Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKouřilová, Jana
dc.contributor.authorKadlecová, Jaroslava
dc.date.accessioned2021-12-07T12:20:45Z
dc.date.available2021-12-07T12:20:45Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-06-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/27306
dc.description.abstractAnotace V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy: stáří, senior, dětství, děti a věk, dále jsou zde popsány psychopatologické problémy fyzické i psychické. Je zde poukázáno na to, že se stářím jsou nejčastěji spojovány pojmy typu ztráta či úbytek. Avšak důraz je kladen na to, že stáří není nemoc a je třeba se v něm adaptovat, přestože je to období mnoha těžkých ztrát. Dále je v teoretické části popsán dnešní i dřívější přístup společnosti ke stáří, znevýhodnění lidí v důchodovém věku, jejich diskriminace v masmédiích a z toho vyplývající strach ze stáří. V kapitole ''percepce seniorů rodinou'' jsou vysvětleny pojmy nukleární a rozšířená rodina, jaký je rozdíl mezi přístupem k seniorům v rodině dnešní a v rodině v minulosti. Dále jsou popsány problémy týkající se dnešních rodin, mj. nedostatek fyzického kontaktu se starými lidmi. A vztahy mezi seniory a dětmi. Kapitola ''vztahy mezi dětmi a prarodiči'' se zabývá jak pozitivním přínosem, který je viditelný v dostatku času, předávání tradic, zprostředkovávání minulosti či předávání zkušeností, tak i negativním vlivem, jako je bojkotování rodičovské autority, nepravdivá stylizace nebo celkový nezájem o vnoučata. Kapitola ''dětská kresba'' byla do práce zařazena z důvodu využití v praktické části, neboť dětská kresba značně usnadňuje vyjadřování pocitů a vztahů dítěte k okolí. Dále byly zmíněny některé z dostupných výzkumů na stejné či podobné téma. Praktická část zkoumala výtvarné vyjádření a verbalizaci vztahů dětí ke starým lidem. Tázáno bylo celkem dvacet devět žáků navštěvujících druhou a devátou třídu základní školy. Zkoumány byly dětské kresby a odpovědi v nestandardizovaných dotaznících. Osoby na obrázcích jsou většinou zasazeny do prostředí, převážně jde o přírodu. Senioři jsou na nich spíše pasivní. Znázorněné jsou typické atributy nejčastěji hůl. Dotazník obsahoval otevřené, uzavřené i škálové otázky. Odpovědi jsou zpracovány v grafech v příloze č.2.cze
dc.format70 s., 20 s. příloh
dc.format70 s., 20 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpercepce seniorů dětmicze
dc.subjectstářícze
dc.subjectdětská kresbacze
dc.subjectperception of seniors by chidreneng
dc.subjectold-ageeng
dc.subjectchildren´s drawingeng
dc.titlePercepce seniorů dětmicze
dc.title.alternativeHow children perceive seniorseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag14217
dc.description.abstract-translatedAbstract In the theoretical part of the thesis, there are explained the basic terms: old-age, senior, infancy, children and age, and later are described psychopathological problems, both physical and psychological. The author aims to focus on the terms of loss and decline, which are usually joined with the old-age. Nevertheless, the emphasis is put on the fact that old-age is not an illness but it is important to adapt to it, eventhough it is a period of serious losses. Later in the theoretical part of this work, the author describes the former and current approach of the society to the old-age, disadvantage of the retired people, their discrimination in the mass media and the consequential fear of the old-age. In the chapter called ''the perception of seniors by their family,'' there are explained the terms nuclear and extended family and the difference in the family´s approach to seniors in the past and nowadays. Then, there are described problems related to the current family, e.g. the lack of physical contact with elder people and the relationship between children and seniors. The chapter ''the relationship between children and grandparents'' deals first with the positive contribution, which is evident in the sufficiency of time, the transfer of traditions, the intervention of the historical background and gained experience, and second also with the negative influence such as boycotting of the parental authority, untrue stylization or the total lack of interest in grandchildren. The chapter ''children´s drawing'' was included in the work because it was later used in the practical part. Children´s drawing makes it easier to express the child´s feelings and their relations to their environment. The author also mentioned other available materials and researches about the same or similar topic. In the practical part, the author researched the artistic expression and verbalisation of the children´ s relationship with seniors. In total, there were interviewed twenty-nine pupils who attend the second and the third class of primary school. Children´s drawings and their answers were examined in a non-standardized questionnaire. The people in the drawings are mostly set into some environment, which is mainly nature. The seniors visible in the drawings are usually passive and they are illustrated with some tipical attributes such as a cane. The questionnaire included open, close and also spectrum questions. The answers are worked up in graphic charts in the appendix no. 2.eng
dc.date.accepted2009-08-31
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineŠJ-OV/ZŠcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFranclová, Marta


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam