Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNováková, Dita
dc.contributor.authorDědičová, Kristýna
dc.date.accessioned2021-12-03T14:17:48Z
dc.date.available2021-12-03T14:17:48Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22208
dc.description.abstractZrak je považován za základní lidský smysl, který nám umožňuje vnímat více než tři čtvrtiny veškerých podnětů a informací potřebných pro náš život. Teoretická část práce se velmi stručně zabývá anatomickou a fyziologickou stránkou zrakového vnímání a charakteristikou vybraných vad zraku: strabismem, refrakčními vadami (hypermetropie, myopie) a slepotou. Předmětem práce jsou pacienti v dětském věku, kteří trpí popsanými vadami. Ošetřovatelská péče se vzhledem k jejich věku stává ještě náročnější. Vady zraku stejně jako vady sluchu mají navíc největší dopad na psychiku dětského pacienta. Teoretická část se dále zabývá diagnostikou a léčbou zrakových vad, korekcí optických vad a zejména problematikou ošetřovatelské péče v dětské oftalmologii. Teoretické kapitoly o ošetřovatelské péči se snaží shrnout dostupné poznatky o hlavních zásadách ošetřovatelské péče, přičemž těžiště teoretické části práce a následně i výzkumného šetření spočívá v ošetřovatelské péči v rámci hospitalizace dítěte. Z kvalitativního hlediska je zde výrazně oddělena problematika péče o děti s lehkými a těžkými vadami zraku. Zvláštní kapitoly jsou věnovány předoperační a pooperační péči o dětského pacienta a aplikaci očních léků zejména mastí a kapek. Podstatnou část teorie zabírá rozbor potřeb dítěte se zrakovým postižením a na to přímo navazující zásady komunikace se zrakově znevýhodněnými dětmi. Pro bakalářskou práci byly stanoveny dva cíle: Zjistit specifika ošetřovatelské péče u dítěte se zrakovým znevýhodněním na dětské oční klinice a zjistit, jakým způsobem přistupují sestry k zrakově postiženým dětem na běžném dětském oddělení. Ke zjištění cílů práce byly strukturovány tři základní výzkumné otázky: Jaká jsou z pohledu sestry hlavní specifika v ošetřovatelské péči o dítě s lehkou vadou zraku? Jaká jsou z pohledu sestry hlavní specifika v ošetřovatelské péči o dítě se závažným očním onemocněním? Jaké existují rozdíly v ošetřovatelské péči o dítě se zrakovým znevýhodněním na dětské oční klinice a běžném dětském oddělení? Ve výzkumné části byla použita kvalitativní forma výzkumného šetření. Kvalitativní výzkumné šetření bylo prováděno metodou polostrukturovaného rozhovoru, který umožnil respondentkám (sestrám) akcentovat daný problém, podle jejich vlastního uvážení. Pro zpracování výzkumného šetření a analýze rozhovorů se sestrami byla použita metoda otevřeného kódování. Výzkumné šetření bylo prováděno ve dvou nemocnicích: ve Fakultní nemocnici Motol v Praze na očním oddělení pro děti a dospělé, a v Nemocnici Písek na dětském oddělení. V každé z uvedených nemocnic byl proveden rozhovor s pěti sestrami. Rozhovor byl rozčleněn do 45 otázek, ze kterých byly následně syntetizovány čtyři kategorie podle zaměření výzkumného šetření. Výsledky výzkumného šetření potvrdily, že hlavními specifiky péče o zrakově postižené děti je potřeba neustálé komunikace, která se zvyšuje se závažností a charakterem zrakového postižení. U všech zrakově znevýhodněných dětí je akcentováno, aby sestry dokázaly pečovat o optické pomůcky. V souvislosti s denním režimem je neočekávaná, ale zdůvodněná absence speciálních pomůcek pro servírování a příjem jídla. Nedostatečné se zdá i vybavení obou pracovišť odkládacími plochami pro optické pomůcky v koupelnách. Za přínos práce pro praxi sestry na běžném pediatrickém oddělení lze považovat možnost, že se sestra seznámí s teoretickými i praktickými možnostmi, které má specializované pracoviště klinika Nemocnice Motol. Teoretická část práce může sloužit i jako komplexní, i když pouze doplňkový studijní materiál v oboru ošetřovatelské péče o zrakově postižené pediatrické pacienty.cze
dc.format75 s. (20 548 znaků).
dc.format75 s. (20 548 znaků).
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectošetřovatelská péčecze
dc.subjectdětský pacientcze
dc.subjectzrakcze
dc.subjectoftalmologiecze
dc.subjectzrakové znevýhodněnícze
dc.subjectsestracze
dc.subjectnurse careeng
dc.subjectchild patienteng
dc.subjectsighteng
dc.subjectophthalmologyeng
dc.subjectvisual impairmenteng
dc.subjectnurseeng
dc.titleOšetřovatelská péče u dětí s vybranými vadami zraku.cze
dc.title.alternativeNursing care of children with selected visual impairments.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43019
dc.description.abstract-translatedThe sense of sight is considered to be the fundamental human sense which enables us to perceive three quarters of all impulses and information that we need for our life. Sight is the only sense through which we can accept optical effect. The connection between sight and the central nervous system is equally as complicated as the function of the sense organ itself. A considerable deterioration in quality of sight, or complete loss, always results in a considerable impact on a human life. The theoretical part of this work will concisely analyse the anatomical and physiological aspect of visual perception as well as the characterization of the selected visual handicaps: strabismus, refraction errors (hyperopia, myopia) and blindness. The objects of this work are patients in the children's age, who suffer from the above mentioned handicaps. In consideration of the child's age, nursery care becomes even more difficult with younger patients. The theoretical sections reviewing nursery care are striving to summarize the accessible knowledge of the main principles of care in these particular branches of nursery, whilst the focus of the theoretical section of the report as well as the following research lays in nursery care within children's hospitalization. From the qualitative point of view, problems involved with the care for children with light visual impairment are distinctively separated from those associated with the care for a child with serious impairment. Two objectives were set for this bachelor work: to investigate the specifics of nurse care for visually impaired children at a children's ophthalmology clinic and the approach taken by nurses when dealing with visually impaired children at a common paediatric ward. To determine the objectives of the work were structured three main research questions: What are, from the point of view of nurses, the main specifics in nursing care for a child with light visual impairment? What are, from the point of view of nurses, the main specifics in nursing care for a child with a serious visual impairment? What are the differences between nursing care for a child with visual impairments at ophthalmology clinic and common pediatric ward? In the research section has been applied a qualitative form of the research survey. The qualitative research survey was conducted by the method of semi-structured interview which enabled the respondents to accent particular problems according their own discretion. The open encoding method was used in the processing of the research survey and for the analysis of interviews with nurses. The research survey was being conducted in two hospitals: in Fakultni Nemocnice Motol (Faculty Hospital in Prague - Motol) at its ophthalmic ward for children and adults, and in Nemocnice Pisek (County Hospital in Pisek Town) at a paediatric ward. Five nurses were interviewed at each hospital. According to statements by nurses employed at the hospital in Pisek, it is evident, that the issues of visually impaired children do not constitute a statistical serious problem, when compared to the other definable groups of paediatric patients. Results of the research survey confirm that the main requirement for the care of visual impaired children is a need for permanent communication. The benefit of this bachelor work for a practice of a nurse who works at ordinary paediatric ward could be considered the opportunity to get acquainted with theoretical as well as practical possibilities which are available at the specialized ward at clinic hospital in Prague - Motol. The theoretical section of this work could be used as a reference material for supplementary studies in the branch of treatment for visually impaired child patients.eng
dc.date.accepted2015-06-08
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeTamáš Otásková, Jitka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam