Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorFérová, Lydie
dc.date.accessioned2021-12-03T14:18:08Z
dc.date.available2021-12-03T14:18:08Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22223
dc.description.abstractTéma bakalářské práce zní: Možnosti koordinované podpory žáků s mentálním postižením v regionu jižních Čech. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám obecnou charakteristikou mentálního postižení. Podrobněji se zabývám především lehkým mentálním postižením. Výzkum bakalářské práce se totiž zaměřuje na žáky s lehkým mentálním postižením. Dále se zabývám možnostmi koordinované podpory, která je poskytovaná těmto žákům. Soustředím se přitom především na pedagogicko-psychologickou podporu. V této oblasti jsou totiž tito žáci, vzhledem k specifikům lehkého mentálního postižení, nejpotřebnější. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, jehož cílem je zaměřit se na to, jak žáci s lehkým mentálním postižením vnímají a využívají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována. Kvalitativní výzkum je vhodný v případě úzkého zkoumaného souboru, kdy chceme získat hloubkový popis případu. Pro sběr dat jsou použity polostrukturované rozhovory. Polostrukturované rozhovory tvoří daný soubor otázek, který je ale možné rozšířit o doplňující otázky. Tazatel tak může pružně reagovat na různé situace v průběhu rozhovoru. Skrze doplňující otázky může tazatel získat další cenné informace související s tématem rozhovoru. Zkoumaný soubor tvoří čtyři žáci ZŠ praktické v Prachaticích, kteří zároveň navštěvují K-klub v Husinci. S žáky a s jejich rodinami se znám osobně právě z K-klubu, což je křesťanský volnočasový klub organizovaný křesťanským sdružením YMCA a Církví bratrskou v Husinci. Žáci jsou ve věku devíti až třinácti let. Pochází ze sociálně znevýhodněných rodin. Jednu skupinu respondentů tedy tvořili tito čtyři žáci a jejich rodiče. Rodiče jsem do zkoumaného souboru zařadila, aby dokreslili výpovědi žáků. Druhou skupinu respondentů tvořil vedoucí SPC ve Strakonicích a paní učitelka ZŠ praktické v Prachaticích. Obě skupiny respondentů byly velmi vstřícné a ochotně mi rozhovory poskytly. Rozhovory proběhly nejdříve s odborníky a následně s rodiči a dětmi. Skrze rozhovory jsem hledala odpovědi na výzkumné otázky, které vyplývají z cíle bakalářské práce. 1. Jak žáci s lehkým mentálním postižením vnímají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována? 2. Jak žáci s lehkým mentálním postižením využívají možnosti koordinované podpory, která jim je poskytována? Výsledky výzkumu jsou ovlivněny jistou specifičností zkoumaného souboru. Všichni žáci navštěvují stejnou školu a bydlí ve stejném městě. Všichni pochází ze sociálně znevýhodněných rodin. Tento fakt komplikuje generalizování výsledků na širší skupinu žáků s lehkým mentálním postižením. Na druhou stranu ale umožňuje hlubší náhled do problematiky právě v těchto souvislostech. Z rozhovorů vyplývá, že zásadní podpora je poskytována především ze strany školy. V pedagogicko-psychologické poradně proběhla první diagnostika. Někteří rodiče si vzpomínají, že jim pracovníci poradili, jak s dětmi doma dál pracovat. Některým dětem doporučili logopedickou péči. Po nástupu povinné školní docházky už s dětmi nepracují. Škola spolupracuje se speciálně pedagogickým centrem ve Strakonicích. Kontakt pracovníků s dětmi se ale omezil jen na pravidelná kontrolní vyšetření. Přímo ve škole je dětem poskytnuta logopedická péče. Škola také nabízí široký výběr zájmových kroužků. Paní učitelka zdůrazňuje individuální přístup a názornost při výuce. Usiluje o to, aby si žáci osvojili učivo, ale také správné vzorce chování. Z rozhovorů vyplývá, že děti vnímají podporu ze strany školy v podstatě pozitivně. Ve škole mají kamarády a se svou paní učitelkou vychází velmi dobře. V případě problémů mají ve škole někoho, u koho můžou hledat pomoc. Žáci využívají více možností podpory, ale zcela zásadní roli přitom hraje škola.cze
dc.format62 s. (86 898 znaků)
dc.format62 s. (86 898 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectkoordinovaná podporacze
dc.subjectmentální postiženícze
dc.subjectžákcze
dc.subjectpedagogicko-psychologická podporacze
dc.subjectcoordinated supporteng
dc.subjectlearning disabilityeng
dc.subjectpupileng
dc.subjectpedagogical and psychological supporteng
dc.titleMožnosti koordinované podpory žáků s mentálním postižením v regionu jižních Čechcze
dc.title.alternativeThe options of coordinated support for students with disabilities in the region of South Bohemiaeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43038
dc.description.abstract-translatedThe theme of this thesis is: Possibilities of coordinated support for students with learning disabilities in the region of South Bohemia. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the general characteristics of learning disability. I focus specifically on light learning disability because the research of the thesis is focused on students with light learning disability. I also deal with the possibilities of coordinated support that is provided to these pupils. Especially pedagogical and psychological support because this is area where are the most needs of this pupils (because of specific attributes of light learning disability). The practical part is a qualitative research that aims to identify how students with light mental disabilities perceive and use the possibility of coordinated support granted to them. Qualitative research is appropriate in this case, because goal is to obtain in-depth description of the selected cases. I used half-sctructured interviews. I selected this form, because it allows to extend research by the supplementary questions, so the interviewer can flexibly respond to various situations during the interview. Through additional questions the interviewer is able to get more valuable information related to the topic of conversation. The research focus on four practical primary school pupils in Prachatice, who also attend the K-Club in Husinec. I know the pupils and their families personally from K-Club Christian free-time club organized by YMCA and the Brotherly Church in Husinec. Pupils are aged from nine to thirteen years. They come from socially weak families. First group of respondents, consists of these four pupils and their parents. I included parents in order to get more complex responses. The second group of respondents are workers of special pedagogic center in Strakonice and practical primary school teacher in Prachatice. Both groups of respondents were very helpful and willingly gave me interviews. I interviewed experts first and then pupils and parents. Through interviews, I was looking for answers to the research questions that arise from the bachelor thesis goals. 1. How pupils with light learning disabilities perceive the possibility of a coordinated support granted to them? 2. How pupils with light learning disabilities use the possibility of coordinated support, granted to them? The research results are affected by a certain specificity of the investigation sample. All pupils attend the same school and live in the same city. They all come from socially disadvantaged families. This fact complicates the generalization of the results to a wider group of pupils with light learning disabilities. On the other hand, allows a deeper insight into this particular context. The interviews show that substantial support is provided primarily by the school. The pedagogical-psychological counseling had a first diagnosis. Some parents remember that they get advice how to work with children at home. Some children get speech therapy. When children attend primary school, they don't continue to work with them. The school works with special pedagogic center in Strakonice. But contact with children is limited to periodical control examination. At school, children are given speech therapy. The school also offers a wide range of school activities. The teacher emphasizes the individual approach and clarity in teaching. She seeks to make the students familiar with the knowledge, but also the correct behavior patterns. The interviews show that children generally perceive support from the school in positive way. At school, they have friends, and get along with teacher very well. In case of problems at school they have someone with whom they can seek help. Pupils use more support options, but crucial role in on the school.eng
dc.date.accepted2015-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMíková, Veronika


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam