WALDORFSKÁ PEDAGOGIKA V ČESKÉ MATEŘSKÉ ŠKOLE
Abstrakt
Cílem waldorfské pedagogiky je podněcovat a rozvíjet růst dítěte. Podle Rudolfa Steinera je zapotřebí položit pevné základy, aby vznikl optimální a harmonický vývoj člověka. Pevný a dobrý základ vzniká právě v předškolním období. Waldorfští pedagogové se snaží dojít k těmto cílům. Waldorfská pedagogika není jenom o volných hrách a specifických činnostech v mateřské škole. Je za tím i snaha a dovednosti pedagogů a také rodičů.
Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na obsahovou náplň a organizaci roku ve waldorfské mateřské škole. Pojednává o přístupu k dětem a také spoluúčasti rodičů.
Praktická část se zabývá výzkumným šetřením, které bylo provedeno ve dvou předškolních zařízeních ve Svobodné mateřské škole Sluníčko a v 6. Mateřské škole v Písku. Výzkumné šetření bylo zaměřeno na srovnání organizace a způsobu vzdělávání v obou mateřských školách a jaký způsob je vhodný pro děti předškolního věku.