Verbální prostředky persvaze v seriózním a bulvárním tisku
Abstrakt
Masmediální komunikace představuje pro moderní společnost velice významný zdroj informací. V závěru 20. století se masmédia začala výrazně měnit. Došlo k podstatným změnám grafickým a jazykovým, mění se i sdělovaná témata a způsob jejich prezentace a prostředky, kterými se média snaží na recipienty působit.
Tato práce se zaměřuje na charakteristiku verbálních prostředků persvaze, tzn. prostředků, kterými se současné seriózní a bulvární deníky snaží své čtenáře ovlivňovat a kterými je zvyšována účinnost žurnalistického sdělení. Výzkum byl prováděn na základě analýz konkrétních psaných žurnalistických textů v roce 2005 - 2006 jednak v tisku seriózním, jednak bulvárním. Celkově jsme analyzovali 320 deníků. Následně bylo provedeno srovnání zaznamenaných verbálních prostředků persvaze, a to jak z hlediska jejich typů, tak i frekvence.