Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorSapík, Miroslav
dc.contributor.authorOndrůjová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-07T11:56:35Z
dc.date.available2021-12-07T11:56:35Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/26822
dc.description.abstractOdpověď na základní antropologickou otázku: ''Kdo je člověk?'' není jednoduchá. Objasnění lidské existence totiž vyžaduje hlubší zamyšlení nad tím, co člověku umožnilo vymanit se ze světa přírody a učinilo z něj unikátní bytost. Skutečnost, že člověk představuje dvojdimenzální bytost, rozdělila vědce studující lidský druh do dvou táborů. První linii představují přírodovědně orientovaní vědci, kteří reprezentují fyzickou (biologickou) antropologii a předmětem svých výzkumů učinili lidský organismus. Druhou, společenskovědně orientovanou linii výzkumů, reprezentují kulturní (sociální) antropologové, studující člověka jako tvůrce a současně produkt kultury. Cílem mé diplomové práce je vedle popisu vývojových proměn pojetí člověka a kultury také snaha sjednotit nejvýznamnější poznatky, kterých bylo v této oblasti dosaženo, do ucelené podoby. Představitelé rodu Homo v průběhu své evoluce vytvořili kulturu, díky které člověk zahájil evoluční pouť, při níž zásadním způsobem změnil tvář naší planety i svoji vlastní přirozenost. Kultura umožnila člověku podnikat neuvěřitelné kroky a pronikat do ''tajů'' nejen naší země. Na druhou stranu však kultura představuje destruktivní faktory, které vedle naši modré planety ničí i lidstvo samotné. Diplomová práce, jež je zasazena do kontextu sociální a kulturní antropologie, bude prostřednictvím komparativní metody, kdy budu srovnávat vlastní poznatky získané studiem prací týkajících se daného tématu s citacemi jiných autorů, směřovat ke zmapování tří hlavních částí, do kterých je diplomová práce rozdělena. První část diplomové práce je věnována člověku jako strukturálnímu problému, který řeší filozofický výklad pojmu člověka ve vztahu k dějinám evropského filozofického myšlení. Následuje kultura jako strukturální problém, jež se zabývá historickými kontexty tohoto pojmu v souvislostech kulturní antropologie. Text diplomové práce řeší i několik dějinně vzniklých definic filozoficko-kulturologického zaměření. Poslední část se týká člověka a kultury jako strukturálního problému. Analytickou metodou posuzuji jeden z mnoha antropologických přístupů ve své aplikované podobě. Strukturalismus v textu diplomové práce je koncipovaný jako metoda antropologického výzkumu.cze
dc.format69 s.
dc.format69 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.titleČlověk a kultura jako strukturální problémcze
dc.title.alternativeHuman and Culture as a Structural Problemeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag6496
dc.description.abstract-translatedFinding an answer to the basic anthropology question: ''Who is man?'' is not easy. To clarify the reason for human existence one needs to think profoundly about what had made it possible for humans to liberate themselves from the world of nature and become unique among all creatures. The fact, that man is a two-dimensional being, has divided scientists, who study the human race, into two groups. The first group is represented by natural scientists, who describe the physical (biological) anthropology and who have made the human organism the subject matter of their research. The second group of scientists, focusing on socio-scientific research, is represented by cultural (social) anthropologists, who study man as the creator and at the same time the product of culture. The aim of this dissertation is - in addition to an attempt to describe the evolutionary changes of the human and culture concept - to present the findings, which have been recorded in this field so far, in a coherent and consistent way. During the evolution, members of the Homo family created a culture, which consequently was the reason why the man set out on a journey of development, changing our planet as well as his own nature. The cultural system has enabled the humans to undertake incredible journeys into the ''mysteries“ of the Earth. However, there are other cultural factors destroying our Blue Planet, as well as the mankind itself. In order to map out the three main sections of this dissertation, set in the context of social and cultural anthropology, I shall be using a comparative method while revising my own knowledge, gained from studying works on the same subject matter with other authors’ quotations. The first part of my dissertation thesis is dedicated to man as a structural problem, solving the philosophical notion of humans in relation to the history of European philosophical thinking. This section is followed by culture as a structural problem, which deals with the historical context of this notion in relation to the field of cultural anthropology. Furthermore, several historical definitions of philosophical-culture are solved in this thesis. Last part deals with the problem of man together with culture being a structural problem. Using an analytical method I look into one of the many anthropological approaches in its applied form. Structuralism in the dissertation text is drawn as an anthropological research method.eng
dc.date.accepted2008-05-27
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineČJ-OV/ZŠcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam