Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKudlák, Aleš
dc.contributor.authorUhrová, Šárka
dc.date.accessioned2021-12-03T14:21:40Z
dc.date.available2021-12-03T14:21:40Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22347
dc.description.abstractV současné době je moderní svět citlivý a křehký. S rostoucím počtem mimořádných událostí způsobených přirozenými přírodními příčinami roste i potřeba se proti nim efektivně bránit a minimalizovat jejich dopady na životy, zdraví, majetek a životní prostředí. Tato potřeba je realizována v oblasti krizového řízení, někdy také nazývané krizový management, jež se v České republice nachází na výborné úrovni. Krizové řízení je pevně ukotveno v české legislativě, zejména v souboru, kterému se říká krizová legislativa, a popisováno v odborných publikacích. Jedná se o soustavu orgánů krizového řízení podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, které mají úkoly a povinnosti, aby zajistily potřebnou ochranu. V této práci je tato soustava podrobně popsána spolu s další a nedílnou součástí krizového řízení - krizovým plánováním. Produktem krizového plánování je krizová dokumentace, která slouží orgánům krizového řízení k řešení mimořádných událostí a krizových situací, což jsou mimořádné události velkého rozsahu, při nichž byl vyhlášen krizový stav. V této oblasti je jeden sporný bod, kterým se tato práce zabývá - zdali má obec coby právnická osoba zpracovávat plán krizové připravenosti pro objekty využitelné k plnění krizových opatření. Tento bod je zahrnut v cíli práce, kterým je zhodnocení současné plánovací dokumentace obce zaměřené na řešení krizových opatření, a pokrývá ho i výzkumná otázka, jestli obce zpracovávají plány podle doporučení Ministerstva vnitra nebo příslušné obce s rozšířenou působností. Bylo zjištěno, že obce zpracovávají krizovou dokumentaci v případech, kdy by mohlo být jejich správní území ohroženo mimořádnou událostí. Doporučené plány jsou zpracovávány v menším počtu případů. V případě, že obce mají ve svém vlastnictví objekt, který by mohl být využit při plnění krizových opatření, až na výjimky pro něj nezpracovávají doporučený plán krizové připravenosti. Na základě těchto zjištění v práci navrhuji plán, který by obce mohly použít jak k řešení mimořádných události či krizových situací, tak pro objekty využitelné k plnění krizových opatření ubytování a stravování. Plán by sestával ze tří částí. První by obsahovala základní informace o obci (počet obyvatel, rozloha, vodní plochy, informace o krizovém štábu apod.), druhá by byla rozdělena na další dvě částí. Část A by se zabývala řešením mimořádných událostí a krizových situací v podobě seznamu úkolů, které by obec musela splnit, v časové posloupnosti od zjištění ohrožení po dokumentaci škod. Tato část by se členila do tří oddílů. První by se týkal úkolů, které by obec musela splnit před tím, než mimořádná událost nastane, druhý oddíl by obsahoval postupy při již nastalé mimořádné událostí a třetí úkoly po jejím ukončení. Část A by mohla obsahovat i rozepsání spolupráce s Hasičským záchranným sborem kraje a orgány krizového řízení podle platných zákonů. Část B by se týkala objektů ve vlastnictví obce, které by bylo možné využít k plnění krizových opatření ubytování nebo stravování. Obsahovala by seznam těchto objektů, postupy, kdy a jak uvést objekt do pohotovosti, a informace o potřebném počtu lidí, množství surovin apod. včetně způsobu, jak je zajistit. Třetí částí plánu by byly přílohy. Dokumentace by byla pro obce přínosná, měly by přesný a přehledný materiál, podle kterého by bylo možné postupovat. Šlo by o dva plány v jednom, obcím by to usnadnilo manipulaci i organizaci. Mohl by být zpracováván i v případech, že obci nehrozí bezprostřední ohrožení z důvodu jejích geografických podmínek.cze
dc.format77 s, 13 s.
dc.format77 s, 13 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKrizové řízenícze
dc.subjectorgány krizového řízenícze
dc.subjectkrizová opatřenícze
dc.subjectkrizové plánovánícze
dc.subjectplán krizové připravenosti.cze
dc.subjectcrisis managementeng
dc.subjectcrisis management bodieseng
dc.subjectemergency measureseng
dc.subjectcontingency planningeng
dc.subjectemergency preparedness plan.eng
dc.titlePlánování obce zaměřené na řešení krizových opatřenícze
dc.title.alternativePlanning of municipality specialized on solving of emergency measureseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43344
dc.description.abstract-translatedToday's world is sensitive and fragile. With the growing number of emergencies caused by natural causes, there is a growing need to effectively prevent such events and minimize their impact on lives, health, property and the environment. These problems are solved in the area of crisis management, which is at excellent level in the Czech Republic. Crisis management is firmly anchored in the Czech legislation, especially in so-called emergency legislation, and described in specialized publications. It is a system of crisis management bodies as defined by Act No. 240/2000 Coll., On Crisis Management, who have roles and responsibilities to secure the necessary protection. This thesis describes the system in detail together with another integral part of crisis management contingency planning. The product of crisis planning is the crisis documentation which serves to the crisis management bodies for solving of emergency situations, i.e. large-scale disasters during which a state of emergency was declared. There is one controversial point in this area which this work deals with whether the municipality as a legal entity should prepare an emergency preparedness plan for facilities that can be used to carry out emergency measures. This point is included in the objective of the thesis, i.e. to evaluate the current planning documentation of the municipality aimed at solving emergency measures. It is covered also by the research question whether municipalities prepare plans as recommended by the Ministry of Interior or by the respective municipality with extended authority. It was found out that municipalities keep crisis documentation in cases of risk that their administrative areas get endangered by an emergency. Contingency plans are elaborated in fewer cases. With exceptions, if municipalities have in their possession a facility which could be used in carrying out emergency measures, no emergency preparedness plan is usually prepared for such premises. Based on these findings, the thesis comes with a plan which could be used by municipalities to deal with emergencies or crisis situations and buildings usable in the fulfilment of crisis measures of accommodation and provision of food. The plan consists of three parts: The 1st part would contain basic information about the town (number of residents, size of the area, water areas, information on Crisis Staff, etc.), the 2nd part would be divided into two other parts. Part A would address emergencies and crisis situations in the form of a list of tasks that the municipality would have to fulfil, in chronological order from the threat detection to damage documenting. This part would be organized into three sections. The first section would cover the tasks that the municipality would have to fulfil before an emergency occurs, the second section would include practices for events that already occurred and the third section would contain tasks needed after its ending. Part A would contain a description of cooperation with the regional Fire Brigade and bodies of emergency management according to applicable laws. Part B would apply to buildings owned by the municipality, which could be used to carry out crisis measures of accommodation and provision of food. It would contain a list of these premises, instructions on when and how the facility can be used in state of emergency, and information about the needed number of people and the amount of stock, etc., including how to get them. The 3rd part of the plan would consist of supplements. This documentation would be beneficial for municipalities, as they would have accurate and well-arranged materials based on which they could proceed. It would actually be two plans in one, securing easier handling and organization for the municipalities. The documentation should be prepared even in cases when there is no immediate threat to the town because of its geographic position.eng
dc.date.accepted2015-06-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNEcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMichalcová, Lenka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam