Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKarda, Ladislav
dc.contributor.authorTyemnyáková, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-03T14:21:38Z
dc.date.available2021-12-03T14:21:38Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22346
dc.description.abstractZákladním pilířem, prostředníkem mezi obyvatelstvem v nouzi a složkami IZS, jsou operační střediska základních složek IZS. Tato střediska zabezpečují nejen příjem tísňového volání, ale také aktivují a řídí složky IZS při záchranných a likvidačních pracích. O tom, jakým způsobem je zabezpečena komunikace mezi místem zásahu složek IZS a operačním a informačním střediskem IZS, pojednává tato bakalářská práce. V úvodu teoretické části je stručná charakteristika integrovaného záchranného systému a jeho základních právních předpisů. Dále jsou zde představena operační a informační střediska IZS včetně jejich povinností a charakteristika telefonních center tísňového volání 112. Další kapitola se zabývá spojením mezi OPIS IZS a složkami IZS v místě zásahu. Předposlední kapitola je věnovaná radiostanicím, analogové a digitální rádiové síti a porovnáním mezi nimi. V poslední kapitole je stručně charakterizován další prostředek sloužící ke komunikaci mezi OPIS IZS a složkami IZS v místě zásahu, a tím je mobilní telefon. Cílem práce je poukázat na způsoby komunikace mezi místem zásahu složek IZS a OPIS HZS krajů, a případně navrhnout zlepšení stávajícího stavu. Výzkum problematiky probíhal metodou dotazníkového šetření a metodou řízeného rozhovoru. Metoda dotazníkového šetření byla použita k získání informací od OPIS HZS krajů. Z obsahového hlediska zahrnoval dotazník otázky zaměřené na operační řízení v roce 2014 a otázky zaměřené na získání informací týkajících se komunikace se složkami IZS v místě zásahu. Na základě poskytnutých informací byly zpracovány grafy. Otevřené výpovědi v dotazníkovém šetření byly sumarizovány do jednoho celku. Danou problematiku je potřeba zkoumat ale i ze strany zasahujících, a proto byla praktická část ještě doplněna o krátké řízené rozhovory s příslušníky jednotlivých složek IZS. Dotazovaných bylo celkem 6, jednalo se o 2 příslušníky z HZS ČR, 2 pracovníky ze ZZS a 2 příslušníky P ČR. Příslušníci složek IZS z Jihočeského kraje byli vybráni záměrně na základě doporučení příslušníka HZS Jihočeského kraje, velitele družstva na požární stanici v Jindřichově Hradci. Na základě získaných informací od OPIS IZS bylo zjištěno, že nejpoužívanějším komunikačním prostředkem se složkami IZS v místě zásahu jsou digitální radiostanice. Při výzkumu bylo rovněž zjištěno, že při komunikaci a předávání zpráv dochází k častým chybám. Pro OPIS IZS představuje největší problém při předávání zpráv šum a rušení, což často vede k nesrozumitelnosti. Z dotazníkového šetření také vyplynulo, že OPIS IZS by uvítala lepší přehled o nastalé mimořádné události. Příslušníci jednotlivých složek IZS se shodli na tom, že primárním problémem je chybné a neúplné předávání informací od OPIS IZS, neboť nedostatečně vytěžují informace od oznamovatele. Šum, rušení a nejednotné informační systémy jsou problémem sekundárním. I přestože je komunikace mezi OPIS IZS a složkami IZS v místě zásahu oproti minulosti na dobré úrovni, stále se objevují nedostatky. OPIS IZS by měla klást větší důraz na získávání informací od oznamovatele, aby následně předané informace o lokalizaci místa zásahu byly přesné. Na základě zjištěných informacích jsem doporučila zavést audiovizuální přenos z místa zásahu tam, kde ještě není zaveden. Audiovizuální přenos je přínosem pro rychlé zhodnocení situace a nezastupitelnou roli má zejména při zpětné analýze postupů a činností při řešení mimořádných událostí. Pro tuto práci byla stanovena výzkumná otázka, je-li způsob a obsah komunikace mezi místem zásahu složek IZS a OPIS IZS v souladu s právními a interními předpisy. V současnosti jsou způsoby a obsah komunikace mezi místem zásahu složek IZS a OPIS IZS v souladu s právními a interními předpisy. Doporučuji však vytvořit Řád digitální radiové sítě PEGAS, kde by byly stanoveny podmínky pro využívání radiokomunikačního systému PEGAS.cze
dc.format71 s. (80 346 znaků), 7 s.
dc.format71 s. (80 346 znaků), 7 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectintegrovaný záchranný systémcze
dc.subjectoperační a informační střediskocze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectradiostanicecze
dc.subjectdigitální rádiová síťcze
dc.subjectanalogová rádiová síťcze
dc.subjectIntegrated Rescue Systemeng
dc.subjectOperations and Information Centreeng
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectradio networkeng
dc.subjectdigital radio networkeng
dc.subjectanalog radio networkeng
dc.titleZpůsoby komunikace mezi místem zásahu složek integrovaného záchranného systému a operačním a informačním střediskem integrovaného záchranného systémucze
dc.title.alternativeMeans of communication between the place of the intervention of the integrated rescue system and operation and information center of the integrated rescue system.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43343
dc.description.abstract-translatedThe basic pillar of the mediator between the people in need and the IRS are operational centres of basic IRS bodies. These centres not only receive emergency calls but also activate and control the IRS components in rescue and relief work. This bachelor thesis is about securing the communication between the point of intervention of the IRS and the operating and information centre of the IRS. In the introduction to the theoretical part, there is a brief description of the integrated rescue system and its basic legislation. There are also presented operational and information centres IRS, including their duties and characterization telephone PSAP 112. Another chapter deals with the connection between the OPIC IRS and the IRS on the ground. The last but not least chapter is devoted to radio stations, analog and digital radio network and a comparison among them. The last chapter briefly describes further means used for communication between the OPIC IRS and the IRS on the ground, and that is the mobile phone. The aim is to point out the ways of communication between the point of intervention of the IRS and the IRS OPIS regions and to propose any possible improvement. A method of controlled interview has been used to conduct the survey and to obtain information from the operational centers of FRB regions. The content of the questionnaire included questions focused on operational management in 2014 and questions aimed at obtaining information related to communications with the IRS on the ground. Graphs have been drawn up based on above mentioned questions. These questions needed to be evaluated also by the people involved in it, which is why the practical part has been complemented by short, structured interviews with members of IRS. There were six interviewees, two of whom are members of the Fire and Rescue Service CR, another two of the EMS and the last two of the P CR. The members of IRS from South Bohemia were chosen deliberately, the others on the recommendations of the squad leader at the fire station in Jindřichův Hradec. Based on information gathered from OPIC IRS was found that the most commonly used means of communication with the IRS on the ground are digital radios. The research also found out that there frequently occur a lot of faults. The biggest problem is noise and interference, which often leads to incomprehensibility. The survey also showed that OPIC IRS would appreciate a better overview of the exceptional event. Members of IRS agreed that the primary problem is the incorrect or incomplete transmission of information from OPIC IRS. Noise, interference and inconsistent information systems are another problem. Even though the communication between OPIC IRS and the IRS on the ground is better than it used to be, there are still shortcomings. OPIC IRS should put more emphasis on obtaining information from the notifier to make it more accurate. Based on the information, I have recommended introducing audio visual transmission from the place of the event. Audio visual transmission is beneficial for rapid assessment of the situation and has an irreplaceable role especially in retrograde analysis procedures. For this work was based research question: Is the method and content of communication between the place of the intervention of the IRS and OPIC IRS in accordance with the laws and internal regulations. In the present are the methods and content of communication between the place of the intervention of the IRS and OPIC IRS in accordance with the laws and internal regulations. I have also recommend creating the order of digital radio network PEGAS where the conditions for the use of the radio communication system Pegasus have been defined.eng
dc.date.accepted2015-06-25
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNEcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKocinová, Monika


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam