Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorBergerová, Denisa
dc.date.accessioned2021-12-03T14:20:17Z
dc.date.available2021-12-03T14:20:17Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22303
dc.description.abstractRodina, základní a nenahraditelná instituce, představuje nejen pro dítě, ale i ostatní její členy, především citové zázemí, pocit jistoty, lásky a bezpečí. Dítě si v rodině utváří úzké vztahy ne jen se svými rodiči, ale i se svými sourozenci. Sourozenecký vztah nabízí citovou oporu, možnosti sdílení radostí i starostí, ale i spolupráci a spiklenectví proti rodičům. Sourozenci tedy mohou nabízet pomoc v těžkých okamžicích života, naopak ale mohou také vznikat mezi sourozenci konflikty, objevuje se žárlivost a rivalita. Narození dítěte s těžkým zdravotním postižením představuje pro rodiče obrovskou zátěž, ale dopady této situace na sourozence nejsou dosud dostatečně popsány. Tento sourozenecký vztah může být více emoční, má svá specifika a nezaměnitelnou kvalitu. Tato bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V první kapitole se pozornost věnuje rodině, jejím funkcím, výchovným stylům a současným rodinným "trendům". Druhá kapitola se zaměřuje na zdravotní postižení, které je dále rozděleno na základní typy, tedy tělesné postižení, smyslová postižení, mentální postižení a postižení kombinované. Ve třetí kapitole se více zaměřujeme na rodinu s dítětem s těžkým zdravotním postižením a poslední kapitolu věnuji sourozencům, zejména potom sourozencům dětí s postižením. Praktická část si klade za cíl přiblížit situaci sourozenců dětí s těžkým zdravotním postižením v rodině a najít pozitivní aspekty této situace. Dílčími cíli jsem se pokusila zjistit, jaké nároky klade na tyto sourozence rodina a zda se u těchto sourozenců projevují tendence k prosociálnímu chování, zejména v oblasti zájmů, vzdělání a zaměstnání. Realizace praktické části bakalářské práce probíhala formou kvalitativního výzkumu, metodou dotazování. Technikou byl polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné šetření probíhalo v dubnu roku 2015. Výzkumný soubor byl tvořen dvěma skupinami respondentů. První skupinou byli sourozenci osob s těžkým zdravotním postižením, druhou pak sourozenci osob intaktních, tedy vybraný vzorek běžné populace. Výsledky výzkumné části následují vždy po dílčím okruhu odpovědí respondentů. Vzhledem k výsledkům je zřejmé, že sourozenci osob s těžkým zdravotním postižením plní v domácnosti stejné povinnosti, jako sourozenci osob intaktních. Jsou na ně však kladeny vyšší nároky, co se týká péče o sourozence. Nikdo z dotazovaných si nemyslí, že by měl povinností méně, kdyby jeho sourozenec byl zdravý. Výsledky výzkumu ukázaly, že sourozenci dětí s těžkým zdravotním postižením mají vyšší předpoklad k takovým osobnostním předpokladům, které zvyšují tendenci k prosociálnímu chování. Projevují se u nich pocity empatie, sociálního cítění, dále také pociťují "ochranitelský pud" vůči sourozenci, cítí se být nesobečtí a trpěliví. Zájmy a koníčky sourozenců dětí s těžkým zdravotním postižením se neliší od zájmů sourozenců dětí bez postižení. Volný čas však se svým sourozencem tráví více sourozenci dětí s těžkým zdravotním postižením. Dobrovolnické činnosti se ve větší míře věnují sourozenci dětí s těžkým zdravotním postižením. Tato práce by mohla být největším přínosem především pro samotné rodiče a sourozence dětí s těžkým zdravotním postižením, jelikož jim může pomoci nahlédnout na danou problematiku i z jiné strany - bude jim tedy jakousi zpětnou vazbou. Práce může být dále využita studenty, kteří se připravují k výkonu pomáhajících profesí, neboť jim pomůže v orientaci v dané problematice. Stejně tak by mohla sloužit i pracovníkům v pomáhajících profesích. V neposlední řadě může být využita pro tvorbu odborného materiálu, věnujícímu se této problematice.cze
dc.format49 s. (78 027 znaků)
dc.format49 s. (78 027 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectSourozeneccze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectzdravotní postiženícze
dc.subjectSiblingeng
dc.subjectfamilyeng
dc.subjectdisabilityeng
dc.titlePostavení a role sourozenců dětí s těžkým zdravotním postižením v rodiněcze
dc.title.alternativeThe attitude and the role of siblings of children with strong handicaps in familyeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43225
dc.description.abstract-translatedFamily, a basic and irreplaceable institution presents above all an emotional environment, a sense of security, love and safety not only for a child but also for other family members. A child creates close relationships within the family not only with their parents but also with siblings. A relationship between siblings offers an emotional support, an opportunity to share both joys and worries but also cooperation and conspiracy against parents. Siblings can offer help in difficult times in life, on the other hand conflicts may arise between siblings and rivalry and jealousy appears. The birth of a child with a severe disability presents an enormous challenge for the parents but the effects of this situation on siblings have not yet been sufficiently described. This sibling relationship can be more emotional, has its specifics and unmistakable quality. This bachelor thesis is divided into a theoretical and a practical part. The first chapter focuses on family its functions, educational styles and current family trends. The second chapter is focused on disabilities, which are further divided into basic types, such as bodily, sensory, mental and combined. In the third chapter we focus more on a family with a heavily disabled child and we devote the last chapter to siblings, especially to those with a disabled sibling. The practical part aims to describe the situation of siblings of children with a severe disability and to find positive aspects of the situation. I also tried to find out what demands does the family put on these siblings and if these siblings show tendencies to pro-social behavior , especially in the area of interests, education and career. The practical part was done using qualitative research, namely the method of questioning. The technique used was a semi-constructed interview. The experimental research was conducted in April 2015. The selective sample included two groups of respondents. In the first group there were siblings of people with severe health disability; in the second were siblings of people who were intact, meaning a sample of common population. The results of the experimental part follow after every round of respondents' answers. It is clear from the results that siblings of people with severe disability have the same duties in the household as the siblings of the intact ones. However, higher demands are put on them, when it comes to taking care of their sibling. None of the respondents thinks that they would have had less duties had their sibling been healthy. The results of the research showed that siblings of people with severe disability have higher predispositions for such personality traits that increase the tendency to pro-social behavior. They display empathy, a sense of social awareness, they also "feel protective" of their sibling and they feel selfless and patient. The interests and hobbies of siblings of children with a severe disability do not differ from interests of siblings of children without it. It is the siblings of children with a severe disability, however, who spend their free time with their sibling. They also more often work as volunteers. This thesis could be most useful for parents and siblings of people with a severe disability, because it can help them find a different perspective on the matter it will be a feedback of a sort. The thesis can also be used by students, who are preparing to work in helping professions, because it will help them orient in the matter. It could also be used by people who work in helping professions. Last but not least, it could be used to create material concerned with this matter.eng
dc.date.accepted2015-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMajerová, Petra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam