Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHricová, Alena
dc.contributor.authorNovotná, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T14:19:59Z
dc.date.available2021-12-03T14:19:59Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-08-10
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22293
dc.description.abstractTato bakalářská práce s názvem umístění sourozenců v dětském domově, se zabývá především problematikou umístění sourozenců do stejného dětského domova či jedné rodinné skupiny v dětském domově, které je ze zákona doporučováno. Hlavním cílem práce je zjistit jak jsou udržovány vztahy sourozenců v ústavní péči. V bakalářské práci jsem si stanovila hlavní výzkumnou otázku. Jak jsou udržovány vztahy v dětském domově?Teoretická část práce popisuje současnou situaci týkající se ústavní výchovy, rozdělení typů ústavní výchovy a podrobné popsání současné podoby dětského domova se školou, důvody pro které mohou být děti umístěny do tohoto zařízení, práva a povinnosti dětí v dětském domově se školou, činnosti prováděné v dětském domově se školou a sourozenci umístěny do dětského domova se školou. Teoretická část dále pojednává o postavení dítěte v sourozeneckých vztazích o tzv. sourozeneckých konstelacích. Jaké postavení v rodině má jedináček, prvorozený či benjamínek.Pro empirickou část byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru se sourozenci v dětském domově rodinného typu. Chtěla jsem vytvořit ucelený obraz, a proto jsem prováděla zkoumání v přirozených podmínkách dětí. Rozhovory probíhaly v období červen 2014 březen 2015, bylo osloveno celkem 15 dětí v pěti rodinných skupinách, které jsou umístěny v dětském domově se svými sourozenci. Těmto dětem jsem položila několik otázek. Otázky se týkaly vztahů k biologické rodině, k sourozencům, k ostatním dětem v dětském domově a k dospělým z dětského domova. Všechny tyto vztahy spolu úzce souvisí a ovlivňují i v budoucnu život jedince. Pro vyhodnocení dat jsem zvolila kazuistiku a názorně jsem vztahy mezi sourozenci, rodinou, dětmi v dětském domově, vychovateli zakreslila do sociogramů. Kazuistiku jsem zvolila, protože je nejznámější formou kvalitativního výzkumu a umožní podrobnější popis případu jedné osoby nebo jednoho problému. Pomáhá sestavit komplexní obraz dané problematiky. Zvolila jsem kazuistiku sociální skupiny, někdy specifikovanou přesněji, jako rodinou. Kazuistiku jsem využila proto, že jsem chtěla sledovat vývoj vztahů mezi jedinci v dané sociální skupině. Pro jasnější, přesnější a srozumitelnější znázornění jsem ke kazuistice připojila sociogramy. Z výsledků praktického výzkumu vyplynulo, že k umístění sourozenců do společného dětského domova či společné rodinné skupiny se musí přistupovat s individuálním ohledem na podmínky, které vycházejí již z biologické rodiny. Se sourozenci se musí pracovat již v diagnostickém ústavu a podle výsledků práce, vyhodnotit správně vztahovou situaci. Jsou sourozenci, kdy umístění je velmi vhodné a podnětné pro celý život dítěte, ale jsou i takové sourozenecké skupiny, kdy společné zařazení dětí je kontraproduktivní. Výsledky bakalářské práce mohou být využity k individuálnějšímu přístupu při zařazování sourozenců do dětského domova a tím zabránit konfliktům nebo naopak odcizení sourozenců umístěných v dětském domově. Přínos mojí bakalářské práce vidím ve využití výsledků v každodenní práci osob pracujících s dětmi v dětském domově. Je dobré využít tyto poznatky ke zkvalitnění práce a individuálnímu přístupu ze strany vychovatelů. Zjištěné informace vnášet do praxe ve prospěch nejlepšího zájmu dítěte. Je potřeba si uvědomit, jak výrazně, jako pracovník v dětském domově, mohu ovlivnit osobnost každého dítěte, které potkám během své profesní praxe v dětském domově. Vztahy a formování sourozeneckých vztahů jsou pro jedince zásadní a nelze je v životě opomenout.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDětský domovcze
dc.subjectsourozenecké vztahycze
dc.subjectústavní výchovacze
dc.subjectchildren's homeeng
dc.subjectsibling relationshipseng
dc.subjectinstitutional careeng
dc.titleUmístění sourozenců v dětském domověcze
dc.title.alternativePlacement of siblings in children's homes.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43207
dc.description.abstract-translatedThe present Bachelor's Thesis entitled Placement of siblings in children's homes deals especially with issues of placement of siblings in the same children's home or of a family group in the same children's home, which is recommended in virtue of law. The main objective of the Dissertation is to find out how the siblings' relations are developed in the institutional care. The theoretical part of the Dissertation describes the current situation concerning institutional upbringing. The description covers both division of the types of the institutional upbringing and detailed describing of current concepts of children's homes with a school. The reasons for which children can be placed in these institutions, rights and obligations of children in children's homes, activities performed in children's homes and siblings placed in a children's home. The empirical part uses the method of qualitative research through a semi-structured interview with siblings in a children's home of a family type. I wanted to create an integrated holistic image, and therefore I performed research in natural conditions of children. The interviews were carried out in the period from June 2014 to March 2015, altogether 15 children were addressed in five family groups which are placed in a children's home with their siblings. It is necessary to work with the siblings already in the diagnostic institute and to correctly assess, according to the work results, the relation situation. There are siblings for whom common placement is very suitable and inspiring for the entire life of the child, but there are also such sibling groups for which common placement of children is counterproductive. The results of the present Bachelor's Thesis can be used for more individual approach during placement of siblings in children's homes and thus they could prevent conflicts from arising, or conversely they could prevent the siblings placed in a children's home from becoming estranged from each other.I believe that the results of my Bachelor's Thesis could be useful in everyday work of the persons working with children in children's homes. It is good to use this knowledge for improvement of the quality of their work and fostering an individual approach on the part of carers. The information found out should be put into practice in favour of the best interest of the child. It is necessary to realise, to what extent children's home staff members can influence the personality of each child who they meet during their professional activities in the children's home. Relations and formation of sibling relationships are principal for an individual and they cannot be omitted in the life.eng
dc.date.accepted2015-09-16
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFrancová, Hana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam