Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠvestková, Renata
dc.contributor.authorBlažková, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-03T14:20:10Z
dc.date.available2021-12-03T14:20:10Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22299
dc.description.abstractBakalářskou práci s názvem Volnočasové aktivity v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy v Jihočeském kraji jsem v teoretické části rozdělila na pět hlavních kapitol. Nejprve stručně charakterizuji pojem speciální pedagogika a pojem etopedie, který se ústavní a ochrannou výchovou zabývá. V první kapitole se zabývám podmínkami na základě, kterých se děti mohou dostat do zařízení. Ve druhé kapitole popisuji všechny typy zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Třetí kapitola se zabývá obecným popisem poruch chování, příčinami a stručným výčtem jednotlivých a vybraných nejčastějších poruch chování. Čtvrtá kapitola je věnována pojmu volný čas, činitelům ovlivňujícím volný čas. Pro kvalitní výzkum jsem si vybrala formu polostrukturovaného rozhovoru, který jsem prováděla s pracovníky zařízení. Cílem výzkumné části mé bakalářské práce bylo zjistit, jaké volnočasové aktivity nabízejí zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v Jihočeském kraji a jak jsou volnočasové aktivity využívány klienty těchto zařízení. Výzkumné otázky jsem postavila tak, abych zjistila, jakou nabídku volnočasových aktivit zařízení umožňují klientům z dětských domovů, v dětských domovech se školou, v diagnostickém ústavu či výchovném ústavu. A které volnočasové aktivity jsou klienty nejvíce využívány. Nejprve jsem provedla analýzu dostupných materiálů o jednotlivých zařízeních. K analýze jsem použila výroční zprávy, webové stránky zařízení a v neposlední řadě i inspekční zprávy ČŠI ČR. Cílem této analýzy bylo zjistit, jaké jsou oficiální informace o volnočasových aktivitách ve zkoumaných zařízeních. Poté jsem oslovila všech 11 zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v Jihočeském kraji. Spolupracovalo se mnou celkem 9 zařízení. Většinu respondentů tvořily dětské domovy a dále pak diagnostický a výchovný ústav. Na základě výše uvedeného jsem zjistila, že nabídka volnočasových aktivit v zařízení či mimo je velmi pestrá a záleží na umístění zařízení, velikosti města a jeho nabídkách, vybavenosti zařízení a na zaměření pedagogických pracovníků. Z výzkumu tedy vyplývá, že klienti zařízení mají k dispozici mnoho aktivit, které ani nevyužijí, protože zájem dnešních dětí o aktivitu je krátkodobý. Nejvíce využívány jsou především sportovní aktivity, jelikož většina zařízení je dobře vybavených na sport jak tělocvičnou tak, venkovním hřištěm a různými sportovními pomůckami. U dívek pak převažuje zájem o keramiku. Ve většině zařízení mají k dispozici i svou dílnu, kde keramika probíhá a vlastní i keramickou pec. Většina zařízení dá vždy na začátku školního roku dětem na výběr z nabídky kroužků v zařízení i mimo něj. Děti si mají alespoň jednu aktivitu vybrat. Má-li dítě zájem o aktivitu, která není v nabídce, je možné mu ji zajistit, pokud se v blízkém okolí něco takového nachází. Zařízení se snaží umožnit dětem co nejvíce aktivit, pokud je to v rámci jeho možností a finančně dostupné. Z hlediska financování aktivit je to tak, že většina zařízení kroužky v oddílech a klubech platí na půl roku či na rok dopředu což se jim nezamlouvá. Je to z toho důvodu, že děti jsou aktivitou na začátku nadchnuty, ale postupně jejich nadšení upadá a někdy už po pár měsících chtějí s kroužkem skončit. Často dají přednost samostatným vycházkám a kouření. Z výzkumu dále vyplývá, že největším zájmem dětí přicházejících do zařízení je nežádoucí vrstevnická skupina a s tím související problémy. Proto děti v zařízení mají nejraději samostatné vycházky, kdy si mohou jít mimo areál zakouřit. Bakalářská práce může sloužit jako informační materiál pro veřejnost a především pro studenty speciální pedagogiky. Využití by také zde mohli nalézt pedagogové zabývající se poruchami chování.cze
dc.format69 s. (16 039)
dc.format69 s. (16 039)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectetopediecze
dc.subjectvolný čascze
dc.subjectzařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovycze
dc.subjectporuchy chovánícze
dc.subjectethopedyeng
dc.subjectleisureeng
dc.subjectfacilities for institutional and protective educationeng
dc.subjectbehaviour disorderseng
dc.titleVolnočasové aktivity v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy v Jihočeském krajicze
dc.title.alternativeLeisure Activities in the Institutions for Institutional and Protective Education in South Bohemian Regioneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43218
dc.description.abstract-translatedI devided the theoretical part of my bachelor thesis called Leisure Activities in Facilities for Institutional and Protective Education in South Bohemian Region into five main chapters. First I briefly describe the concepts of special education and ethopedy that institutional and protective education deal with. The first chapter deals with the conditions under which children can get into the facilities. In the second chapter, there is a description of all kinds of facilities for institutional and protective care. The third chapter deals with the general description of behavioral disorders, causes a brief rundown of individual and selected the most common behavioral disorders. The fourth chapter is devoted to the concept of leisure, factors influencing leisure. For quality research, I chose the form of semi-structured interview that I realized with the facilities employees . The aim of the research part of my thesis was to find out what leisure activities facilities offer for institutional and protective education in the South Bohemian Region and how they are used by clients of those facilities. I arranged the research questions in such a way to find out what kind of leisure the facilities offer to the clients from children´s homes, children's homes with school, or in the diagnostic institute or other educational institutions, and which leisure activities are most used by clients. First, I analyzed available materials about individual devices. I used the annual reports, web pages and not least the inspection report of ČŠI of the Czech Republic. The aim of this analysis was to identify the official information about leisure activities in the surveyed facilities. Then I contacted all 11 facilities for institutional and protective education in the South Bohemian Region. I cooperated with 9 facilities. The most respondents consisted of children´s homes and further diagnostic and educational institutes. On the base of above mentioned facts, I found out that leisure activities in the facilities or outside them is very varied and depends on the location of the facility, the size of the town and its offerings, facilities and equipment at the focus of the teaching staff. The research shows that facility clients have many activities that do not use either, as the interest of today's children is short-lived. The sports activities are used most of all, because the most of facilities are well equipped for sport both in gyms and on the outdoor playground. The girls are interested in ceramics first of all. In most facilities, there is their own workshop, where the pottery is done and where there is a ceramic kiln too. The most of facilities has for children a large choise of interest groups in the facility and outside it at the beginning of the school year. Children can choose at least one activity. If a child is interested in an activity that is not in the choise, it is possible to arrange it for him/her, if there is something similar in the surroundings. The facilities try to allow children as much as it is possible and affordable. The most of the facilities pay the activity in groups and clubs six months or a year in advance which they do not like. The reason is the children are keen on the activity at the beginning but after a few months, they want to end up with an activity. They often prefer separate walks and smoking. The research also shows that the greatest interest of children coming into the facilities is undesirable peer group and related issues. Therefore, children in the facilities prefer separate walks where you can go off-campus to smoke. My bachelor thesis can serve as information material to the public and especially for students of special pedagogy. The educationalists dealing with behavioral problems could find here something useful.eng
dc.date.accepted2015-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeLidralová, Jitka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam