 8th, the 9th class? This hypothesis has been confirmed.eng
dc.date.accepted2015-09-08
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSuchanová, Eva


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam