Informovanost absolventek kurzu Life Skills v Zambii
Abstrakt
Jako téma diplomové práce jsem zvolila Informovanost absolventek kurzu Life
Skills v Zambii. Předkládaná diplomová práce se skládá ze dvou částí teoretické
a praktické. V teoretické části se s oporou o odbornou literaturu věnuji v obecné rovině
popisu rozvojové problematiky zemí subsaharské Afriky. Dále v teoretické části
popisuji právě Zambii v kontextu rozvojové problematiky. Poslední část teorie je
věnována charakteristice kurzu Life Skills a neziskové organizaci ARHA, pod jejímž
vedením celý projekt vznikl.
Cílem práce je zjištění míry informovanosti absolventek kurzu Life Skills v Zambii.
Zkoumanými okruhy Life Skills se stala sexuální výchova, problematika HIV/AIDS
a gender. Tyto okruhy byly vybrány, protože patří mezi nejvíce probíraná témata
v zemích subsaharské Afriky. V rámci diplomové práce jsem stanovila tři výzkumné
otázky, které se týkají dané problematiky. Ve výzkumné části diplomové práce jsem se
na ně pokusila odpovědět. Jednalo se o tyto výzkumné otázky:
Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills v oblasti sexuální výchovy?
Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills o problematice HIV/AIDS?
Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills v oblasti gender?
Pro realizaci výzkumu jsem zvolila kvalitativní výzkum, metodu
polostrukturovaného rozhovoru. Vlastní výzkum proběhl v prostorách střední technické
školy Kambule v Zambii, kde probíhal i půlroční kurz Life Skills. Jednotlivé rozhovory
byly uskutečněny v období říjen listopad 2014.
Získané výsledky výzkumu poukazují na fakt, že míra informovanosti absolventek
kurzu Life Skills je podmíněna v kontextu sociokulturních faktorů. V průběhu
půlročního kurzu byly absolventkám předávány pouze společensky tolerované
informace. Informace předávané v rámci prevetivně vzdělávacích programů jsou tedy
značně okleštěné, a to zejména v oblasti sexuální výchovy. Absolventky kurzu Life
Skills jsou sice informovány o preventivním užívání prezervativů, ale zároveň je
zdůrazňováno, že předmanželský sex je hřích. Kult manželství má v Zambii významnou
roli. Vzhledem k faktu, že Zambie je charakterizována jako patriarchální společnost,
jsou ženám, zejména pak v manželství, upírána mnohá práva. Obecně není například
tolerováno užívání prezervativů v manželském svazku.
Výsledky výzkumu poukazují právě na výše zmíněná fakta, která pramení z ryze
tradičního uspořádání společnosti. Preventivně vzdělávací programy jsou zaměřeny
výlučně na opatření, která jsou v souladu s tradičními hodnotami společnosti, tedy
sexuální abstinence a rázné odmítání předmanželského sexu. Velkým nedostatkem
preventivně vzdělávacích programů je právě tato forma rigidity, ve které chybí
flexibilní reakce na aktuální problémy ve společnosti. Bohužel i během šestiměsíčního
kurzu Life Skills nebyly absolventkám podávány relevantní informace, které by jim
pomohly reagovat na aktuální problémy ve společnosti. Například propagace
a distribuce prezervativů byla před samotným zahájením kurzu zakázána.
Výše uvedená fakta lze označit jako bariéry ve vzdělávání a v rozvoji Zambie.
Tradiční vzorce chování jsou v Zambii velmi hluboce zakořeněny a jejich překonávání
lze považovat za obtížné. Bohužel tento fakt s sebou nenese pouze nedostatečnou formu
preventivně vzdělávacích programů, ale rovněž i nízkou informovanost účastníků
o dané problematice. Na základě šestiměsíčního kurzu Life Skills a výsledků výzkumu
byla ve spolupráci s neziskovou organizací ARHA vytvořena publikace, kde jsou
shrnuty získané zkušenosti a následně navrženy způsoby na zvýšení efektivity
nadcházejícího kurzu.