Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFilausová, Drahomíra
dc.contributor.authorKofroňová, Barbora
dc.date.accessioned2021-12-03T14:18:23Z
dc.date.available2021-12-03T14:18:23Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22233
dc.description.abstractPorodní poranění jsou způsobena tlakem velkých částí plodu, hlavičky nebo konce pánevního, na porodní cesty. Mohou vzniknout jak při porodu fyziologickém, tak i komplikovaném. Poranění různého druhu se vyskytují v průběhu celého porodního kanálu a to nejen na vnitřních a zevních rodidlech, ale také na přilehlých orgánech jako jsou konečník, močový měchýř a pánevní pletenec. Nejčastějšími porodními poraněními jsou ruptury perinea, ale také cílené chirurgické nastřižení perinea (episiotomie), které se provádí v závěru druhé doby porodní. Epiziotomií se vytvoří dostatečný prostor pro rychlejší prostup hlavičky při samovolném porodu. Důvody pro epiziotomii jsou různé, ale mají svá opodstatnění u operačních vaginálně vedených porodů, velkých plodů, nebo nepoddajné hrázi, kdy hrozí ruptury třetího a čtvrtého stupně. Poporodní stav rodičky má vliv na její psychiku, schopnost pečovat o novorozence a může ovlivnit i její přístup k dalším porodům. Proto je toto téma v současné době pro porodní asistentky jedno z nejdiskutovanějších. V teoretické části jsou popisována porodní poranění vzniklá v průběhu porodu spontánně nebo instrumentálně. Dále je popsána prevence, kterou mohou porodní asistentky nabízet těhotným ženám, aby zamezily nebo zmírnily dopad porodních poranění. A také edukace v péči o porodní poranění. Výzkumná část této bakalářské práce se týká názorů porodních asistentek na metody prevence porodních poranění, jejich názory na epiziotomii při porodu a také na metody a způsob edukace rodiček v péči o porodní poranění. Výzkumný soubor tvořily porodní asistentky z Jihočeského kraje pracující na porodnickém oddělení v nemocnicích a dvě soukromé porodní asistentky z Jihočeského kraje. Do výzkumného souboru byly zařazeny respondentky s různým typem vzdělání a způsobem vykonávání praxe. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jakým způsobem porodní asistentky nahlíží na vznik porodních poranění. Na základě tohoto cíle byly stanoveny tři výzkumné otázky: 1. Jakým způsobem porodní asistentky předcházejí porodním poraněním u rodiček? 2. Jaký postoj zastávají porodní asistentky k provedení episiotomie u rodiček? 3. Jakým způsobem edukují porodní asistentky v péči o porodní poranění u rodiček? Bylo využito kvalitativní výzkumné šetření formou polostrukturovaných rozhovorů. Tyto rozhovory byly následně zpracovány metodou obsahové analýzy. Účast na výzkumu byla naprosto dobrovolná. Informovaný souhlas od všech porodních asistentek byl získán ústně. Všechny oslovené porodní asistentky souhlasily s účastí při rozhovorech a byly také informovány o naprosté anonymitě prováděných rozhovorů. Všechny rozhovory byly nahrávány na diktafon se souhlasem porodních asistentek. Z hlasového záznamu byly následně všechny rozhovory doslovně přepsány. Poté byly upraveny do spisovné češtiny. Pro lepší přehlednost této práce byly výsledky výzkumu zpracovány dvou kategorií. První kategorie byla rozdělena do 10 podkategorií, druhá kategorie byla rozdělena do 5 podkategorií a pro každou podkategorii byly dále sestaveny přehledná schémata. Pro popis každé podkategorie byly použity přímé citace porodních asistentek, získané při provedených rozhovorech. První otázky na porodní asistentky byly identifikační. Další otázky již byly zaměřeny na prevenci porodních poranění, episiotomii a edukaci v péči o porodní poranění. Poslední otázka pro porodní asistentky byla vedena k doplnění zjištěných informací, které byly následně při zpracování zařazeny pod jednotlivé otázky rozhovoru, aby byly lépe zpracovatelné. Z výzkumného šetření vyplynulo, že porodní asistentky znají velmi dobře prevenci porodního poranění a jsou jí pozitivně nakloněny. Ve výzkumném šetření se ukázalo, že v případech provedení episiotomie je vidět určitá snaha vyhovět přáním rodičky a provést ji pouze v odůvodněných případech. Dále se zjistilo, že porodní asistentky mají nedostatky v edukaci rodiček ohledně péče o porodní poranění a přcze
dc.format67 s.
dc.format67 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectporodní asistentkycze
dc.subjectprevence porodních poraněnícze
dc.subjectepiziotomiecze
dc.subjectedukace péče o porodní poraněnícze
dc.subjectMidwiveseng
dc.subjectprevention of birth injurieseng
dc.subjectepisiotomyeng
dc.subjectinjury treatment edukationeng
dc.titlePorodní poranění z pohledu porodní asistentkycze
dc.title.alternativeBirth injury from the perspective of midwife.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43049
dc.description.abstract-translatedBirth injuries to the mother are caused by the pressure of the head, bottom or other parts of the foetus within the birth canal and occur during physiological as well as complicated childbirth. Injuries of various kinds affect the whole birth canal, i.e. internal and external genitals, and also adjacent organs such as the rectum, urinary bladder and pelvic girdle. The most frequent birth injuries to the mother are ruptures of perineum and surgical incision during the second stage of labour. Episiotomy is done to quickly enlarge the opening for the baby to pass through during spontaneous childbirth. Reasons for episiotomy are various. It is justified if the foetus is very large, vaginal surgery is required or if there is a risk of third- and fourth-degree tearing. Since the post-childbirth condition of the mother influences her mental state as well as her attitude to childbirth as such, this topic is widely discussed among midwives at the time being. The theoretical section of the thesis describes both spontaneous and surgically induced birth injuries as well as preventive measures that may be offered by midwives to pregnant women in order to prevent the injuries or to mitigate their consequences. An educational part in relation to birth injuries treatment is also included. The research part explores opinions of midwives with respect to preventive methods, episiotomy during childbirth and education of mothers-to-be with regarding the birth injuries treatment. The sample consists of midwives in the Southern Bohemia region, who work in hospitals, and two private midwives from the same region. Respondents with various types of education and practice were included in the sample. The goal of this bachelor's thesis is to find out how midwives view the issue of birth injuries. For this purpose three research questions were formulated: 1. How do midwives prevent birth injuries to mothers? 2. What is midwives' attitude toward episiotomy done to women in labour? 3. How do midwives educate mothers about the care required by birth injuries? Responses to these questions were obtained during semi-structured interviews. Processing was done by means of a qualitative method. Semi-structured interviews with midwives were subsequently processed by the content analysis method. Participation in the research was voluntary; the oral informed consent of all midwives was obtained. All addressed midwives agreed to participate in the interview and were informed about its anonymous character. Interviews were recorded, transcribed. Verbatim and subsequently grammatically corrected. For the purpose of the thesis research results were organized in two kathegory. Each kathegory has an underkathegory. 1.kathegory has 10 underkathegory and 2.kathegrory has a 5 underkathegory. Each underkathegory were organized in charts. Individual interviews were numbered. In describing individual questions, midwives responses were quoted. Initial questions of the interview served the purpose of identification. Subsequently they focused on the topics such as prevention of birth injuries, episiotomy and injury treatment education. The final question was asked just in order to obtain additional information that would allow for better processing of the interview. The research shows that midwives are well familiar with prevention of childbirth injuries to the mother and view it very positively. As far as episiotomy is concerned, they try to comply with requests of women in labour and to use it only in justified cases. Midwives have some shortcomings in educating mothers about treatment of birth injuries. As a rule, they primarily recommend proven methods and their interest in alternative care is minimal. The thesis may be used for lifelong educational lectures provided to both professionals and non-professionals.eng
dc.date.accepted2015-05-28
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSák, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam