Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPapoušek, Vladimír
dc.contributor.authorMacková, Olga
dc.date.accessioned2021-12-07T11:55:09Z
dc.date.available2021-12-07T11:55:09Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-04-25
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/26683
dc.description.abstractDiplomová práce s názvem Raná prozaická tvorba bratří Čapků a kontext předválečné moderny se ve své první části zabývá společnou prozaickou tvorbou autorské dvojice bratří Čapků, tj. sbírkami Krakonošova zahrada, Zářivé hlubiny a jiné prózy a Juvenilie. Snaží se o jejich porovnání a ilustruje na jednotlivých povídkách proměny poetiky těchto jejich společných próz. Při rozboru sbírky Krakonošova zahrada je ukázán její charakter v zahrnutí různorodých úvah, aforismů a krátkých povídek anekdoticky či epigramaticky vyostřených se silným sklonem k sebereflexi. Při rozboru sbírky Zářivé hlubiny a jiné prózy poukazujeme pokusy autorů o vytvoření dokonalých novel. Povídky už jsou výrazně delší a pečlivě komponované kolem promyšleného a složitého jádra v minulosti uzavřeného děje, autoři tu tvoří tzv. novoklasicistní formou. V případě sbírky Juvenilie ukazujeme charakter těchto prvních a autory nepříliš hodnocených prací, které byly shromážděny a vydány až posmrtně. Z těchto nejranějších prací je často zřejmé, že se jedná jen o přípravu, neuspokojující výraz myšlenky a literární záměr, k němuž se sami autoři znovu vracejí. Ve své další části se diplomová práce zaměřuje na první samostatné prozaické sbírky bratří Čapků - na Josefovu prvotinu Lelio a Karlovy prvotiny Boží muka a Trapné povídky. Na těchto prózách se snažíme dokumentovat, jak se jejich původní společná tvorba mění a každý z bratří usiluje o svůj originální osobitý výraz. Při rozboru Josefovy sbírky Lelio, též charakerizované jako ''poetika ošklivosti'', je ukazáno expresivní vyjádření pocitů osamělého jedince, které má zřejmě autobiografický základ, motivy úzkosti, neklidu a smutku. V Karlových Božích mukách většina próz zachycuje jen jednu dějovou situaci nebo spíše jen okamžitý duševní stav, pocit. Čtenář se tu setkává s něčím, co se vymyká rozumovému poznání, s okamžikem, kdy končí racionální zvykový život a člověk se ocitá na rozcestí, vyjádřené symbolem Božích muk. V případě Trapných povídek se snažíme o rozbor zde již ucelenějších příběhů, které předznamenávají pozdější charakter Karlovy prózy. V závěru se diplomová práce zabývá ranou novinářskou činností obou bratří, jejich kritickými výtvarnými postřehy. Podrobněji rozebírá jejich podíl na významné sbírce Almanach na rok 1914 a snaží se o tématický rozbor básní, kterými do sbírky přispěli. Dále se zabývá vztahy s ostatními avantgardními umělci a jejich celkovým podílem na předválečné moderně.cze
dc.format74 s., 23 s obr. příloh
dc.format74 s., 23 s obr. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKrakonošova zahradacze
dc.subjectLeliocze
dc.subjectZářivé hlubinycze
dc.subjectJuveniliecze
dc.subjectTrapné povídkycze
dc.subjectBoží mukacze
dc.subjectAlmanach na rok 1914cze
dc.subjectThe Garden of Krakonoseng
dc.subjectLelioeng
dc.subjectLuminious Depthseng
dc.subjectJuvenilieeng
dc.subjectPainful storieseng
dc.subjectWayside Crosseseng
dc.subjectAlmanac 1914eng
dc.titleRaná prozaická tvorba bratří Čapků a kontext předválečné modernycze
dc.title.alternativeEarly prosaic works of Čapek brothers and the context of pre-wareng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag4139
dc.description.abstract-translatedIn the diploma thesis ''Early prosaic works of Čapek brothers and the context of pre-war modernism“ we deal in its first part with the joint prosaic works of the author pair of the Čapek brothers, ie. collections The Garden of Krakonos (transl. Krakonošova zahrada), The Luminious Depths and Other Prose (transl. Zářivé hlubiny a jiné prózy) and Juvenilie. We present comparison of these works and illustrate changes in poetics for each of these short stories. In the course of analysis of the collection The Garden of Krakonos we show its style in inclusion of diverse thoughts, aforisms and short stories which are anecdotically or ephigramatically ratched up with a strong self-reflective accent. With the analysis of the collection The Luminious Depths and Other Prose we point out the aim of the authors to achieve perfect form of novels. The stories are significantly longer and carefully plotted with the central role of an enclosed, complex, and thoughtful events in the past; authors work with the neo-classicistic form here. In the case of the collection Juvenilie we show patterns of this first and by authors themselves not too valued work which was even published post mortem. In their early works it is often obvious that they are only a preparation, a non-satisfying expression of a thought, and a literary concept which calls authors back for future reworkings. In the following part of the diploma thesis we focus on individual prosaic works of Čapek Brother - Josef’s first work Lelio and Karel’s first works The Wayside Crosses (transl. Boží muka) and Painful stories (transl. Trapné povídky). We aim to show the change from their previous collaboration to an original and individual form of expression of each of the authors. In the course of analysis of Josef’s short story Lelio, an example of the ''poetics of loathing“, we show the expressivity of description of feelings of a lonely individual, the motives of anxiety, restlessness and sadness, all of which have probably an autobiographical roots. In Karel’s The Wayside Crosses, most of the stories try to capture only a separate event or even a single state of mind or feeling. The reader is approached with events which are by usual means inexplainable, with the moment when the rational, common life reaches an end and where he finds himself on a cross-section symbolized by the wayside Cross. In the case of Painful stories we analyze a collection of more coherent stories which mark the later style of Karel’s works. In the conlusion, the diploma thesis deals with the early journalistic activity of both brothers, with their critical artistic acumen. We analyze more deeply their part in organizing the significant collection Almanac 1914 (transl. Almanach na rok 1914) and we aim also for the thematic analysis of poems with which they contributed to the collection. Further, we approach their relationships with other avant-garde artists and authors, and analyze their contribution to the pre-war modernist movement.eng
dc.date.accepted2008-05-27
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineČJ-L/SŠcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro střední školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVeberová, Veronika
dc.description.defenceDiplomantka seznámila se svou prací, komise vyslechla posudky vedoucího i oponenta DP. Reakce diplomantky byly rozpačité, nebyla schopna na výtky odpovědět na dostatečné odborné úrovni.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam