Návrh pracovních listů pro vyučování algebraických výrazů s podporou počítače na ZŠ
Abstrakt
Zadání práce zní Návrh pracovních listů pro vyučování algebraických vý-
razů s podporou počítače na základní škole.
Práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. V první jsem se zabývala pod-
porou počítače na základní škole a teoretickými otázkami k danému tématu.
V druhé části jsem vypracovala manuál pro učitele k vytvořenému programu.
Třetí část tvoří samotný program (Počítačová hra - Mathhill na výuku
algebraických výrazů na ZŠ). Program se skládá ze čtyř samostatných částí.
Celý program je vytvořen v zimním prostředí hor. Nejprve se objeví menu,
které je rozcestníkem k ostatním hrám. Žáci si vyberou z odkazů podle svého
uvážení nebo podle probíraného učiva. Všechny hry jsou animovány stejným
způsobem, liší se pouze obsahem a úkoly, které žáci řeší. Žáci plní jednot-
livá zadání a podle správnosti výsledků postupují na vrchol hory. Jestliže
je výsledek chybný, program žáky nepustí dále. U většiny úkolů mohou žáci
využít nápovědy v pravém horním rohu programu. Jeden odkaz v programu
neplní funkci hry, je od ostatních odlišný. Jedná se o odkaz na animace alge-
braických vzorců, který nás dovede do prostředí zimní chaty, jejíž vybavení
směruje na jednotlivé animace vzorců.
První část je počítačová hra Opakování, žáci si zopakují operace s čí-
selnými výrazy a oživí si zde pojem algebraický výraz. Druhá je počítačová
hra Počítáme s výrazy, kde žáci postupně počítají zadané příklady na
úpravu, sčítání, odečítání, násobení a dělení výrazů. Poslední herní částí jsou
Lomené výrazy, kde žáci pracují stejným způsobem, dokud nevystoupají
na konec hory. Tyto hry jsou odděleny, učitelé je mohou tedy používat samo-
statně. Jednotlivé hry jsou doplněny nápovědou, kdyby si žáci nevěděli rady.
Poslední část programu tvoří animace algebraických vzorců, zde jsem animo-
vala jednotlivé geometrické konstrukce algebraický vzorců, které se děti učí
na základní škole. Animace mohou sloužit pro podporu výuky.
V poslední části práce jsem program na CD vyzkoušela na základní škole
a výsledky zdokumentovala a vyhodnotila.