dc.contributor.advisor | Muchová, Ludmila | |
dc.contributor.author | Blažek Iňová, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T12:54:56Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T12:54:56Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.date.submitted | 2012-03-31 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/2384 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá hledáním možností spojení výtvarného umění se světem náboženství, které objevuje v jejich společné řeči symbolů a obrazných vyjádření. Tyto skutečnosti mohou být následně umístěny do náboženské výchovy. Základnímu teoretickému vymezení těchto oborů se věnuje první kapitola, která zároveň naznačuje principy, které určují směr dalšího postupu. Druhá kapitola představuje reflexi mezioborové spolupráce společenských věd, které jevy náboženství a umění hodnotí ze svých rozdílných oborových hledisek. Jedná se zejména o tyto oblasti: antropologie, sociologie, psychologie a teologie. Otázce zkušenosti s uměním a náboženské zkušenosti, a jejich vzájemným souvislostem se věnuje třetí kapitola. Ve čtvrté kapitole se tato práce věnuje otázce symbolu, jeho možnému užití v náboženství a v umění, a rozvíjí také pojednání o znaku ve výtvarném umění a o metafoře v biblických textech. Tento celek uzavírá zhodnocení jednotlivých metod, které mohou být uplatněny při práci s obrazem v náboženské výuce. Jsou to: didaktika korelace, didaktika symbolu, didaktika biblického textu a obrazu či interpretace symbolu, které jsou doplněny o nový pohled programu ?Filosofie pro děti?. Tyto uvedené didaktické a metodické teorie jsou uplatněny v modelovém návrhu pro možnou aplikaci ve výuce náboženství. | cze |
dc.format | 124 | |
dc.format | 124 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | náboženská pedagogika | cze |
dc.subject | výtvarné umění | cze |
dc.subject | antropologie umění | cze |
dc.subject | společnost obrazu | cze |
dc.subject | psychologie umění | cze |
dc.subject | teologie umění | cze |
dc.subject | zkušenost s uměním | cze |
dc.subject | náboženská zkušenost | cze |
dc.subject | symbol | cze |
dc.subject | metafora | cze |
dc.subject | znak | cze |
dc.subject | střední školní věk | cze |
dc.subject | filosofie pro děti | cze |
dc.subject | didaktika korelace | cze |
dc.subject | didaktika symbolu. | cze |
dc.subject | religious pedagogy | eng |
dc.subject | art | eng |
dc.subject | anthropology | eng |
dc.subject | art | eng |
dc.subject | company image | eng |
dc.subject | the psychology of art | eng |
dc.subject | theology | eng |
dc.subject | art | eng |
dc.subject | experience with art | eng |
dc.subject | religious experience | eng |
dc.subject | symbol | eng |
dc.subject | metaphor | eng |
dc.subject | character | eng |
dc.subject | middle school age | eng |
dc.subject | philosophy for children | eng |
dc.subject | didactics of correlation | eng |
dc.subject | didactics of the symbol. | eng |
dc.title | Dimenze výtvarného umění ve školní výuce náboženství | cze |
dc.title.alternative | The Dimensions of Visual Art in the School Religious Education | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 23665 | |
dc.description.abstract-translated | This work deals with the search for the possibility of fine art with the world of religions, which appears in their common language of symbols and figurative expression. These facts may subsequently be placed in religious education. Basic theoretical definition of these disciplines is devoted to the first chapter, which also suggests the principles that determine the further procedure. The second chapter is a reflection of the interdisciplinary cooperation of the social sciences, that the phenomena of religion and the arts review from their different sectoral aspects. This is in particular on the following areas: anthropology, sociology, psychology and theology. On the experience of art and religious experience, and their mutual context deals with the third chapter. In the fourth chapter of this work devoted to the question of the symbol, its potential use in religion and the arts, and also a treatise on the character in fine art and the metaphor in biblical texts.This unit is concluded by an evaluation of individual methods that can be applied when working with image in religious education. They are: Didactics of correlation, didactics of the symbol, the didactics of biblical text and an image or the interpretation of the symbol, which are supplemented by the new program "Philosophy for children". These didactic and methodological theory have been applied in the modeling design for possible application in the teaching of religion. | eng |
dc.date.accepted | 2012-05-29 | |
dc.description.department | Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství náboženství a etiky | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro střední školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |