K problematice češtiny jako cizího jazyka
Abstrakt
Tématem diplomové práce je český jazyk ve smyslu jazyka cizího, tedy pohled na češtinu ze zcela opačné perspektivy, než je perspektiva běžná. Čtenář se v teoretické části stručně seznámí s historií češtiny, a dále bude mít možnost nahlédnout do problematiky politicky zaměřené, zejména se obeznámí s otázkou Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, s otázkou krajanů žijících v zahraničí, pro něž české Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vytváří pestré programy. Pojednáno je rovněž o možnostech a povinnostech, které cizinci žijící na území České republiky mají a v poslední kapitole se zájemci budou moci dozvědět užitečné informace o Asociaci učitelů češtiny jako cizího jazyka. V praktické části diplomové práce jsou zpracovány dotazníky zkoumající výuku češtiny pro cizince na jazykových školách v České republice, na vybraných univerzitách ve Velké Británii a USA, a také výsledky dotazníku, který byl rozdán více než 200 cizincům z různých zemí, přičemž cílem výzkumu bylo zmapovat problémy, se kterými se jednotlivé národnosti respondentů potýkají při studiu, úroveň jazykových znalostí účastníků výzkumu vzhledem k věku a délce pobytu v ČR apod. Na uvedené dotazníky navazuje charakteristika metodické příručky vytvořené pro cizince bez znalosti latinky a charakteristika v současné době nejčastěji využívaných učebnic k výuce češtiny pro cizince.