Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorToušek, Zdeněk
dc.contributor.authorVávrová, Michaela
dc.date.accessioned2021-12-03T14:20:04Z
dc.date.available2021-12-03T14:20:04Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22296
dc.description.abstractVe své bakalářské práci se zabývám vzdělávacími aktivitami ve volném čase na podporu zdravého životního stylu u osob s mentálním postižením. Cílem této práce bylo vytvořit vzdělávací program pro dospělé osoby s lehkým a středním mentálním postižením na podporu zdravého životního stylu, který bude realizován v jejich volném čase. Tento vzdělávací program byl vytvořen na základě analýzy odborných zdrojů, a to se zohledněním specifik postižení cílové skupiny. Bakalářská práce je tvořena ze čtyř kapitol. Pro naplnění cíle práce bylo důležité primárně shromáždit všechny informace k tématu připravovaného vzdělávacího programu a zachytit všechna specifika osob s mentálním postižením, která byla potřeba znát pro práci s danou cílovou skupinou vzdělávacího programu. Proto jsem se v první kapitole zaměřila na zdravý životní styl a jeho hlavní složky, zejména na zdravé stravování a pitný režim, pohybovou aktivitu, duševní hygienu a relaxaci a v druhé kapitole se zabývám dospělými osobami s mentálním postižením, jejich charakteristikou a přístupem k jejich vzdělávání. Zde zmiňuji klasifikaci mentálního postižení, hlavní determinanty osob s lehkým a středním mentálním postižením a didaktické zásady a metody ve vzdělávání dospělých s mentálním postižením. Ve třetí kapitole se věnuji problémům, se kterými se dospělý člověk s mentálním postižením může v oblasti zdravého životního stylu potýkat. Z těchto tří kapitol vyplývá, jakým způsobem je vhodné jedincům s mentálním postižením zprostředkovávat informace o zdravém životním stylu a co konkrétně by se z této oblasti měli dozvědět, aby tyto informace dokázali zpracovat a následně je interiorizovat. Ve čtvrté kapitole jsem navrhla vzdělávací program na podporu zdravého životního stylu, popsala průběh jeho realizace a následně ho podrobila evaluaci. V přílohách lze nalézt přihlášku do programu, didaktické pomůcky pro tento program, certifikát za účast v programu a brožurku s fotografiemi z realizace programu, kterou účastníci po jeho skončení obdrželi. Cílem programu je seznámení účastníků se zásadami zdravého životního stylu, podpora internalizace těchto zásad a eventuální změny životního stylu. Program je tvořen z 12 lekcí, které se týkají hlavních zásad zdravého životního stylu, a klade důraz především na praktickou stránku. Do jeho realizace, která se uskutečnila v průběhu tří týdnů, se přihlásilo celkem 12 osob. Z realizace vyplynulo, že účastníci již měli základní povědomí o zásadách zdravého životního stylu, ale neumí je převést do praxe ve svém běžném životě, s čímž se jim tento program snažil pomoci. Pro celkovou evaluaci programu jsem zvolila objektivní i subjektivní techniky. Z objektivních technik jsem se zaměřila na analýzu činností účastníků a ze subjektivních technik jsem použila autoevaluaci a výpověď účastníků programu. Metodou analýzy praktických činností účastníků, kterou obsahovaly poslední dvě lekce, jsem se přesvědčila, že celá skupina účastníků po skončení programu ví, jak by se měla stravovat a jakými dalšími způsoby se dá jejich zdraví posílit, protože tento správný způsob sami vymysleli a na vlastní kůži si ho vyzkoušeli. Metodou vlastního pozorování jsem zjistila, že program samozřejmě nebyl naplánovaný bezchybně. V nesouladu s přípravou byla především časová dotace. Při opětovné realizaci programu bych upravila časovou dotaci u jednotlivých lekcí nebo zúžila cílovou skupinu nebo omezila počet účastníků na 6-8 osob. Jelikož je tento vzdělávací program sestavený jako začátečnický, pro skupinu, která tento program absolvuje, by bylo vhodné sestavit nějaký navazující program pro pokročilé, čímž by se zvýšila šance interiorizace zásad zdravého životního stylu. Tento vzdělávací volnočasový program by mohl být využit organizacemi, které realizují volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením.cze
dc.format69 s. (107 480 znaků)
dc.format69 s. (107 480 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDospělé osoby s mentálním postiženímcze
dc.subjectVzdělávací programcze
dc.subjectZdravý životní stylcze
dc.subjectAdults with Mental Disabilitieseng
dc.subjectEducational Programeng
dc.subjectHealthy Lifestyleeng
dc.titleVzdělávací aktivity ve volném čase jako možnost podpory zdravého životního stylu u dospělých s mentálním postiženímcze
dc.title.alternativeEducational Activities in Leisure Time as an Opportunity to Promote a Healthy Lifestyle for Adults with Mental Disabilitieseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43213
dc.description.abstract-translatedIn my thesis I deal with educational leisure activities promoting a healthy lifestyle for people with mental disabilities. The aim of this work was to create an educational program for adults with mild and moderate mental disabilities to promote a healthy lifestyle, which will be implemented in their free time. This educational program was created on the basis of the analysis of expert sources, taking into account the specificities of the target group. Bachelor thesis consists of four chapters. To fulfill the aim it was primarily important to gather all the important information on the topic of the forthcoming educational program and to capture all the specifics of people with mental disabilities, which was necessary to know for working with the target group of the educational program. That's why in the first chapter I focused on a healthy lifestyle and its main components, especially on healthy eating and drinking habits, physical activity, mental hygiene and relaxation and the second chapter deals with adults with mental disabilities, their characteristics, and their access to education. Here I mention the classification of mental disability, the main determinants of people with mild and moderate mental disabilities and teaching principles and methods in the education of adults with mental disabilities. The third chapter is devoted to problems which an adult with mental disabilities deals with in terms of a healthy lifestyle. These three chapters show how it is appropriate to impart information about a healthy lifestyle for individuals with mental disabilities and what specifically they should learn in this sphere so that this information could be processed and subsequently internalize. In the fourth chapter, I proposed an educational program to promote a healthy lifestyle, described the progress of its implementation and subsequently underwent the evaluation. The appendix contains an application for the program, teaching aids for this program, a certificate for the participation in the program and a booklet with photographs from the implementation of the program, which participants received after its completion. The aim of the program is to familiarize participants with the principles of a healthy lifestyle, the support of the internalization of these principles and possible lifestyle changes. The program consists of 12 lessons, covering the main principles of a healthy lifestyle, and it emphasizes the practical aspect. 12 people signed up for its implementation, which lasted three weeks. The implementation showed that participants already had a basic understanding of the principles of a healthy lifestyle, but they cannot implement them into their daily life, which this program tried to help them with. For the overall evaluation of the program, I chose both objective and subjective techniques. I focused on analyzing the activities of participants as the objective techniques and I used the self-evaluation and the statement of the program´s participants as the subjective techniques. By the method of analysis of practical activities of participants, which included the last two sessions, I was convinced that the entire group of participants knows how they should eat and how their health can be strengthened because the correct method was invented by them and they tried it themselves. By the methods of my own observation, I realized that the program was not planned flawlessly. Time grants were particularly in the discrepancy with the preparation. When re-implementation of the program I would either adjust the time allocated for individual lessons, narrow the target group or limit the number of participants to 6-8 people.eng
dc.date.accepted2015-06-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠesták, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam