Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorUrbanová, Vlastimila
dc.contributor.authorVáchová, Vendula
dc.date.accessioned2021-12-03T14:18:34Z
dc.date.available2021-12-03T14:18:34Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22241
dc.description.abstractBakalářská práce Metody koordinované rehabilitace u jedinců s tělesným postižením se zaměřuje na děti školního věku. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část se zaměřuje na systém koordinované rehabilitace, její vývoj a význam. V jednotlivých podkapitolách jsou definovány jednotlivé prostředky léčebné, pedagogické, sociální a pracovní se zřetelem na jejich propojenost a vzájemnou návaznost. V podkapitole o léčebných prostředcích rehabilitace jsou blíže specifikovány terapeutické metody. Podkapitola o sociálních prostředcích rehabilitace je zaměřena na sociální služby. Druhá kapitola pojednává o tělesném postižení, jeho etiologii a klasifikaci. Blíže specifikovanými druhy tělesného postižení jsou dětská mozková obrna a neuromuskulární onemocnění. Poslední kapitola teoretické části se věnuje metodám koordinované rehabilitace, které se mohou využívat u dětí s tělesným postižením. Výzkum proběhl v centru Kaňka, celým názvem Základní škola a Mateřská škola a poskytovatel sociálních služeb, Kaňka o.p.s. v Táboře. Cílem praktické části bylo zmapovat metody, které centrum v rámci systému koordinované rehabilitace svým klientům, zejména dětem s tělesným postižením, poskytuje a na kazuistikách vybraných dětí poukázat, zda tento systém v zařízení funguje. Součástí praktické části je podkapitola, která je věnovaná charakteristice a bližšímu seznámení se s centrem Kaňka. Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkum. Údaje byly zjišťovány především obsahovou analýzou dat, jako doplňková metoda sloužily polostrukturované rozhovory s rodiči. Na základě obsahové analýzy dokumentů byly vytvořeny tři kazuistiky dětí s tělesným postižením, které zachycují rodinnou a osobní anamnézu, informace z lékařských zpráv, psychologických vyšetření a individuálních plánů. Pozornost byla také soustředěna na jednotlivé prostředky koordinované rehabilitace, které v rámci centra Kaňka děti využívají. Na základě výzkumu měly být zodpovězeny tyto otázky: Mají děti s tělesným postižením v centru Kaňka možnost využívat komplexní péči v duchu koordinované rehabilitace? Jaké metody a služby jsou v centru nabízeny? A odpovídá nabídka představám rodičů pečujících o děti s tělesným postižením? Výzkum ukázal, že především díky týmové spolupráci funguje centrum Kaňka na bázi uceleného (koordinovaného) systému rehabilitace. Z kazuistik je patrná dobrá návaznost prostředků léčebných, pedagogických a sociálních. Pracovní prostředky nejsou klíčové, jelikož byla pozornost soustředěna na děti školního věku. Na druhé straně však centrum Kaňka poskytuje ergoterapii, která zejména u dětí s tělesným postižením představuje nácvik běžných denních činností a rozvoj soběstačnosti, což úzce souvisí s pracovními prostředky. Zařízení propojuje odborné terapie se sociálními službami a povinnou školní docházkou. Poskytovány jsou fyzioterapie, logopedie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie a ergoterapie. U dětí s tělesným postižením jde především o nácvik běžných denních činností, rozvoj jemné a hrubé motoriky, celkovou duševní pohodu a pozitivní ladění. V rámci sociálních prostředků jsou využívány služby osobní asistence, denní stacionář a raná péče. Děti se vzdělávají v základní škole a základní škole speciální. Kaňka poskytuje také mateřskou školu speciální. V neposlední řadě centrum nabízí volnočasové aktivity. Základní škola a Mateřská škola a poskytovatel sociálních služeb, Kaňka, o.p.s. je jedním z mála zařízení v Jihočeském kraji, které poskytuje ucelenou péči v duchu koordinované rehabilitace, a to nejen dětem s tělesným postižením.cze
dc.format68 s. (104 440 znaků)
dc.format68 s. (104 440 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKoordinovaná rehabilitacecze
dc.subjectprostředky rehabilitacecze
dc.subjectodborné terapiecze
dc.subjectsociální službycze
dc.subjectpovinná školní docházkacze
dc.subjectmultidisciplinární přístupcze
dc.subjectcentrum Kaňkacze
dc.subjectdítě s tělesným postiženímcze
dc.subjectCoordinated rehabilitationeng
dc.subjectmeans of rehabilitationeng
dc.subjectspecialist therapieseng
dc.subjectsocial serviceseng
dc.subjectcompulsory school attendanceeng
dc.subjectmultidisciplinary approacheng
dc.subjectKaňka centreeng
dc.subjecta child with physical disabilityeng
dc.titleMetody koordinované rehabilitace u jedinců s tělesným postiženímcze
dc.title.alternativeMethods of coordinated rehabilitation provided to individuals with physical disabilitieseng
dc.title.alternativeMetody koordinované rehabilitace u jedinců s tělesným postiženímcze
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43060
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis called Methods of coordinated rehabilitation provided to individuals with physical disabilities focuses on school-age children. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the system of coordinated rehabilitation, its development and meaning. Means of rehabilitation namely remedies, educational, social and working resources with regard to their interconnection and mutual continuity are closely defined in particular subcategories. Therapeutic methods are closely specified in the subcategory regarding rehabilitation remedies. The subcategory concerning social rehabilitation resources concentrates on social services. Second chapter pinpoints physical disability, its etymology and classification. Specific types of physical disability are cerebral palsy and neuromuscular disease. The last chapter of theoretical part is devoted to methods of coordinated rehabilitation that can be used for children with physical disabilities. The research took place in Primary school and nursery school and provider of social services, Kaňka social purpose society in Tábor. The aim of the practical part was to find out the methods that this centre under the system of coordinated rehabilitation provides to its clients. Another aim was to point out whether this system works on case reports of chosen children in such facilities. Qualitative research has been chosen to fulfil the aim of this thesis. The data has been obtained primarily by the content analysis of the data. Semi structured interview with parents served as an additional method. On the basis of the content analysis of the documents three case reports of children with physical disabilities have been created. Informed consent has been acquired from the children's parents. Case reports reflect personal and family history, information in medical reports, psychological examinations and individual plans. Furthermore, attention is paid to particular means of coordinated rehabilitation that are used by the children in Kaňka centre. The research showed that notably thanks to teamwork Kaňka centre works on the basis of comprehensive (coordinated) system of rehabilitation. It is apparent from case reports that continuity of remedies, educational and social resources is good. Working resources are not crucial for this work because attention was paid on school-age children. On the other hand, Kaňka centre provides occupational therapy especially for children with physical disabilities. Occupational therapy represents a practise of daily activities and development of self-sufficiency, which closely relates to working resources of coordinated rehabilitation. Facility interconnects specialist therapies with social services and compulsory school attendance. Children are provided these therapies: physiotherapy, speech therapy, canine therapy, music therapy, art therapy and occupational therapy. As far as the children with physical disabilities are concerned they practise ordinary daily activities, develop fine and gross motor skills, improve mental health and overall wellbeing and promote a positive attitude. In terms of social resources these services are used: personal assistance, day care centre and early care. Children are educated in primary school and special school for primary education. Kaňka also provides special care nursery. Children are also offered leisure activities. Primary school and nursery school and provider of social services, Kaňka social purpose society is one of few centres in southern Bohemia region that provides complex care in the spirit of coordinated rehabilitation that is not only for children with physical disabilities.eng
dc.date.accepted2015-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠesták, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam