dc.contributor.advisor | Filausová, Drahomíra | |
dc.contributor.author | Štachová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T14:19:04Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T14:19:04Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015-05-06 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22260 | |
dc.description.abstract | Předkládaná bakalářská práce pojednává o reprodukčním zdraví dospívajících dívek. Reprodukční zdraví je pojem poměrně mladý, jeho problematika je aktuální
a měla by být v centru zájmu celé společnosti.
Základními teoretickými východisky bakalářské práce bylo ukázat podstatný obsah pojmu reprodukční zdraví u dospívajících dívek se specifickým zaměřením
na nejaktuálnější tématiku. Proto je úvodní část práce rozdělena do několika podkapitol. První z nich je věnována reprodukčnímu zdraví. Zahrnuje úvod
do problematiky reprodukčního zdraví, stručný popis reprodukčních orgánů ženy, základní informace o menstruačním cyklu a intimní hygieně. Druhá podkapitola
se věnuje faktorům, které poškozují reprodukční zdraví. Pozornost byla zaměřena na gynekologické záněty, pohlavně přenosné choroby, dále na karcinom hrdla děložního a karcinom prsu. Ve třetí podkapitole byla rozebrána problematika dospívání se zaměřením na tělesné a psychické změny v tomto období, rozvoj sexuality, syndrom rizikového chování dospívajících a na informace o antikoncepci. Poslední podkapitolou je edukace porodní asistentkou. Tato podkapitola obsahuje teoretický základ edukace a účelně se zaměřuje na výchovu k reprodukčnímu zdraví.
Cíle práce byly stanoveny tři. Prvním cílem bylo zmapovat úroveň znalostí
o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií a studentek středních odborných učilišť. K tomuto cíli byla zvolena Hypotéza 1.: Studentky gymnázií mají lepší znalosti
o reprodukčním zdraví než studentky středních odborných učilišť. Druhým cílem bylo zjistit, jaké jsou hlavní zdroje informací o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií a středních odborných učilišť. K tomuto cíli byly určeny hypotézy: Hypotéza 2.: Hlavním zdrojem informací o reprodukčním zdraví u studentek gymnázií je odborná literatura. Hypotéza 3.: Hlavním zdrojem informací o reprodukčním zdraví u studentek středních odborných učilišť je internet. Třetím cílem bakalářské práce bylo porovnat, jak jsou studentky různých středních škol informovány o sexuálně přenosných chorobách. K tomuto cíli byla vytýčena Hypotéza 4.: Studentky gymnázií mají více informací o sexuálně přenosných chorobách než studentky středních odborných učilišť.
Sběr dat byl proveden pomocí kvantitativní metody výzkumu, jejíž technikou byly dotazníky vytvořené autorkou práce. Výzkumné šetření probíhalo na dvou gymnáziích
a dvou středních odborných učilištích v Jihočeském kraji. Dotazníky byly rozdávány v březnu 2015. Celkový počet respondentek čítal 160, z toho 79 ze středních odborných učilišť a 81 z gymnázií. Získaná data byla zpracována v programu Microsoft Excel 2010 a k ověření platnosti hypotéz byl použit chí-kvadrát test s 5% hladinou významnosti.
Z výsledků výzkumu vyplynulo, že respondentky z gymnázií mají lepší znalosti
o reprodukčním zdraví než studentky středních odborných učilišť. Jako hlavní zdroj informací o reprodukčním zdraví figurovala u obou skupin rodina. Vědomosti v oblasti sexuálně přenosných chorob se u respondentek neliší. Na podkladě analýzy výzkumného šetření byla Hypotéza 1. potvrzena, ostatní stanovené hypotézy vyvráceny.
Se zřetelem k výsledkům výzkumu by bylo vhodné, aby porodní asistentky věnovaly větší pozornost edukaci dívek v oblasti reprodukčního zdraví. Měly by klást důraz především na vzdělávání dospívajících v oblasti pohlavně přenosných chorob. Zároveň by měly věnovat pozornost edukaci o samovyšetřování prsů.
