Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMíková, Veronika
dc.contributor.authorKamenická, Petra
dc.date.accessioned2021-12-03T14:20:20Z
dc.date.available2021-12-03T14:20:20Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22305
dc.description.abstractBakalářská práce se věnuje tématu Montessori pomůcka jako nástroj podpory grafomotorického vývoje dítěte předškolního věku s Downovým syndromem. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola je zaměřena na jedince s Downovým syndromem. Druhá kapitola se věnuje vývoji dítěte předškolního věku a specifiky vývoje dítěte předškolního věku s Downovým syndromem. V třetí kapitole jsou podrobně popsány jednotlivé principy pedagogiky Montessori. Poslední kapitola je zaměřena na předškolní Montessori zařízení v České republice. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, v jakých oblastech může adaptovaná výuková pomůcka vyrobená podle principů Marie Montessori rozvíjet grafomotoriku u dětí předškolního věku s Downovým syndromem. Prvním dílčím cílem bylo na základě rozhovoru s pedagožkami zjistit, jakou část Montessori materiálu je vhodné rozpracovat. Druhým dílčím cílem bylo analyzovat proces práce dětí s originální pomůckou M. Montessori rozvíjející grafomotoriku. Třetí dílčí cíl byl zaměřen na výrobu adaptované výukové pomůcky podle principů M. Montessori, která bude rozvíjet oblast grafomotoriky u dětí s Downovým syndromem. Čtvrtým dílčím cílem bylo ověřit pomůcku v praxi. V souladu se čtyřmi zvolenými dílčími cíli byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. K dosažení stanovených cílů byly v bakalářské práci využity techniky kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat byla v praktické části využita metoda polostrukturovaného rozhovoru s pedagožkami z Dětského Montessori centra, zúčastněné pozorování a individuální práce s dívkami s Downovým syndromem a nakonec byla použita metoda sekundární analýzy dat dokumentů obsahujících sepsané postupy práce s originálními Montessori pomůckami zaměřenými na rozvoj grafomotoriky. Výzkumné šetření probíhalo od ledna do začátku dubna roku 2015 v Dětském Montessori centru v Českých Budějovicích. Cílovou skupinu tvořily dvě dívky předškolního věku s Downovým syndromem a tři pedagožky Montessori centra, se kterými jsem vedla rozhovor. Výsledkem mé bakalářské práce jsou originální vlastnoručně vyrobené výukové pomůcky založené na pedagogických principech M. Montessori, které jsou zaměřeny na oblast grafomotoriky v předškolním věku. První adaptovaná pomůcka se skládá ze šestnácti karet s grafomotorickými prvky. Tato pomůcka je určena ke správnému zafixování tvarů grafomotorických prvků a může sloužit jako předstupeň nácviku psaní velkých tiskacích písmen. Druhá z pomůcek je zaměřena na správný úchop a je vyrobena ve dvou modifikacích. Tyto modifikace se liší druhem materiálu, který dítě vkládá do plata od vajec. Obě pomůcky splňují principy a zásady Montessori pedagogiky. Na základě pozorování bylo zjištěno, že každá z ručně vyrobených pomůcek rozvíjí stanovené kategorie - navození špetkového úchopu, zlepšují orientaci na ploše, přispívají k uvolnění ruky a jejich prostřednictvím je možné získat správné představy o tvarech grafomotorických prvků. Výsledky výzkumného šetření poukazují na to, že pomůcky byly pro dívky přínosné. Dívky pracovaly s pomůckami systematicky podle zavedených postupů, vždy dokončily započatou činnost. Při práci s první pomůckou dívky získaly správné představy o tvarech grafomotorických prvků, pomocí zraku a hmatu. Druhá pomůcka přispěla u dívek k navození správného špetkového úchopu a k rozvoji hmatového vnímání. Obě pomůcky také podporovaly schopnost orientace dívek na pracovní ploše.cze
dc.format97 s. (160 322 znaků)
dc.format97 s. (160 322 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDownův syndromcze
dc.subjectPředškolní věkcze
dc.subjectPrincipy pedagogiky Montessoricze
dc.subjectGrafomotorikacze
dc.subjectVýuková pomůckacze
dc.subjectDown syndromeeng
dc.subjectPreschool ageeng
dc.subjectMontessori principleseng
dc.subjectGraphomotoricseng
dc.subjectTeaching aideng
dc.titleMontessori pomůcka jako nástroj podpory grafomotorického vývoje dítěte předškolního věku s Downovým syndromemcze
dc.title.alternativeMontessori's Aid as a Tool to Support Graphomotorics Development of Preschool Child with Down Syndromeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43227
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis adresses the theme The Montessori teaching aid as an instrument to support graphomotoric developement of a preschool child with Down syndrome. The theoretical part of the thesis is divided into four chapters. The first chapter focuses on individuals with Down syndrome. The second chapter deals with the developement of a preschool child and specifically with the developement of a preschool child with Down syndrome. The third chapter describes in great detail the principles of the Montessori programme. The last chapter focuses on the Montessori facilities for preschool children in the Czech republic. The main goal of the thesis was to find out in which ways can an adapted teaching aid made by the principles of Marie Montessori help develop the graphomotoric skills of preschool children with Down syndrome. The first partial goal was to find out, through interviews with teachers, which part of the Montessori material it would be suitable to elaborate on. Another partial goal was to analyse the process of the work of the children with M. Montessori´s original teaching aid for developing graphomotoric skills. The third partial goal was focused on the production of an adapted teaching aid made by the principles of M. Montessori that would improve the graphomotoric skills of children with Down syndrome. The fourth goal was to field test the aid . In agreement with the four goals, four research questions were set. To reach the estabilished goals the technique of a qualitative research was used. The methods of a semi-constructed interview with the teachers in the Montessori Children's Center, involved observation and individual work with girls with Down sydrome were used to collect the data for the practical part and finally the method of a secondary analysis of document data containing the work directions to original Montessori equipment for graphomotoric skills developement was used. The research took course from January to April 2015 in the Montessori Children's Center in České Budějovice. Two preschool girls with Down syndrome and three teachers from the Montessori centrum whom i had interviewed were in the target group. The results of my bachelor thesis are original handmade teaching aids based on the M. Montessori pedagogic principles whose aim is to help develop the graphomotoric skills of preschool children. The first aid is a pack of sixteen cards with graphomotoric elements. This aid is desined to properly fixate the shapes of graphomotoric elements and can serve as a first step in learning how to write capital letters. The second aid is desined to help develop the proper grip and is made in two modifications. These modifications differ in the type of material that the child puts into an egg box. Both aids fulfil the principles and policies of the Montessori programme. It was found out through observation that both of the handmade aids helped develop the estabilished categories mastering the pincer grip, improvement of the orientation on a surface, they contributed to the relaxation of the hand and it was possible to gain the proper ideas about the shapes of graphomotoric elements through them. The results of the experimental research show that the teaching aids were benefitial for the girls. The girls worked with the teaching aids systematically, following estabilished principles and everytime they finished the work they had started. Working with the first aid they gained an awareness about shapes of graphomotoric elements using their sight and touch. The second aid helped them to develop the proper pincer grip and to improve their tactile sensation. Both aids also helped to improve the ability of the girls to orient on a work surface.eng
dc.date.accepted2015-09-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠemberová, Jana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam