Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorDvořáková, Eva
dc.contributor.authorSukdolová, Božena
dc.date.accessioned2021-12-03T14:23:09Z
dc.date.available2021-12-03T14:23:09Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22389
dc.description.abstractPráce je zaměřena na téma "Možnosti vzdělávání a nabídka služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem na Českobudějovicku." Cílem této práce bylo zjistit způsoby vzdělávání a nabídku služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem. Poskytování vzdělání je jednou z hlavních funkcí moderního státu, přičemž vzdělanost národa je výrazem jeho kulturní úrovně a vyspělosti. Nadbytečný chromozom je zodpovědný za charakteristický vzhled a vývojově podmíněné zvláštnosti. Ve srovnání s intaktními dětmi se děti s trisomií 21 vyvíjí duševně i motoricky všeobecně pomaleji, nicméně každé dítě je jedinečné ve své osobnosti, svém temperamentu a svém nadání, tak jako jsou jedinečné i ostatní děti. Pro naplnění cílů a ověření výzkumných otázek byla zvolena kvalitativní forma výzkumu prostřednictvím rozhovoru. Rozhovor byl použit při komunikaci s rodiči, kterým byly položeny konkrétní otázky. Rozhovory byly zaznamenány na záznamový arch. Jako další metoda bylo použito dotazování. V dotazníku byly vytvořeny otázky, jednak na základě teoretické části, a také z informací získaných v průběhu rozhovorů. Ve vlastní konstrukci dotazníku byly obsaženy položky zjišťující fakta o respondentovi a položky zjišťující jeho postoje a mínění k dané problematice. Jako poslední metoda byla použita analýza dokumentů. Data pro analýzu byla čerpána z webových stránek, výzkumem odborné literatury a z individuálních vzdělávacích plánů. Zkoumaný soubor byl zvolen záměrným výběrem, tvořilo ho 10 rodičů dětí s Downovým syndromem, kteří bydlí v okrese České Budějovice. Z výzkumu vyplynulo, že rodiče dětí s DS považují za velmi důležité vzdělávání svých dětí a že se o možnosti vzdělávání zajímají. Všechny osoby z výzkumného souboru se vzdělávají v ZŠ praktických, speciálních, nebo se vzdělávají za pomoci integrace v běžných vzdělávacích zařízeních. Během rozhovorů s rodiči a z dotazníkového šetření bylo zjištěno, že stupeň zařazení do systému vzdělávání je závislý na schopnosti konkrétního jednotlivce, ale trendem je jejich plné zapojení do společenského a vzdělávacího života intaktní skupiny. Dále bylo zjištěno, že většina dětí s Downovým syndromem tráví čas jako většina intaktních dětí dle svého zájmu. Mimořádný význam má pro lidi s Downovým syndromem hlavně podpora v rozvoji jejich dovedností. Podle potřeb mohou dále děti s Downovým syndromem využít jakoukoliv službu poskytovanou jak státními, tak nestátními organizacemi. Nabídek činností a terapií pro rozvoj dětí s Downovým syndromem je po teoretické stránce dostatek. Zmíněné výsledky výzkumu odpovídají stanoveným cílům a výzkumným otázkám této práce.cze
dc.format74 s.
dc.format74 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDítě s Downovým syndromemcze
dc.subjectterapiecze
dc.subjectvzdělávání.cze
dc.subjectChild with Down syndromeeng
dc.subjecttherapyeng
dc.subjecteducation.eng
dc.titleMožnosti vzdělávání a nabídka služeb pro podporu osobnostního rozvoje dětí s Downovým syndromem na Českobudějovicku.cze
dc.title.alternativeThe education options and services offered to support the personal development of children with Down syndrome in Ceske Budejovice.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag53717
dc.description.abstract-translatedThe thesis studies the education options and services offered to support the personal development of children with Down syndrome in Ceske Budejovice. The aim of this study was to gain insight into the methods of education and the range of services available to support the personal development of children with Down syndrome. The provision of education is one of the main functions of a modern state and a nation's education is an expression of its cultural level and maturity. An excess chromosome is responsible for the characteristic appearance and developmentally conditioned traits. Compared with intact children, children with trisomy 21 show generally slower mental and motoric development, but each child's personality, temperament and talents are unique. A qualitative research to meet the objectives of the thesis and to verify the research hypotheses was concluded in the form of interviews with parents, who were asked specific questions. The interviews were recorded on an answer sheet. Another data collection method used was a questionnaire, which featured questions formed based on both the theoretical part and the information obtained during the interviews. The questionnaire included items to identify the respondent's personal data as well as items investigating the respondent's attitude and opinions on the matter. The last method used was a document analysis. Data for the analysis were drawn from websites, research literature and individual education plans. The purposive research sample consisted of 10 parents of children with Down syndrome living in the district of Ceske Budejovice. The research showed that parents of children with DS deemed their children's education very important and that they are interested in the education opportunities. All participants in the research group are educated in special primary schools or attend mainstream educational institutions. The interviews with the parents and the questionnaires revealed that the degree of integration in the education system is dependent on the ability of a particular individual, however, the trend is for their full participation in social and educational life of the intact group. It was also found that most children with Down syndrome spend time pursuing their interests, as most intact children do. Of particular importance for people with Down syndrome is the support for their skills' development. Depending on their needs, children with Down syndrome may also use any of the services provided by governmental and nongovernmental organizations. Theoretically, the amount of activities and therapies offer for the development of children with Down syndrome is sufficient. The reserch results correspond to the specific research objectives and research questions of this thesis.eng
dc.date.accepted2015-06-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMajerová, Petra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam