Vliv cílené pohybové aktivity na utváření návyku správného držení těla\\
Abstrakt
Cílem práce bylo otestovat celkovou tělesnou zdatnost žáků 6. tříd základní školy v Českých Budějovicích a cílenou pohybovou aktivitou působit na utváření návyku správného držení těla. Objektem mého průzkumu byly 2 skupiny probandů navštěvující 6.třídy základní školy. Celkem bylo průzkumu podrobeno 40 probandů, které jsem si rozdělil do 2 stejně početných skupin, jako experimentální a kontrolní skupinu. Na začátku jsem otestoval, zjistil a zdokumentoval celkovou tělesnou zdatnost a především zjistil správné držení těla u obou těchto skupin. Následovalo zařazení kompenzačního a posilovacího cvičení pro správné držení těla do výuky tělesné výchovy po dobu 6ti týdnů podle mnou připraveného cvičebního programu. S experimentální skupinou čítající 20 probandů jsem prováděl cvičení na posílení břišních a zádových svalů a cvičení především na protažení svalů podél páteře. Kontrolní skupina se stejným počtem probandů měla v průběhu cvičebního programu normální hodinu tělesné výchovy podle školních osnov pod vedením příslušného učitele tělesné výchovy.
Pro zhodnocení držení těla jsem použil metodu hodnocení podle Matthiase a k zjištění celkové tělesné zdatnosti byla použita Ruffierova zkouška. K objektivizaci bylo vše zaznamenáno, zpracováno a vyhodnoceno v tabulkách a grafech.
Výsledky ukázaly, že v současné době mají žáci 6. tříd základní školy velmi špatnou celkovou tělesnou zdatnost a nedokážou zaujmout správný vzpřímený postoj. Také se ukázalo, že u většiny jedinců se objevily oslabené břišní svaly a zkrácený vzpřimovač páteře.