Bakalářská práce může sloužit jako výukový materiál pro budoucí studentky oboru Porodní asistentka. Stejně tak může být využita jako podklad k přípravě přednášek
pro dospívající dívky. | cze |
dc.format | 93 s. | |
dc.format | 93 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Reprodukční zdraví | cze |
dc.subject | dospívání | cze |
dc.subject | výchova | cze |
dc.subject | pohlavně přenosné choroby | cze |
dc.subject | antikoncepce | cze |
dc.subject | sexualita | cze |
dc.subject | Reproductive health | eng |
dc.subject | adolescence | eng |
dc.subject | education | eng |
dc.subject | sexually transmitted diseases | eng |
dc.subject | contraception | eng |
dc.subject | sexuality | eng |
dc.title | Reprodukční zdraví u dospívajících dívek. | cze |
dc.title.alternative | Reproductive health of adolescent girls. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 43080 | |
dc.description.abstract-translated | This thesis deals with the reproductive health of adolescent girls. Reproductive health is a relatively young concept, its issue is topical and should be the prime concern of the whole society.
The theoretical basis of this thesis was to show the essential concept
of reproductive health among adolescent girls with a specific focus on the latest problems. Therefore, the introductory part is divided into several subheads.
First of them is addressed to reproductive health. It includes an introduction
to the reproductive health problems, a brief description of women´s reproductive organs, basic information about the menstrual cycle and personal hygiene. The second subhead is addressed to factors that damage the reproductive health. Attention was focused on gynecological infections, sexually transmitted diseases, cervical cancer and breast cancer. In the third subhead were analysed maturing problems focused on physical and mental changes, the development of sexuality, adolescent risk behavior syndrom and information about contraception. The last subhead pays attention to education by a midwife. It contains the theoretical basis of training and efficiently focuses on reproductive health education.
Three study objectives were determined. The first one was to explore the level
of knowledge of reproductive health among female students of secondary grammar schools and secondary vocational schools. For this objective was chosen Hypothesis 1: Female students of secondary grammar schools have better knowledge
about reproductive health than female students of secondary vocational schools.
The second objective was to learn what are the main sources of information for above mentioned students. For this objective were chosen two following hypothesis. Hypothesis 2: The main source of information about reproductive health among female students of secondary grammar schools is professional literature. Hypothesis 3:
The main source of information about reproductive health among female students
of secondary vocational schools is the internet. The third objective of this thesis wasto compare how female students of various secondary schools are informed
about sexually tramsmitted diseases. For this objective was set Hypothesis 4: Female students of secondary grammar schools have more information about sexually transmitted diseases than female students of secondary vocational schools.
Data collection was carried out by quantitative research method and its technique was used for questionary creating by the author of this work. The research was proceeded at two secondary grammar schools and two secondary vocational schools
in South Bohemia Region. The questionaries were distributed in March 2015. The total number of female respondents involved 160, 79 of secondary vocational schools
and 81 of secondary grammar schools. The collected data were processed in Microsoft Excel 2010 program. Chi-square test with 5% level of significance was used
for verification of hypothesis validity.
The research results showed that female respondents of secondary grammar schools have better knowledge about reproductive health than the ones of secondary vocational schools. Family acted as the main source of information about reproductive health in both groups. There are no differences at respondents´ knowledge in the area of sexually transmitted diseases. Based on the research analysis, Hypothesis 1 was confirmed, the other specified analysis were refuted.
With respect to the research results, it would be appropriate that midwives give more attention on education of girls in the reproductive health area. They should primarily emphasize education of adolescents in area of sexually transmitted diseases. Together with it, they should focuse on education in breast self-examination.
This bachelor thesis can serve as teaching material for future students
of Midwifery. It can also be used as a basis for preparing lectures for adolescent girls. | eng |
dc.date.accepted | 2015-06-11 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Porodní asistentka | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Porodní asistence | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kaskounová, Gustava | |