• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Informovanost absolventek kurzu Life Skills v Zambii

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (1.016Mb)
    Posudek vedoucího práce (376.8Kb)
    Posudek oponenta práce (52.62Kb)
    Průběh obhajoby práce (340.3Kb)
    Datum
    2015
    Autor
    Homolková, Kateřina
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Jako téma diplomové práce jsem zvolila Informovanost absolventek kurzu Life Skills v Zambii. Předkládaná diplomová práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části se s oporou o odbornou literaturu věnuji v obecné rovině popisu rozvojové problematiky zemí subsaharské Afriky. Dále v teoretické části popisuji právě Zambii v kontextu rozvojové problematiky. Poslední část teorie je věnována charakteristice kurzu Life Skills a neziskové organizaci ARHA, pod jejímž vedením celý projekt vznikl. Cílem práce je zjištění míry informovanosti absolventek kurzu Life Skills v Zambii. Zkoumanými okruhy Life Skills se stala sexuální výchova, problematika HIV/AIDS a gender. Tyto okruhy byly vybrány, protože patří mezi nejvíce probíraná témata v zemích subsaharské Afriky. V rámci diplomové práce jsem stanovila tři výzkumné otázky, které se týkají dané problematiky. Ve výzkumné části diplomové práce jsem se na ně pokusila odpovědět. Jednalo se o tyto výzkumné otázky: Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills v oblasti sexuální výchovy? Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills o problematice HIV/AIDS? Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills v oblasti gender? Pro realizaci výzkumu jsem zvolila kvalitativní výzkum, metodu polostrukturovaného rozhovoru. Vlastní výzkum proběhl v prostorách střední technické školy Kambule v Zambii, kde probíhal i půlroční kurz Life Skills. Jednotlivé rozhovory byly uskutečněny v období říjen listopad 2014. Získané výsledky výzkumu poukazují na fakt, že míra informovanosti absolventek kurzu Life Skills je podmíněna v kontextu sociokulturních faktorů. V průběhu půlročního kurzu byly absolventkám předávány pouze společensky tolerované informace. Informace předávané v rámci prevetivně vzdělávacích programů jsou tedy značně okleštěné, a to zejména v oblasti sexuální výchovy. Absolventky kurzu Life Skills jsou sice informovány o preventivním užívání prezervativů, ale zároveň je zdůrazňováno, že předmanželský sex je hřích. Kult manželství má v Zambii významnou roli. Vzhledem k faktu, že Zambie je charakterizována jako patriarchální společnost, jsou ženám, zejména pak v manželství, upírána mnohá práva. Obecně není například tolerováno užívání prezervativů v manželském svazku. Výsledky výzkumu poukazují právě na výše zmíněná fakta, která pramení z ryze tradičního uspořádání společnosti. Preventivně vzdělávací programy jsou zaměřeny výlučně na opatření, která jsou v souladu s tradičními hodnotami společnosti, tedy sexuální abstinence a rázné odmítání předmanželského sexu. Velkým nedostatkem preventivně vzdělávacích programů je právě tato forma rigidity, ve které chybí flexibilní reakce na aktuální problémy ve společnosti. Bohužel i během šestiměsíčního kurzu Life Skills nebyly absolventkám podávány relevantní informace, které by jim pomohly reagovat na aktuální problémy ve společnosti. Například propagace a distribuce prezervativů byla před samotným zahájením kurzu zakázána. Výše uvedená fakta lze označit jako bariéry ve vzdělávání a v rozvoji Zambie. Tradiční vzorce chování jsou v Zambii velmi hluboce zakořeněny a jejich překonávání lze považovat za obtížné. Bohužel tento fakt s sebou nenese pouze nedostatečnou formu preventivně vzdělávacích programů, ale rovněž i nízkou informovanost účastníků o dané problematice. Na základě šestiměsíčního kurzu Life Skills a výsledků výzkumu byla ve spolupráci s neziskovou organizací ARHA vytvořena publikace, kde jsou shrnuty získané zkušenosti a následně navrženy způsoby na zvýšení efektivity nadcházejícího kurzu.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22406
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV