Moc a odpovědnost dítěte
Abstrakt
Tato práce se formou literárního přehledu zabývá problematikou vývoje chápání moci a odpovědnosti u dětí a moderním pojetím výchovy, prostřednictvím které se rodiče snaží působit na své děti tak, aby byly schopné socializace a dlouhodobého fungování v běžném životě bez konfliktů s obecně platnými zákonitostmi soužití.
V úvodu definuji nejdůležitější sociální skupiny ovlivňující vývoj jedince. Dále se krátce zmiňuji o celkovém morálním vývoji dítěte, protože ovládání touhy po moci a uvědomování si odpovědnosti patří k celkovému pochopení základních principů lidského jednání ve společnosti. V další části se již zabývám vlastní problematikou vývoje uplatňování vlastní moci, nalézáním hranic pro projevy a činy při kontaktu s okolím a postupným uvědomováním si odpovědnosti za své činy. V souvislosti s mocí se nelze nezmínit o agresi, která se mezi dětmi objevuje čím dál tím častěji a je velmi obtížné ji řešit. V práci popisuji obtíže, se kterými se rodiče mohou při výchově setkat, a postupně doporučuji přístupy, které rodičům pomáhají v tom, aby děti zbavili pocitu všemohoucnosti a nadřazenosti, který se objeví u naprosté většiny z nich, a aby jejich potomci pochopili, že je důležité být zodpovědný. V závěru ve zkratce nastiňuji, kdy je dítě chápáno jako zodpovědný uživatel svých práv a povinností z hlediska zákona.
Cílem práce bylo ukázat, že prvotní uchopení moci a odpovědnosti dětmi se neslučuje s normami pro běžný život ve společnosti. Rodiče tedy musí vést potomka cílenou a vytrvalou výchovou k modifikaci chování a posunu chápání těchto pojmů.