Barevnost faktury v klavírní tvorbě se zaměřením na Paletu Jiřího Vřešťála
Abstrakt
Anotace
Barevnost klavírního zvuku je pojem velice široký. Skrývá v sobě množství různých aspektů, které se vzájemně doplňují a prolínají. Nejdůležitější aspekty jsem se pokusila shrnout v teoretické části v kapitolách: Vyjadřovací prostředky hudby zabývající se psychologickým účinkem jednotlivých složek hudební řeči, Barevnost klavírního tónu se zaměřením na úlohu interpreta, tvoření tónu, specifika klavírního tónu i technické možnosti nástroje. Kapitola Barevnost faktury je věnována skladatelům C.Debussymu, M.K.Čiurlionisovi a G.Ligetimu. Barevnost zvuku může mít i podobu zrakové představy, a proto je zařazena kapitola Synestezie. Praktická část obsahuje analýzu klavírního cyklu Paleta Jiřího Vřešťála a je doplňena o sluchovou analýzu, která zkoumá barevný účinek jednotlivých částí cyklu na posluchače.