Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMichalcová, Lenka
dc.contributor.authorBureš, Jiří
dc.date.accessioned2021-12-03T14:25:02Z
dc.date.available2021-12-03T14:25:02Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-08-10
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22487
dc.description.abstractTéměř každý den se lidé vystavují nebezpečí, které pro ně představují neočekávané situace, jako jsou živelní pohromy, dopravní nehody nebo nejrůznější havárie spojené s únikem nebezpečných látek. K omezení těchto mimořádných událostí přijímá stát nejrůznější opatření, jakými jsou například zákonné normy. Hlavním takovým opatřením je ochrana obyvatelstva. Ke zmírnění následků mimořádných událostí je potřeba, aby i občané věděli, jak se v takovýchto nepříznivých situacích zachovat, jak na ně reagovat a jak pomoci sobě a ostatním. To se ale neobejde bez neustálého vzdělávání. Výchova a vzdělávání obyvatelstva by měla začít už od útlého věku a během života by se znalosti v tomto směru měly prohlubovat. V teoretické části této práce jsou popisovány veškeré mimořádné události, se kterými se člověk může setkat. Ať už jsou to MU způsobené přírodou nebo zaviněné člověkem. Dále přibližuje postupy, které se týkají právě ochrany obyvatelstva. Jak se zachovat při zaznění signálu "všeobecná výstraha", jak se připravit na evakuaci a jak jí provádět nebo jak se v případě nebezpečí schovat. Dále se seznamuje i s krizovými stavy, které mohou nastat. Důležité jsou také postupy jednotlivých složek integrovaného záchranného systému, které hrají velikou roli při zdolávání mimořádných událostí. Závěrem teoretické části jsou vysvětleny základy statistiky, které představují velké procento výzkumné části. Cílem práce bylo zhodnotit znalosti studentů vybrané střední školy v problematice výskytu MU a vědomosti o činnostech vyplývajících pro občana v případě vzniku MU na území ORP Klatovy. Následně byly stanoveny dvě hypotézy, a to: H1: "Studenti vybrané střední školy jsou obeznámeni s možností vzniků mimořádných událostí na území města Klatovy" a H2: "Studenti vyšších ročníků mají více informací v problematice ochrany obyvatelstva než studenti nižších ročníků". K těmto cílům a ověření hypotéz bylo třeba sestavit anonymní dotazník zaměřený na toto téma a přistoupit s ním ke statistickému šetření. Šetření proběhlo na střední škole obchodní akademie v Klatovech a výzkumný soubor tvořilo 200 studentů. 100 studentů z 1. a 2. ročníků a 100 studentů z 3. a 4. ročníků. Dotazník obsahoval 13 otázek a vždy byla pouze jedna správná odpověď. Úspěšnost mezi jednotlivými otázkami byla velmi různorodá. Výsledky některých otázek byly zarážející, ale byly i otázky, které studenti vyplnil s přehledem. Pojem "všeobecná výstraha" zná pouze 21 % studentů. Znamená to tedy, že v případě zaznění tónu všeobecná výstraha nebude 79 % studentů vědět, co dělat. Naopak 90 % studentů ví s přehledem důležitá telefonní čísla, která je třeba vytočit v případě ohrožení. Pouze 39 % studentů má přehled o nebezpečí vyplývající pro ně na území ORP Klatovy z vodní nádrže Nýrsko. 86 % všech studentů má dobrý přehled o jednotlivých základních složkách integrovaného záchranného systému. Celkově studenti nižších ročníků uspěli se 49 % úspěšností. 42 % získali starší studenti. Tedy o 7 % méně. Prostřednictvím deskriptivní a matematické statistiky se docílilo k vyhodnocení stanovených hypotéz. Hypotéza č. 1 byla potvrzena na základě deskriptivní statistiky. Hypotéza č. 2 byla vyvrácena prostřednictvím matematické statistiky, což znamená, že studenti vyšších ročníků nemají více informací v problematice výskytu mimořádných událostí na území ORP Klatovy. Veškerá data jsou zpracována a prezentována v kapitole "Diskuse" a "Výsledky". Výsledky této práce byly předány představitelům vedení školy, kteří zprostředkovávají každoročně přednášky o mimořádných událostech a zásadách první pomoci v rámci turistického kurzu na Hracholuské přehradě. Otázky v dotaznících mohou být použity a řádně vysvětleny během těchto povinných kurzů v rámci prezentací, které se zaměří na jednotlivé otázky použité v dotazníku.cze
dc.format104 s. (117 343 znaků)
dc.format104 s. (117 343 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmimořádná událostcze
dc.subjectživelní pohromacze
dc.subjectintegrovaný záchranný systémcze
dc.subjectochrana obyvatelstvacze
dc.subjectstatistické šetřenícze
dc.subjectan extraordinary eventeng
dc.subjectnatural disastereng
dc.subjectintegrated rescue systemeng
dc.subjectprotect the populationeng
dc.subjectthe statistical surveyeng
dc.titleInformovanost studentů střední školy v problematice výskytů mimořádných událostí na území města Klatovycze
dc.title.alternativeAwareness of high school students in the occurrence of the emergency events in the city Klatovyeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag43390
dc.description.abstract-translatedAlmost every day, people are exposed to various dangers that pose for them unexpected situations, such as natural disasters, accidents or variety of accidents involving the release of hazardous substances. To reduce these incidents the state adopts various measures such as legal standards. Such a main measure is to protect the population. To mitigate the effects of emergencies it is necessary citizens also know how to preserve these adverse situations, how they react and how to help themselves and the others. It is possible however not without constant education. Education and population education should start at an early age and throughout life would have knowledge in this area should get deeper. In the theoretical part of this thesis all the incidents with which one can meet are described. Whether it is an extraordinary event caused by natural or caused by man. Further on procedures relating to just protect the population. How to behave at the signal "general alert" to prepare for an evacuation and how you perform or how to hide in the case of danger. Furthermore acquainted with crisis situations that may arise. Also important they are the procedures of the individual components of the integrated rescue system, which play a big role in fighting emergencies. Finally, theoretical part explains the statistics, which represent a large percentage of research. The aim of this study was to evaluate students' knowledge selected at secondary schools in the occurrence of the incident and the knowledge of the activities arising for citizens in case of emergency on the territory of the district Klatovy. Subsequently, two hypotheses were set, namely: H1: "Students selected secondary schools are aware of the possibility of extraordinary events in the town Klatovy" and H2: "Students from higher grades have more information on the issue of protecting the population than students of lower classes." To these targets and verify of the hypotheses it was necessary to compile an anonymous questionnaire focused on this issue and agree with it on statistical surveys. The survey was conducted at a secondary school at Business college in Klatovy and the sample consisted the numer of 200 students. 100 students from the 1st and 2nd grade and 100 students from the 3rd and 4th grades. The questionnaire contained 13 questions and there was always only one correct answer. The success rate among the issues was very diverse. The results were striking some questions, but there are also questions that the students completed without any problems. The term "general warning" was known only by 21% of students. This means that if a general warning tone will be 79% of the students know what to do. Conversely, 90% of students knew with an overview of important phone numbers to be dialed in an emergency. Only 39% of students have an overview of the risks due to them on the territory of district Nýrsko water reservoir. 86% of all students have a good grasp of the individual components of the integrated rescue system. Overall, students with lower grades were successful 49% success rate. 42% of students got older. Then 7% less. Through descriptive and mathematical statistics the evaluation of hypothese was achieved. Hypothesis no. 1 was confirmed on the basis of descriptive statistics. Hypothesis no. 2 was refuted by means of mathematical statistics, which means that students of higher classes have no more information to the occurrence of extraordinary events on the territory of district of Klatovy. All the data is processed and presented in the "Discussion" and "Results". The results of this work have been forwarded to the school management representatives who act as an annual lecture on emergency and the first aid principles in the context of armed courses Hracholuska dam. The questions used in the questionnaires can be used and properly explained during these mandatory courses within the presentations that focus on individual questions used in the questionnaireng
dc.date.accepted2015-09-16
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠtípek, Vladimír


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam