Etické aspekty užívání sociálních sítí u žáků II. stupně základních škol v Českých Budějovicích
Abstrakt
Práce se zabývá monitoringem užívání sociálních sítí žáky II. stupně základních škol neboli dětmi ve stadiu pubescence. Reflektuje možná rizika při užívání sociálních sítí (konkrétně Facebooku) ze strany samotných uživatelů, ale i poskytovatelů a firem zabývajících se monitoringem sociálních sítí kvůli marketingu. Diskutuje otázku užití etiky u těchto subjektů.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako sociální síť, Facebook a definována cílová skupina žáků II. stupně základních škol podle vývojové psychologie. Výzkum je zaměřen na konkrétní oblast Českých Budějovic, záměrně byly vybrány základní školy na sídlišti a v centru města, jež zahrnují různá etnika a sociální třídy.
Praktická část obsahuje dotazníkové šetření, které potvrzuje statistická fakta o Facebooku v ČR, dále monitoruje časovou náročnost užívání sociálních sítí u cílové skupiny a snaží se reflektovat, zda míra nabízené svobody odpovídá míře odpovědnosti. Dále se zabývá otázkami ohledně informovanosti cílové skupiny o zabezpečení profilů a dalším osudu sdílených dat.