Metodika výuky vlastivědy místního regionu na příkladu folklórních oblastí České republiky
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá problematikou výuky místního regionu (místa, kde žáci
bydlí a/nebo navštěvují školu) v předmětu vlastivěda na I. stupni základních škol.
V první části diplomové práce je vybráno pět výrazných folklorních regionů
Česka, Haná, Chodsko, Krkonoše a Podkrkonoší, Prácheňsko, Valašsko, které jsou
popsány, je charakterizováno jejich vymezení, jejich přírodní a kulturní zajímavosti,
architektura, kroje, nářečí, literatura, tanec, hudba, zvyky a tradice, gastronomie,
osobnosti, muzea a skanzeny, soubory a sdružení, festivaly.
Z těchto informací vychází didaktická část práce, která představuje učební texty
a pracovní listy k výuce vlastivědy na I. stupni ZŠ. Pro každý region je vytvořen učební
text, pracovní list a metodické poznámky pro vyučující.