Problematika podpory nadaných dětí a mládeže ve vzdělávacím procesu a zájmovém vzdělávání
Abstrakt
Práce se zabývá problematikou nadaných a talentovaných dětí v České republice, jak ve školních lavicích, tak také ve volném čase. Teoretická část charakterizuje inteligenci, její modely a způsoby měření. Dále také dává nahlédnout na vývoj vědy a společnosti v pohledu na nadané jedince. A možnosti, jak tyto talenty identifikovat, spolu s jejich dalším uplatnění ve společnosti.
Praktická část se věnuje průzkumu naší společnosti, z několika hledisek. Jaké jsou znalosti lidí o základních definicích, jaké jsou způsoby podpory talentovaného jedince a jaká postižení nebo omezení mohou souviset s nadáním. Dále zda nadání pro takového jedince není společensky omezující nebo zda je, podle názoru společnosti, podporováno úspěšnými firmami a především státem. Při vyhodnocení těchto hledisek byly respondenti rozděleni podle čtyř kritérií: pohlaví, věk, dosažené vzdělání a zda jsou rodiči či nikoliv.