Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 5. tříd ZŠ
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá problematikou a následnou diagnostikou vybraných
prekonceptů k technické výchově.
V teoretické části je rozebíráno několik dílčích tematických celků, které souvisejí
s problematikou konstruktivistické didaktiky, žákova pojetí učiva, rolí učitele
v konstruktivisticky pojaté výuce, metod sběru a vyhodnocování dat v pedagogickém
výzkumu, pojetí, cíle a obsahu technického primárního vzdělávání.
V praktické části byla zjišťována aktuální úroveň zastrukturování prekonceptu
pomocí dotazníku. Jeho obsahem jsou nedokončené věty a posuzovací škály, a dále
kognitivní mapy. Výzkumu se zúčastnili žáci 5. tříd základních škol v Českých
Budějovicích.
Dotazníkovou metodou a kognitivními mapami byly zjištěny a následně
zpracovány údaje o prekonceptech a jejich zastrukturování, z hlediska kvalitativního i
kvantitativního, v oblasti technické výchovy.