Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFrancová, Hana
dc.contributor.authorChmel, Matěj
dc.date.accessioned2021-12-03T14:19:44Z
dc.date.available2021-12-03T14:19:44Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22284
dc.description.abstractBakalářská práce na téma Princip sociální spravedlnosti a jeho reflexe mezi VŠ studenty je příspěvkem k sociální spravedlnosti, k jednomu z principů moderní sociální politiky. Sociální spravedlnost je velice komplexní pojem a jednou z podmínek legitimity vlády uskutečňující sociální politiku státu je její pozitivní přístup k zásadám sociální spravedlnosti, které jsou akcentovány společností. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce je rozčleněna na 5 podkapitol. První podkapitola teoretické stati se zabývá vymezením spravedlnosti a jednotlivými zásadami sociální spravedlnosti. Druhá podkapitola je zaměřena na problematiku rovnosti v sociální spravedlnosti. V třetí podkapitole je hlubší zaměření na sociální spravedlnost v kontextu jednotlivých ideologií. Čtvrtá podkapitola popisuje sociální spravedlnost v České republice a poslední podkapitola se zabývá sociální spravedlností ve vzdělávání. Pro praktickou část jsem zvolil kvalitativní výzkumnou strategii za použití metody dotazování a jako techniku sběru dat jsem zvolil polostrukturovaný rozhovor. Koncepci rozhovoru tvořilo 20 otázek, které korelovaly s teoretickou statí a byly nastaveny tak, aby bylo dosaženo zvoleného cíle. Za pomoci účelového výběru bylo vybráno 10 komunikačních partnerů, přičemž 5 komunikačních partnerů bylo studenty ekonomických oborů a 5 komunikačních partnerů bylo studenty oborů v pomáhajících profesích. Hlavním cílem bylo zjistit, jak v rámci sociální politiky interpretují VŠ studenti princip sociální spravedlnosti. Na tento hlavní cíl navazovaly 3 cíle dílčí. První dílčí cíl měl zjistit, jak studenti interpretují zásadu oprávnění. Druhý dílčí cíl měl zjistit, jak studenti interpretují zásadu rovnosti výsledků. Poslední z dílčích cílů zjišťoval, jaké zásady sociální spravedlnosti studenti preferují ve vzdělávací politice. Pro výzkum byly stanoveny 2 výzkumné otázky. 1. Jaké faktory ovlivňují studenty při interpretaci sociální spravedlnosti? 2. Jaký je vztah mezi studiem VŠ a interpretací sociální spravedlnosti? Z výsledků vyplývá, že studenti vysokých škol nejčetněji akcentují model pevného dna a otevřeného stropu a zásadu oprávnění v kontextu dědictví. Ve vzdělávací politice respondenti nejvíce kladou důraz na zásadu rovností příležitostí, která je z jejich pohledu posilována zásadou rovností výsledků, meritokratickou zásadou a zásadou každému podle zásluh. Vliv studujícího oboru vysoké školy byl zřetelný především u zásady rovnosti výsledků, kde komunikační partneři studující obor zaměřený na pomáhající profese tuto zásadu interpretovali pozitivněji, než komunikační partneři, kteří studují na obory ekonomické. Práce by mohla sloužit jako pomůcka pro studenty vysokých škol k pochopení celé komplexnosti sociální spravedlnosti a jako podklad pro případnou diskuzi v rámci přednášek a seminářů dotýkajících se sociální politiky.cze
dc.format78 s.
dc.format78 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectIdeologiecze
dc.subjectRovnostcze
dc.subjectSociální spravedlnostcze
dc.subjectVzdělávánícze
dc.subjectZásady sociální spravedlnosticze
dc.subjectIdeologyeng
dc.subjectEqualityeng
dc.subjectSocial justiceeng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectPrinciples of social justiceeng
dc.titlePrincip sociální spravedlnosti a jeho reflexe mezi VŠ studentycze
dc.title.alternativePrinciple of Social Justice and it´s Reflection among College Studentseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43184
dc.description.abstract-translatedThe theme of the Bachelor thesis is The principles of the social justice and its reflection among the university students is a contribution to social justice, to one of the principles of the modern social politics. The social justice is a very complex notion and one of the conditions of the legitimacy of the government effecting the social politics of the state and its positive attitude to the principles of the social politics, which are accented by the society. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is divided into 5 subheads. The first subhead of the theoretical part deals with the definition of the social justice. The second focus on the issues of equality in social justice. In the third subhead is deeper focus on social justice in the context of particular ideologies. The fourth describes social justice in the Czech Republic and the last deals with social justice in education. I chose qualitative research strategy using the method of substituting. As a data collecting technique I chose a semi-structured interview. The conception of the interview consisted of 20 questions, which correlated with the theoretical treatises and were adjusted so as to achieve the selected goal. With the help of the purposeful selection were chosen 10 communication partners, while 5 of them were students of economics field and 5 were students of specialization in helping profession. The main goal was to find out how the students interpret the principle of social justice in the context of social policy. This main goal was followed by 3 sub-goals. The first sub-goal has to find out how students interpret the principle of permission. The second sub-goal has to find out how students interpret the principle of equality of results. The last sub-goal was finding out what principles of social justice students prefer in educational policy. For the research were set 2 research questions. 1. What factors influence students in interpretation of social justice? 2. What is the relationship between studying university and interpretation of social justice? The results show that students most frequently emphasize the model solid bottom and open ceiling and principle of permission in context of heritage. Respondents in educational policy put most emphasis on the principle of equality of opportunity, which is from their perspective reinforced by the principle of equality of results, meritocratic principle and principle to each according to merit. Influence of studying field was evident especially in principle of equality of results, where communication partners studying study focused on helping profession interpreted this principle positively than communicating partners who are studying economic fields. This thesis could serve as a tool for students to understand the whole complexity of social justice and as basis for any discussion in the lectures and seminars connected to social policy. complexity of social justice and as basis for any discussion in the lectures and seminars connected to social policy.eng
dc.date.accepted2015-06-23
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHricová, Alena


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam