Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorBedlánová, Eva
dc.date.accessioned2021-12-03T14:18:07Z
dc.date.available2021-12-03T14:18:07Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22222
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým postižením předškolního věku. Zvolená problematika patří nedílně ke každé osobě se zrakovým postižením. Právě v raném věku, tedy období před nástupem do některého z typů školského zařízení, je nevyhnutelné věnovat dané oblasti mnoho času a trpělivosti. Charakteristickým znakem zkoumaného období je, že budování kompetencí ohledně této problematiky spadá především do rukou rodin, odborníků a pedagogů. Ne vždy je ale informovanost natolik dostatečná, aby byl zabezpečen dostatečný rozvoj dané oblasti. Cílem bakalářské práce je, na podkladě tématicky souvisejících teoretických východisek představit specifika prostorové orientace a samostatného pohybu dětí předškolního věku se zrakovým postižením. V praktické části si práce klade za cíl komparovat metodický přístup rozvoje kompetence samostatného pohybu u dětí se zrakovým postižením, v rodině a v mateřské škole. Pro naplnění cíle této části je zvolen kvalitativní postup. Použitými technikami sběru dat jsou analýza dokumentů, řízený rozhovor s rodiči a pedagogickými pracovníky a pozorování. Dílčím cílem je zpracování návrhu na obsah informačního materiálu pro rodiče s dítětem se zrakovým postižením. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce uvádí základní informace o zrakovém postižení u dětí. Věnuje se klasifikaci zrakového postižení, podává informace o možnostech diagnostiky, jako je například funkční vyšetření zraku. Náplň uváděného typu vyšetření se zřídka objevuje v dostupných zdrojích. Další část pojednává o tématech výchovy a vzdělání. Jedná se kupříkladu o výchovné postoje v rodině, ranou péči a systém předškolního vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části se zabývá již samotnou prostorovou orientací a samostatným pohybem. Popisuje například metodiky a prvky. Dále je zde zpracována část popisující rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu v jednotlivých věkových etapách. Praktická část přináší seznámení s obsahem školního vzdělávacího programu mateřské školy pro děti se zrakovým postižením., zejména pak té části, která se zabývá problematikou prostorové orientace a samostatného pohybu. Seznámení s obsahem je uskutečněno formou obsahové analýzy. V následující části práce můžeme najít další formu techniky sběru dat, a to pozorování. Technika pozorování se snaží objasnit, zda se tento závazný dokument naplňuje v praxi a v jakém rozsahu. Třetí využitou technikou sběru dat jsou polostandardizované rozhovory. Tato technika má za cíl uvést informace o odlišnostech v přístupu k rozvoji prostorové orientace a samostatného pohybu v rodině a mateřské škole, zdrojích informovanosti, dále pak dostupnost a kvalitu těchto zdrojů. Na základě šetření bylo zjištěno, že kromě rané péče dochází v dané oblasti k podpoře rodičů s dětmi se zrakovým postižením v malém rozsahu. Dále byly zjištěny mírné nedostatky v naplňování školního vzdělávacího programu mateřskou školou. Dílčím cílem bylo zpracování návrhu informačního materiálu, který by mohl sloužit jako podklad pro reálný materiál. Ten by mohl přispět v období, kdy rodiče potřebují praktické informace o zacházení s dítětem v interiéru i exteriéru. Základem pro zpracování materiálu byly výsledky z šetření a interní materiály rané péče. Na základě tohoto podkladu by mohla být v budoucnosti vytvořena reálná brožura. Ta by se mohla stát dostupným materiálem pro všechny rodiče, kterým se narodí dítě s jakýmkoli stupněm zrakového postižení.cze
dc.format60 s. (95 185 znaků)
dc.format60 s. (95 185 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectProstorová orientacecze
dc.subjectsamostatný pohybcze
dc.subjectdítě se zrakovým postiženímcze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjectSpatial orientationeng
dc.subjectindependent movementeng
dc.subjectvisually impaired childeng
dc.subjectpreschool ageeng
dc.titleRozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu dětí se zrakovým postižením předškolního věkucze
dc.title.alternativeDevelopment of spatial orientation and independent movement of visually impaired children of preschool ageeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43036
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis looks into spatial orientation and independent movement of visually impaired preschool children. These issues are integral to every visually impaired person's daily life and it is at an early age, before joining any type of educational establishment, that a lot of time and utmost patience is required to address them. It is characteristic of this period that it mainly comes down to families, professionals and teachers to help develop competence in this area. However, the development is sometimes hindered by reduced awareness. Based on the related theoretical background, the thesis introduces the specifics of spatial orientation and independent movement of visually impaired preschool children. Its practical part presents a qualitative research concluded to compare the different methodical approaches taken in families and kindergartens to develop visually impaired children's independent movement. Data for the research was collected via document analysis, structured interviews with parents and teachers and through observations. A sub-objective of the thesis is to draft a informative brochure for parents with visually impaired children. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part provides basic information about visual impairment in children. It deals with the classification of visual impairment, providing information on possible diagnostics such as functional vision assessment, the content of which is hardly found in resources available. It also discusses some education issues, namely educational attitudes in the family, early care and the preschool education system. In its last chapter, the theoretical part deals with spatial orientation and independent movement, describing its methodologies and elements as well as the development of spatial orientation and independent movement at different age stages. Using content analysis, the practical part introduces the content of the school educational programme for kindergartens for visually impaired children, paying closer attention to its section dealing with spatial orientation and independent movement. Whether and to what extent the educational programme is actually used in practice, is determined is through observation, another data collection technique used in the practical part. The third data collection technique used is a semi-structured interview. This technique provides information about the different approaches taken in families and kindergartens to develop spatial orientation and independent movement. It also establishes the sources of information, assessing their availability and quality. The research implies that with the exception of early care, the support to parents of children with visual impairment is scant. Furthermore, mild deficiencies were found in the implementation of the school educational programme in kindergartens. A sub-objective of the thesis was to draft an informative brochure to serve as a basis for an actual material which could provide parents with essential information on how to treat their children indoors and outdoors. The draft was made using the research results and early care internal resources; in the future it may be developed into a document available to all parents who have a child with any degree of visual impairment.eng
dc.date.accepted2015-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam